Kino PRL w okresie tzw. Małej stabilizacji (1961 - 1970) WT-DKS-WMKP
1. Kwestie organizacyjne. Zagadnienia wstępne. Zarys dziejów kinematografii PRL. Kontekst polityczny okresu tzw. malej stabilizacji.
2. Uwarunkowania polityczne kinematografii polskiej lat 60-tych. Problematyka współczesna: ekranowy obraz młodzieży i codzienności.
3.Dramat obyczajowy: ułudy miłości.
4. Kino jako narzędzie propagandy historycznej: obrazy partyzanckie.
5. Kino jako narzędzie propagandy historycznej: martyrologia i bohaterstwo LWP.
6. Kino jako narzędzie propagandy historycznej: początki Polski Ludowej.
7. Ekranizacje literatury ( Potocki, Kraszewski ).
8. Ekranizacje literatury ( Prus, Sienkiewicz ).
9. Film kryminalny.
10. Komedia wojenna ( Lenartowicz ).
11. Komedia wojenna ( Chmielewski ).
12.Komedia obyczajowa ( Bareja ).
13. Komedia obyczajowa ( Chęciński ).
14. Groteska ( Piwowski ).
15. Filmy dla dzieci i młodzieży ( Kaniewska, Jędryka ).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Egzamin ustny.
EK 1 - Znajomość kina PRL okresu tzw. małej stabilizacji (dalej KMS) jako specyficznego kierunku artystycznego polskiego kina;
ndst - student nie zna specyfiki KMS
dost - student w stopniu zadowalającym potrafi opisać specyfikę KMS;
db - student dobrze zna specyfikę KMS i potrafi analizować wybrane filmy jako przykłady;
bdb- student bardzo dobrze zna specyfikę KMS, potrafi analizować przykłady i zna ich twórców;
EK 2 - umiejętność analizowania poszczególnych obrazów, scen i sekwencji w filmach KMS;
ndst - student nie umie analizować żadnych obrazów scen i sekwencji w filmach KMS;
dost - student w stopniu zadowalającym potrafi analizować poszczególne obrazy, sceny i sekwencje w filmach KMS;
db - student dobrze analizuje wybrane obrazy, sceny i sekwencje w filmach KMS;
bdb - student umie bardzo dobrze analizować wybrane sceny, obrazy i sekwencje KMN oraz zna ich twórców i wykonawców;
EK 3 - poznanie oryginalności wybranych treści w obrazach KMS;
ndst - student nie zna podstawowych tematów filmów KMS;
dost - student zna kilka podstawowych tematów filmów KMS;
db - student dobrze zna większość podstawowych treści filmów KMS;
bdb - student bardzo dobrze zna podstawowe treści większości filmów KMS i potrafi analizować zawarte w nich przekazy moralne i egzystencjalne;
EK4 - poznanie twórców - reżyserów - aktorów - scenarzystów - KMS;
ndst - student nie zna żadnych twórców KMS;
dost - student w stopniu dostatecznym umie wyliczyć twórców KMS;
db - student dobrze zna biografie twórców KMS;
bdb - student bardzo dobrze zna biografie twórców KMS i potrafi szczegółowo opisać drogę twórczą wybranych reżyserów i aktorów;
Literatura
Lubelski T., Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015.
Stanisław Lenartowicz. Twórca osobny, red. R. Bubnicki, A. Dębski, Wrocław 2011.
Sylwester Chęciński, red. red. R. Bubnicki, A. Dębski, Wrocław 2015.
Replewicz M., Oczko się odlepiło temu misiu. Biografia Stanisława Barei, Warszawa 2015.
Turowska Z., Janusz Majewski. Film - kobieta jego życia, Warszawa 2017.
Michalak B., Wajda. Kronika wypadków filmowych, bmw 2016.
Gajewski A., Polski film sensacyjno-kryminalny ( 1960-1980), Warszawa 2008.
Talarczyk-Gubała M., PRL sie śmieje! Polska komedia filmowa lat 1945-1989, Warszawa 2007.
Cześć, starenia! Cybulski we wspomnieniach, red. M. Pryzwan, Warszawa 2014.
Karaś D., Cybulski. Podwójne salto, Kraków 2016.
Łuczak M., Rejs czyli szczególnie nie chodzę na filmy polskie, Warszawa 2002.
D. Koźlenko, Sami swoi. Za kulisami komedii wszech czasów, Warszawa 2016.
Wajda A., Autobiografia. Kino i reszta świata, Kraków 2013.
Chmielewski T., Jak rozpętałem polską komedię filmową, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: