Konwergencja i mobilność mediów w komunikacji cyfrowej WT-DKS-SLKM
Głównym celem seminarium dyplomowego jest kształcenie kompetencji w zakresie analizy konwergencji mediów oraz ich mobilności w komunikacji cyfrowej, zwłaszcza w kontekście przemian na rynku medialnym.
Podstawowe zagadnienia poruszane w trakcie zajęć w ramach rozważań w kluczu nazwy seminarium:
1. Rozpoznanie i charakteryzacja aktualnych zagadnień związanych z kwestiami konwergencji mediów w poszczególnych krajach. Analizowanie poszczególnych elementów – filarów konwergencji: bezpieczeństwo, gospodarka, polityka, geopolityka, kultura, mobilność.
2. Ocena wpływu mediów i komunikacji cyfrowej na nowoczesne społeczeństwo.
3. Próba zdefiniowania najważniejszych wyzwań stojących przed wydawcami w zakresie zapewnienia swoim odbiorcom dostępu do mediów.
4. Próba wytyczenia schematu ewolucji mediów tradycyjnych i ich adaptacji do nowych warunków na rynku medialnym, zwłaszcza w kontekście nowych mediów i mediów społecznościowych.
Ponadto w trakcie zajęć poruszane będą kwestie dotyczące wymogów formalnych stawianych pracom licencjackim na Wydziale Teologicznym oraz szczegóły dotyczące realizacji tematu wybranego przez studenta i zaaprobowanego przez promotora.
W toku zajęć, na seminarium licencjackim w pierwszej kolejności zostaną poruszone wszystkie tematy wymienione poniżej:
1. Określenie zakresu zainteresowań naukowych uczestników seminarium. Organizacja własnego warsztatu pracy.
2. Podstawy edycji tekstów w oparciu o wymogi dot. prac dyplomowych przygotowywanych na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
3. Podstawowe zagadnienia dotyczące semantyki i formy językowej pracy naukowej.
4. Metodologia badań naukowych. W jaki sposób można dołączyć do pracy dyplomowej wyniki badań naukowych?
5. Research, selekcja i ocena literatury przedmiotu i materiału źródłowego. Gromadzenie pozycji do bibliografii.
6. Prawo autorskie w pracach naukowych. Zasada cytatu i omówienia cudzej myśli lub idei.
7. Prawo autorskie w pracach naukowych. Kodeks etyczny naukowca. Poruszenie problemu plagiatu.
8. Opracowanie tematu pracy dyplomowej.
9. Zasady sporządzania bibliografii naukowej.
10. Zasady sporządzania przypisów.
11. Przygotowanie planu pracy.
12. Opracowanie pierwszej części pracy: wstęp.
13. Opracowanie drugiej części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów.
14. Opracowanie trzeciej części pracy zakończenie i aneksy.
15. Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji studentów z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 (DL_W01) - student ma elementarną wiedzę na temat mediów i komunikacji społecznej. Dostrzega i wyraża spostrzeżenia dotyczące problemów i wyzwań w kontekście konwergencji mediów oraz wpływu mediów na te kwestie bezpieczeństwa, polityki, gospodarki i mobilności.
EK2 (U02) – student potrafi samodzielnie analizować i wyciągać wnioski dotyczące aktualnych procesów medialnych, geopolitycznych i kulturowych.
EK3 (DL_K08) - student jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w podstawowym zakresie
4 punkty ECTS = 120h (na semestr)
30 godzin - poruszanie problemów badawczych związanych z tematyką seminarium oraz zagadnieniami praktycznymi przy redakcji prac
30 godzin - przygotowanie studenta do zaliczeń z wyznaczonego materiału
60 godzin - praca studenta przy źródłach
Kryteria oceniania
Na II roku studiów (IV semestr) rok akademicki 2017/18:
Do 14 kwietnia (IV semestr) napisać artykuł na temat swoich zainteresowań naukowych na 10 000 znaków (ze spacjami); artykuł ten stanowić będzie zarys wstępu do pracy - w oparciu o wskazania z zajęć dotyczących metodologii badań naukowych na kierunku dziennikarstwo komunikacja społeczna.
Do 21 kwietnia (IV semestr) zaproponować wstępne (!) brzmienie tematu pracy licencjackiej oraz przygotować opis wyjaśniający znaczenie poszczególnych elementów tematu.
Do 28 kwietnia (IV semestr) przeprowadzić kwerendę biblioteczną, której wynikiem ma być przygotowanie wstępnej bibliografii do pracy (w oparciu o jej zaproponowany temat) na minimum 10 pozycji.
Do 12 maja (IV semestr) przygotować propozycję planu pracy licencjackiej.
Do 30 czerwca (IV semestr) uzyskać zatwierdzenie brzmienia tematu pracy licencjackiej – zostanie on ostatecznie sformułowany w wyniku ścisłej współpracy uczestnika seminarium z promotorem.
WARUNEK ZALICZENIA SEMINARIUM LICENCJACKIEGO PO IV SEMESTRZE STUDIÓW:
1. Przygotowanie i oddanie wszystkich prac w wyznaczonych przez promotora terminach (opóźnienia dopuszczalne są tylko w wyjątkowych okolicznościach i po uprzedniej konsultacji z promotorem);
2. Uzyskanie zatwierdzenia tematu pracy licencjackiej.
W CELU UZYSKANIA ZALICZENIA SEMINARIUM LICENCJACKIEGO PO IV SEMESTRZE STUDIÓW, DWA WSKAZANE POWYŻEJ WARUNKI MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE ŁĄCZNIE.
Plan prac w toku seminarium w roku akademickim 2018/2019 zakłada:
- złożenie do końca listopada pierwszego rozdziału pracy licencjackiej;
- złożenie do końca stycznia drugiego rozdziału pracy licencjackiej;
(WARUNKIEM ZALICZENIA SEMINARIUM NA V SEMESTRZE STUDIÓW LICENCJACKICH JEST ZŁOŻENIE 2/3 PRACY)
- złożenie do końca marca trzeciego rozdziału pracy licencjackiej;
- opracowanie i złożenie do końca kwietnia pozostałych elementów pracy licencjackiej (wstęp, zakończenie, bibliografia oraz aneksy).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Barber B. R., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2007.
2. Barber. B. R., Imperium strachu. Wojna, terroryzm i demokracja, Warszawa 2005.
3. Barber B. R., Skonsumowani, Warszawa 2009.
4. Friedman G., Następne 100 lat – Prognoza na XXI wiek, Warszawa 2009.
5. Huntington S. P., Zderzenie Cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 2007.
6. Huntington S. P., Kim jesteśmy? Wyzwania dla amerykańskiej tożsamości narodowej, Kraków 2007.
7. Mitnick K., Simon, W. L., Duch w Sieci, Bielsko-Biała 2012.
8. Mitnick K., Simon, W., Sztuka infiltracji, Warszawa 2006.
9. Mitnick K., Simon, W., Sztuka podstępu, Gliwice 2003.
10. Toffler A., Szok przyszłości, Przeźmierowo 2007.
11. Toffler A., Rewolucyjne bogactwo, Przeźmierowo 2007.
12. Toffler A., Wojna i antywojna, Poznań 2006.
Literatura uzupełniająca:
1. Aikat. D., News on the Web - usage trends of an Online newspaper. Journal of Research into New Media Technologies. 4(4). pp. 94-110.
2. Springel, S. (1999), The New Media Paradigm: Users as Creators of Content, in Personal Technologies 3:153-159.
3. D. McQuail ,McQuail's Mass Communication Theory, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: