Dylematy i wyzwania mediów i dziennikarstwa w dobie konwergencji WT-DKS-WMDDZ
W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną:
- różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów,
- pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres,
- zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa,
- wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa.
- zjawisko fake newsów;
- algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji;
- problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy.
W cyklu 2021/22_Z:
W trakcie trwania kursu w szczególności omówione zostaną: - różnice między tradycyjnymi i nowymi mediami, w tym - w sposób szczególny - cechy charakterystyczne przekazu tworzonego przez oba „rodzaje” mediów, - pojawienie się, oczekiwania i cechy nowego odbiorcy oraz jego relacje z tradycyjnym nadawcą, a przede wszystkim wzajemne korzyści płynące ze współpracy, jej formy i zakres, - zmiany jakie obecnie dokonują się w mediach, w tym m.in.: zjawisko konwergencji mediów - jego różne formy i wymiary, tabloidyzacja i zmiana paradygmatu newsa, - wpływ zmian na dziennikarstwo i zawód dziennikarza – zarówno w wymiarze ‘ontologicznym’ (m.in. konwergencja pionowa i pozioma), jak i funkcjonalnym, wynikającym ze zmiany treści i formy newsa. - zjawisko fake newsów; - algorytmizacja mediów i wykorzystanie sztucznej inteligencji; - problemy prawne i etyczne, z jakimi mierzą się media, w tym zjawisko "nadużycia" praw przez dziennikarzy. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu student:
1) potrafi trafnie wskazać i opisać zmiany, jakie współcześnie – pod wpływem nowych mediów - dokonują się w dziennikarstwie i zawodzie dziennikarza, co efektywnie wykorzystuje do poprawy warsztatu dziennikarskiego,
2) posiada umiejętność wykorzystania nabytej w trakcie kursu wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk zachodzących w społeczeństwie i środowisku medialnym; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy.
3) wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować procesy i zmiany, jakie mogą dokonać się zarówno w mediach, jak i w zawodzie dziennikarza.
(W) Student dogłębnie zna pojęcia związane ze zjawiskiem konwergencji oraz zakresu ekonomiki mediów, zarządzania mediami, prawa mediów, dobrze potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk mających miejsce na rynku medialnym. (U) Dogłębnie analizuje ich genezę, powiązania oraz przewiduje skutki. Potrafi biegle klasyfikować i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne. (K) Docenia znaczenie nauk o mediach i komunikowaniu dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych, przewidując wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach poprzez udział w dyskusjach dot. omawianych problemów w dobie konwergencji.
Nieobecności:
Dopuszczalne dwie (2) nieobecności. Przekroczenie progu w przypadku braku sytuacji nadzwyczajnych (tj. np. pobytu w szpitalu etc.) skutkować będzie koniecznością napisania pracy zaliczeniowej. Podobnie rzecz ma się z brakiem aktywności na zajęciach.
Literatura
Przykładowa literatura:
- Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2020
- J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów, PWN, Warszawa 2010
- S. Bowman, C. Willis, We media. How audiences are shaping the future of news and information. The Media Center, 2003
- A. Zwiefka-Chwałek, Dziennikarstwo uczestniczące jako przejaw mediamorfozy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009
- H. Jenkins, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
- Z. Bauer, Nowe media [w:] Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, PWN, Warszawa 2009
- Ł. Goniak, Tradycyjne media vs. nowe możliwości. Czy rzeczywiście redefinicja zawodu dziennikarza?, Nowe media, nr 3, 2012 [w druku]
- I. J. Erdal, Coming to Terms with Convergence Journalism: Cross-Media as a Theoretical and Analytical Concept, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 17 (2), 2011, s. 213-223
- G. Doyle, From Television to Multi-Platform, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 16 (4), 2010, s. 1-19
- L. Dailey, L. Demo, M. Spillman, The Convergence Continuum: A Model for Studying Collaboration Between Media Newsrooms, Athlantic Journal of Communication, 13 (3), 2005, s. 150-168
- D. Domingo, Four Dimensions of Journalistic Convergence: A preliminay approach to current media trends at Spain, paper for the 8th International Symposium of Online Journalism. University of Texas at Austin, 2007
- K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów, Poltex, Warszawa 2011
- B. Reeves, C. Nass, Media i ludzie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000
- M. Bukojemski, Wideo-Reporter, czyli człowiek orkiestra, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2007
- K. Badźmirowska-Masłowska, Wizerunek, czyli kiedy, kogo i jak można pokazywać w telewizji, Akademia Telewizyjna TVP S. A., Warszawa 2008
- J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Business Press, Warszawa 1998
- T. Harcup, Dziennikarstwo - teoria i praktyka, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2010
- M. Lisowska-Magdziarz, Media powszednie, WUJ, Kraków 2008
- P. Francuz, S. Jędrzejewski, Nowe media i komunikowanie wizualne, KUL, Lublin 2010
- A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńki, Język@multimedia, Wrocław 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: