Wykład do wyboru z zakresu informacji medialnej WT-DKS-WMIME
Celem wykładu jest:
zapoznanie studenta z tematyką skandali wśród polityków, dziennikarzy i ludzi mediów i wybranych sytuacji kryzysowych i jak były one powiązane z ekonomiką mediów i zarządzaniem mediami
Zapoznanie studenta z tym jak w mechanizmach skandalizacji i obrony wizerunku wykorzystany jest marketing, i public relations
Zapoznanie studenta z różne rodzaje struktur i instytucji medialnych wykorzystywanych w procesach skandalizacji i kształtowania wizerunku
Nabycie umiejętności rozpoznawania, a następnie przeprowadzania krytycznej analizy procesów skandalizacji i sytuacji kryzysowych poprzez interpretację różnych przekazów medialnych i ich oddziaływania społecznego
doskonalenie kompetencji
W Wykładzie "Skandal i kryzys w mediach i dziennikarstwie" (Scandal and Crisis in Media and Journalism) zajmemy się przede wszystkim skandalami wśród osób publicznych i ludzie mediów oraz sytuacjami kryzysowymi w różnego typu podmiotach medialnych.
Nacisk zostanie położony na mechanizmy działania mediów i procesy związane z opinią publiczną a także public relations.
Przedstawienie wybranych przypadków pochodzących przede wszystkim z XXI w. z Polski, poprzedzone będzie teoretycznym wprowadzeniem przede wszystkim oparte na tekstach J.B. Thompsona
w pogłębionym stopniu zna pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i
zarządzania mediami
w pogłębionym stopniu zna pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu,
reklamy i public relations w rzeczywistości medialnej
w pogłębionym stopniu zna i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji
medialnych
potrafi samodzielnie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych przekazów medialnych i ich oddziaływania społecznego
potrafi wykorzystywać techniki komunikowania właściwe dla mediów
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 student w pogłębionym stopniu identyfikuje pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi
W 2 rozróżnia pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu,
reklamy i public relations związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi
W 3 ilustruje i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji
medialnych, których przedmiotem zainteresowania są procesy skandalizacji i zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
U 1 rozpoznaje, a następnie przeprowadza krytyczną analizę i
interpretację różnych przekazów medialnych związanych z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi i ich oddziaływania społecznego
K 1 współdziała z członkami i liderami zespołu w trakcie przygotowania wspólnych prezentacji i esejów
Kryteria oceniania
Efekt W1, W2, W 3 U 1, K 1
na ocenę 5 (bdb) student samodzielnie identyfikuje pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; samodzielnie rozróżnia pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu, reklamy i public relations związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; samodzielnie ilustruje i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji
medialnych, których przedmiotem zainteresowania są procesy skandalizacji i zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
samodzielnie rozpoznaje, a następnie przeprowadza krytyczną analizę i
interpretację różnych przekazów medialnych związanych z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi i ich oddziaływania społecznego; udanie współdziała z członkami i liderami zespołu w trakcie przygotowania wspólnych prezentacji i esejów
na ocenę 4 (db) student z niewielką pomocą nauczyciela identyfikuje pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; z niewielką pomocą nauczyciela rozróżnia pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu, reklamy i public relations związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; z niewielką pomocą nauczyciela ilustruje i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji medialnych, których przedmiotem zainteresowania są procesy skandalizacji i zarządzanie sytuacjami kryzysowymi; z niewielką pomocą nauczyciela rozpoznaje, a następnie przeprowadza krytyczną analizę i interpretację różnych przekazów medialnych związanych z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi i ich oddziaływania społecznego; współdziała przeważnie udanie z członkami i liderami zespołu w trakcie przygotowania wspólnych prezentacji i esejów;
- na ocenę 3 (dost) student z pomocą nauczyciela identyfikuje pojęcia z zakresu ekonomiki mediów i zarządzania mediami związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; z pomocą nauczyciela rozróżnia pojęcia związane z wykorzystaniem marketingu, reklamy i public relations związane z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi; z niewielką pomocą nauczyciela ilustruje i rozumie różne rodzaje struktur i instytucji medialnych, których przedmiotem zainteresowania są procesy skandalizacji i zarządzanie sytuacjami kryzysowymi; z pomocą nauczyciela rozpoznaje, a następnie przeprowadza krytyczną analizę i interpretację różnych przekazów medialnych związanych z procesami skandalizacji i zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi i ich oddziaływania społecznego; współdziała w miarę udanie z członkami i liderami zespołu w trakcie przygotowania wspólnych prezentacji i esejów;
Test sprawdzający w połowie semestru. W drugiej części semestru drugi test zamiennie na esej lub prezentację (może być grupowa do 4 osób) dokumentującą opis przypadku (temat zaproponowany , bądź zaakceptowany przez prowadzącego)
Literatura
Dobek- Ostrowska B., System partyjny a media w Polsce - zależności i relacje, [w:] Studia Medioznawcze, nr 2(41) 2010.
Kepplinger, H. M. Mechanizmy skandalizacji w mediach, przeł. A. Kożuch, Kraków 2008 [2005]
Płonkowski T, Obyczajowe skandale polityczne w Polsce — czy tabloidyzacja służy demokracji? pod redakcją naukową Katarzyny Konarskiej i Pawła Urbaniaka, Studia i Perspektywy Medioznawcze 1, Wyd, Uniwersytetu Wrocławskiego 2019.
Płonkowski T,, Skandale wśród znanych polskich dziennikarzy w XXI wieku. W: Współczesne media Dziennikarstwo w czasach kryzysu T.2 :, Lublin 2024
Płonkowski T., Zmiana modelu dziennikarstwa po 1989 r., (w:) Ł. Szurmiński (red.) Media a rok 1989. Obraz przemian i nowe zjawiska na rynku, Aspra jr., Warszawa 2010
Płonkowski, T. „Kaziu, zakochaj się”. Analiza mechanizmów skandalizacji Kazimierza Marcinkiewicza po ujawnieniu jego romansu z Izabelą Olchowicz (w:) B. Płonka-Syroka, M. Dąbrowska, J. Nadolna, M. Skibińska, Skandal w kulturze europejskiej i amerykańskiej, Tabu - Trend - Transgresja, t. 1, Warszawa: Wydawnictwo DiG 2013, s. 249-259;
Płonkowski, T. Analiza porównawcza mechanizmów skandalizacji Kazimierza Marcinkiewicza i Jacka Kurskiego, „Zeszyty Wydziału Humanistycznego” KPSW, Zeszyt 11, s. 79-114
Thompson, J. B. Media i nowoczesność, przeł I. Mielnik, Wrocław 2001; Thompson, J. B. Skandal polityczny. Władza i jawność w epoce medialnej, przeł M. Chabura, Warszawa 2010.
Thompson, J. B., Media i nowoczesność, przeł I. Mielnik, Wrocław 2001.
W cyklu 2024/25_L:
Dobek- Ostrowska B., System partyjny a media w Polsce - zależności i relacje, [w:] Studia Medioznawcze, nr 2(41) 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: