Wstęp do socjologii WT-DKS-WDS
W czasie kursu student przyswaja podstawowe pojęcia socjologiczne, zwłaszcza dotyczące struktury społecznej, instytucji i komunikacji (np. grupa społeczna, instytucja, rola społeczna, socjalizacja, interakcja, struktura społeczna itp.), uczy się je rozumieć i stosować w opisie rzeczywistości społecznej. Poznaje koncepcje i poglądy na temat społeczeństwa twórcy socjologii i wybranych jej przedstawicieli (M. Weber, E. Durkheim, CH. Cooley, K. Marks, F. Znaniecki i in.). Student poznaje też koncepcje współczesnego społeczeństwa globalnego w perspektywie historycznej; poznaje podstawy metod badań socjologicznych, uczy się interpretacji wyników badań, pozyskiwania naukowych źródeł informacji i w ten sposób buduje warsztat dziennikarza zajmującego się tematyką społeczną i obyczajową.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK nr 1: definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, analizuje i diagnozuje prawidłowości i zakłócenia procesu komunikacji (DL_W07)
EK nr 2: Rozumie pojęcia struktury, organizacji i instytucji społecznej, wyjaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych (DL_W13)
EK nr 3: Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują (DL_W13)
EK nr 4: Rozumie znaczenie wyobraźni socjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych (DL_K10)
nakład pracy studenta:
30 godz. – uczestnictwo w wykładach
5 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład
25 godz. – samodzielna lektura
30 godz. – przygotowanie się do egzaminu
razem 90 godz. – 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
wykład z pokazem slajdów ilustrujących i dyskusją
Metody oceniania:
Do oceny zaliczającej (dst) konieczne jest uzyskanie 51% z testu.
Osoby, które będą chciały otrzymać ocenę wyższą niż zaliczająca (dst) powinny spełnić dwa warunki:
1. obecność na 90% zajęciach (nie wliczając nieobecności usprawiedliwionych) potwierdzona na sporządzanej przez studentów liście
2. uzyskanie z testu oceny satysfakcjonującej zainteresowanego
albo
napisanie rozprawy według następujących wymogów:
- będzie złożona do dwóch tygodni od ogłoszenia wyników testu;
- będzie napisana na min. 10 tys. znaków ze spacjami;
- będzie zawierała trzy elementy: a) teoretyczne bądź prawne założenia, b) empiryczne uzasadnienie, c) własne konkluzje
- temat będzie obejmował jedną z następujących kwestii:
a) Środowiska socjalizacji współczesnej młodzieży polskiej;
b) Oblicza globalizacji w Polsce;
c) Niematerialne oblicza współczesnej kultury polskiej;
d) Deinstytucjonalizacja po polsku.
Kryteria oceny:
EK nr 1
Na ocenę 2 – nie identyfikuje nawet najważniejszych pojęć i problemów z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, nie potrafi wymienić warunków prawidłowej komunikacji i wymienić rodzajów zakłóceń tego procesu
Na ocenę 3 - identyfikuje główne pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, potrafi wymienić najważniejsze warunki prawidłowej komunikacji i wymienić rodzaje zakłóceń tego procesu
Na ocenę 4 - identyfikuje większość pojęć i problemów z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, dość wyczerpująco objaśnia warunki prawidłowej komunikacji i charakteryzuje rodzaje zakłóceń tego procesu
Na ocenę 5 – identyfikuje, definiuje i objaśnia wszystkie omówione na wykładach pojęcia i problemy z zakresu socjologicznej teorii komunikacji społecznej, wyczerpująco objaśnia warunki prawidłowej komunikacji i charakteryzuje rodzaje zakłóceń tego procesu
EK nr 2: Rozumie pojęcia struktury, organizacji i instytucji społecznej, wyjaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych (DL_W13)
Na ocenę 2 – nie rozumie i nie potrafi zdefiniować pojęć: struktura, organizacja i instytucja społeczna; nie potrafi podać przykładu patologii instytucji społecznych
Na ocenę 3 - rozumie w podstawowym zakresie pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna, potrafi podać proste przykłady patologii instytucji społecznych i próbuje je wyjaśnić
Na ocenę 4 - rozumie i poprawnie definiuje pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna, dość wyczerpująco wyjaśnia na podanych przykładach zjawiska patologii instytucji społecznych
Na ocenę 5 – identyfikuje, definiuje i objaśnia w sposób wyczerpujący pojęcia: struktura, organizacja i instytucja społeczna; bardzo dobrze rozumie i objaśnia zjawiska patologii instytucji społecznych
EK nr 3: Wymienia i charakteryzuje podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej; charakteryzuje czynniki, które je kształtują (DL_W13)
Na ocenę 2 - Nie potrafi wymienić żadnych metod, technik i narzędzi badań społecznych
Na ocenę 3 - Potrafi wymienić i scharakteryzować w elementarny sposób podstawowe metody, techniki i narzędzia badań społecznych, potrafi określić różnicę między tymi pojęciami
Na ocenę 4 - Wymienia i poprawnie charakteryzuje większość omówionych na wykładach metod, technik i narzędzi badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują
Na ocenę 5 - Wyczerpująco charakteryzuje wszystkie omówione na wykładach metody, techniki i narzędzia badań społecznych, w tym badań opinii publicznej i charakteryzuje czynniki, które je kształtują
EK nr 4: Rozumie znaczenie wyobraźni socjologicznej dla kształtowania się więzi społecznych (DL_K10)
Na ocenę 2 - nie rozumie pojęcia "wyobraźnia socjologiczna", nie potrafi wskazać żadnych zastosowań tego pojęcia
Na ocenę 3 - rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", próbuje określić jego zastosowanie w praktyce społecznej
Na ocenę 4 - dobrze rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", umie podać przykłady tego zjawiska; dostrzega jego wpływ na kształtowanie się więzi społecznych
Na ocenę 5 - wyczerpująco rozumie pojęcie "wyobraźnia socjologiczna", umie podać przykłady tego zjawiska; w sposób pełny dostrzega jego znaczenie dla kształtowania się więzi społecznych.
Literatura
1. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2008.
2. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2008.
3. A. Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2012.
4. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Zysk i S-ka, Poznań, 2009.
1981.
5. J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2012.
6. Współczesne teorie socjologiczne Tom 1 i 2, A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Scholar, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: