Media i komunikowanie społeczne WT-DKS-SMK
Seminarium magisterskie - czterosemestralne - podczas którego przechodzimy z każdym studentem następujące etapy pracy nad przygotowaniem rozprawy naukowej:
1. Konstrukcja pracy dyplomowej
2. Metodologia w pracy naukowej
3. Kryteria wyboru tematu pracy jako zagadnienia naukowo-
poznawczego
4. Metody oceny stanu badań w interesującej nas dziedzinie
5. Dobór literatury przedmiotu, zarówno zasadniczej z dziedziny głównej, jak i podstawowej, z dziedzin pobocznych, celem utworzenia zbioru informacji poznawczych, do wykorzystania w projektowanym przedsięwzięciu naukowo – badawczym
6. Sformułowanie tez: głównej i pobocznej (pobocznych) oraz wyjaśnienie i uzasadnienie wyboru podejmowanego w rozprawie tematu.
7. Analiza etapu rozwiązywania problemów praktycznych: zgodnie z brzmieniem zaproponowanych tez: głównej i szczegółowych, sformułowanie celu poznawczego,
8. Określenie zakresu badań:
8.1. wypracowanie koncepcji badań,
8.2. dobór metodologii badawczej,
8.3. wybór narzędzia badawczego,
8.4. przeprowadzenie badań.
9. Analiza wyników badań
10. Porządkowanie posiadanych informacji i napisanie pierwszej części rozprawy,
11. Dalsze selekcjonowanie nagromadzonego materiału,
12. Eliminowanie materiału badawczego o peryferyjnym znaczeniu – w aspekcie celu realizowanego projektu badawczego, klasyfikowanie uzyskanych w badaniu informacji,
13. Synteza uzyskanych rezultatów i napisanie kolejnej części
rozprawy.
14.Docelowe opracowanie osiągniętych wyników badawczych:
14.1. interpretacja wyników badań – na tle zastosowanej metody
badawczej,
14.2. opisanie faktów,
14.3. podsumowanie i wnioski z uzyskanych wyników w ostatniej
części rozprawy.
15. Wnioski końcowe w rozprawie powinny obejmować:
15.1. zaprezentowanie najistotniejszych rezultatów
przeprowadzonych badań,
15.2. odniesienie się do zaproponowanej na wstępie tezy głównej
i tez szczegółowych.
UWAGA: Początkowy cykl zajęć dydaktycznych (proseminarium) poświęcony jest przygotowaniu uczestników do odpowiedzialnego wyboru tematu jak i sprostania wymogom formalnym i merytorycznym zapewniającym napisanie pracy magisterskiej na co najmniej dobrym poziomie. Służy temu krytyczna analiza wskazanych studentom publikacji oraz pisanie krótkich opracowań. Kolejne semestry zajęć służą omawianiu i pisaniu poszczególnych rozdziałów rozprawy oraz pogłębianiu specjalistycznej wiedzy zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami uczestników seminarium.
Podczas zajęć w pierwszym semestrze studenci zapoznają się i referują poszczególne lektury, z których najistotniejsze wątki, przydatne w późniejszym procesie przygotowywania pracy magisterskiej, są szczegółowo omawiane i dyskutowane. Warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest (poza obecnością na zajęciach) złożenie artykułu naukowego tematycznie związanego z wybraną lekturą spośród kilkunastu pozycji (lista może ulec rozszerzeniu w zależności od indywidualnych zainteresowań studenta):
Tekst powinien być napisany zgodnie z regułami pracy naukowej (plan, założenia i cel pracy, rozwinięcie ze śródtytułami i podsumowanie, przypisy źródłowe, poprawnie zredagowana bibliografia). Objętość całego materiału nie powinna przekraczać 15 stron (25 000 znaków).
Zakres tematyczny podejmowanych tematów prac magisterskich może dotyczyć następującej problematyki:
1.Przejawy mediatyzacji kampanii politycznych i społecznych w dobie nowych mediów;
2. Obecność i oddziaływanie narzędzi propagandy w kampaniach społecznych prowadzonych przez instytucje publiczne;
3. Zasięg i znaczenie poziomów komunikowania we współczesnym społeczeństwie (od word of mouth do informacji publicznej);
4. Zmiany charakteru oddziaływania reklamy na wybrane grupy społeczne;
5. Ewolucja odbioru społecznego zawodu dziennikarza i konsultanta public relations;
6. Skuteczność narzędzi komunikacji marketingowej mających na celu powstrzymanie utraty pozycji rynkowej prasy drukowanej;
7. Kontrowersje i spory w public relations, komunikowanie w trakcie konfliktów biznesowych i procesów prawnych, komunikowanie kryzysowe w instytucjach z różnych sektorów (także publicznego i NGO);
8.Standardy profesjonalne w public relations w Polsce i na świecie, negatywne zjawiska w komunikowaniu;
9.Rola środków przekazu w komunikowaniu politycznym. Mediatyzacja polityki.
Oddziaływanie środków komunikowania na różne publiczności. Profesjonalizacja komunikowania różnych organizacji społecznych, instytucji rządowych i organizacji pozarządowych;
10.Strategie public relations, zarządzanie komunikacją organizacji. Kształtowanie wizerunku i tożsamości organizacji i instytucji społecznych i pozarządowych;
11.Kampanie informacyjne w Polsce i na świecie, sposób organizacji, identyfikacja odbiorców, mierzenie skuteczności kampanii informacyjnej;
12.Wykorzystanie nowych mediów (w tym internetu, mediów społecznościowych, aplikacji mobilnych, etc.) w komunikacji z interesariuszami, zastosowanie nowych mediów w praktyce komunikowania w biznesie, administracji publicznej, polityce, III sektorze, kampaniach informacyjnych, w szkolnictwie i na uniwersytetach;
13.Procesy decydujące o kształcie współczesnej informacji medialnej (SPIN, agenda setting) i jej wpływie na relacje organizacji z publicznościami dziennikarzy;
14.Wpływ kampanii CSR (Corporate Social Responsibility) na świadomość nagłaśnianych przez organizację problemów (przyczyny sukcesów i porażek kampanii społecznych).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt końcowy - finalny : napisana i obroniona praca magisterska.
Po zaliczeniu przedmiotu (po czterech semestrach zajęć) student także posiada wiedzę, kompetencje i doświadczenie niezbędne w praktycznym przygotowaniu pracy dyplomowej z zakresu komunikacji społecznej i public relations. W szczególności:
WIEDZA:
-zna praktyczne zasady przygotowania publikacji popularno-naukowej
- zna metody szukania źródeł
- zna zasady planowania treści pracy dyplomowej
- posiada wiedzę o podstawowych teoriach społecznej komunikacji, roli i funkcjach PR oraz marketingu społecznego
UMIEJĘTNOŚCI:
- umie przygotować bibliografię pracy naukowej
- umie uzasadnić wybór tematu pracy
- potrafi napisać kilkunastronicowe artykuły na wybrany temat w oparciu o źródła
- umie przygotować przypisy źródłowe
INNE KOMPETENCJE:
- rozumie jak dobierać literaturę do konkretnego tematu
- nabywa doświadczenie w przygotowaniu syntetycznych opracowań wybranej literatury
- potrafi referować treść literatury na wybrany temat
- zna praktyczne metody krytycznej analizy tekstów naukowych
- może czynnie uczestniczyć w dyskusjach na temat public relations i różnych form komunikacji społecznej.
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze (proseminarium) student powinien zdecydować o temacie swojej pracy mgr. Warunkiem zaliczenia II semestru jest zorganizowanie dyskusji na temat napisanego własnego artykułu naukowego oraz przygotowanie projektu planu i konspektu swojej pracy magisterskiej, III semestru – dwóch rozdziałów pracy, IV semestru – całej pracy.
W ostatnim semestrze studiów najbardziej efektywną dla studentów metodą pracy dydaktycznej są indywidualne konsultacje, podczas których szczegółowo omawiane są napisane przez nich rozdziały pracy - zgodnie z wymienionymi wyżej zasadami i zaakceptowaną metodologią.
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Arendt: Korzenie totalitaryzmu
G. Le Bon: Psychologia tłumu
R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi
T. Gackowski, M. Łączyński: Metody badania wizerunku w mediach. Czym jest wizerunek. Jak i po co należy go badać.
D. McQuail: Teoria komunikowania masowego
J. Olędzki (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i
marketingu
J. Olędzki, T.Sasińska-Klas (red.): Wielkość czy autorytet? Jan Paweł II w przekazach polskich mediów podczas Jego kanonizacji. Dostęp: digitarium-demo.uksw.edu.pl/files/original/34/61/wielkosc-czy-autorytet-ca_osc_2016.pdf
A.Pratkanis, E. Aronson: Wiek propagandy.
Ph. Zimbardo: Efekt Lucyfera. Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?
Literatura uzupełniająca (źródła do prac semestralnych):
- A.Jeż: Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji
- G. Lakoff: Nie myśl o słoniu ! Jak język kształtuje politykę.
- N.Klein: No Logo
- J. Trent & R. Friedenberg: Political Campaign Communication.
Principles & Practices
- W. Cwalina, A. Falkowski: Marketing polityczny. Perspektywa
psychologiczna
- P. Anderson, G. Ward (red.): Przyszłość dziennikarstwa w
dojrzałych demokracjach
- G. Bohner, M. Wanke: Postawy i zmiana postaw
- A. Manterys, J. Mucha (red.): Nowe perspektywy teorii
socjologicznej
- D. Mersch: Teorie mediów
- W. Galewicz (red.): Moralność i profesjonalizm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: