Techniki perswazji w mediach - jak nie ulegać ich wpływom WT-DKS-U2-TP
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów Wydziału Teologicznego zainteresowanych analizą wykorzystywania technik perswazji w mediach. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów.
W trakcie zajęć (30h) omówione i rozwinięte zostaną następujące zagadnienia:
1. Perswazja a manipulacja.
2. Przegląd wybranych (technik, środków i metod) perswazji i manipulacji obecnych w środkach masowego przekazu – wstęp.
3. Szczegółowa analiza technik, środków i metod wykorzystywanych w perswazji i manipulacji: kreowanie wroga lub kozła ofiarnego, oddziaływanie na emocje, inscenizacja, dezinformacja, opóźnianie przekazu informacji, natychmiastowość przekazu infromacji, ustawienie infromacji w określonej kolejności, reguła wzajemności, sonda publiczna, sonda telefoniczna, mieszanie wiadomości ważnych i nieważnych, wzbudzanie sensacji, milczenie (case studies).
4. Determinanty intensywności perswazji i manipulacji (źródło przekazu, charakter przekazu, cechy audytorium).
5. 6 reguł Cialdiniego (reguła wzajemności, reguła społecznego dowodu słuszności, reguła zaangażowania i konsekwencji, reguła niedostępności, reguła lubienia i sympatii, reguła autorytetu).
6. Analiza innych technik perswazji: atak personalny, wzbudzanie poczucia winy, przeszkadzanie, w potrzasku autorytetu, niska piłka, efekt utopionych kosztów; kupony, talony, bony; patriotyzm, ingracjacja, podnoszenie wartości partnera, konformizm, drzwi zatrzaśnięte przed nosemn, optyk z Brooklynu, pozorne ustępstwo, wilk w owczej skórze, dokręcani śruby,pusty portfel, stopa w drzwiach, technika „granfalonu“ itp. – case studies.
7. Obrona przed wpływem innych osób – wstęp.
8. Techniki radzenia sobie z perswazją i manipulacją. Chwyty erystyczne.
9. Analiza wybranych tekstów medialnych pod kątem pełnionej przez nie funkcji perswazyjnej oraz stosowanej przez ich autorów manipulacji językowej – case studies.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• Student zna zasady i techniki perswazji;
• Student zna techniki skutecznego i nieskutecznego reagowania na perswazję;
• Student wie jaka jest rola i znaczenie mediów społecznościowych w procesach perswazji;
• Student zna środki językowe wykorzystywane w manipulacji.
Umiejętności
• Student potrafi dokonać wstępnej oceny treści dostępnych w różnych przekazach medialnych pod kątem wskazania wykorzystanych technik perswazji;
• Student potrafi wskazać podstawowe zasady oddziaływania technik perswazji na społeczeństwo;
• Student zna i potrafi wykorzystać metody obrony przed perswazją;
• Student zapoznany jest z narzędzami wspomagającymi weryfikację i analizę informacji.
Kompetencje
• Student rozumie znaczenie prawdziwości danych i wiadomości dla społeczeństwa;
• Student zna i przestrzega zasad etycznych związanych z wyszukiwaniem, użytkowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych i informacji;
• Studenci nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu technik komunikacji interpersonalnej.
Kryteria oceniania
Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach w wymiarze 100%. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. aktywność podczas dyskusji, pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na pierwszych zajęciach zostanie przeprowadzony pre-test. Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony post-test.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barańczak S., Słowo – perswazja – kultura masowa, ,,Twórczość’’ 1975 nr 7, s.46-57.
Bartmiński J., Bartmińska-Niebrzegowska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Bralczyk J., Mosiołek-Kłosińska K., Język w mediach masowych, Warszawa 2000.
Cialdini R. B. (1996) Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cialdini R. B., Martin S.J., Goldstein N.J. Mała wielka zmiana. Jak skuteczniej wywierać wpływ. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cialdini R. B., Martin S.J., Goldstein N.J. Tak! 60 sekretów nauki perswazji. GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Głowiński M., Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27
Kołodziejek E., Walka na słowa. O perswazji i innych „chwytach” we współczesnych wystąpieniach sejmowych. (w:) I. Iwasiów, Madejski J. (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej. Jerzy Madejski. Szczecin. 1994, s.227-235.
Kossecki J. (1984) Granice manipulacji, Warszawa 1984.
Hahne P. (1997) Siła manipulacji, Warszawa 1997.
Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów. Warszawa 1993.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.
Wybrane artykuły.
Literatura może zostać rozszerzona w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: