Antropologia komunikacji i mediów WT-DKS-SAK
O tematyce seminarium najlepiej świadczą przygotowywane prace dyplomowe:
• Pierwszeństwo dobra odbiorcy w komunikacji produktów Danonki, Kinder i Kubuś. Analiza porównawcza kampanii reklamowych zamieszczonych na stronach internetowych producentów i oczekiwań rodziców w oparciu o badania własne
• Ewolucja polskiego dziennikarstwa sportowego w kontekście rozwoju mediów społecznościowych na przykładzie kanału “Łączy nas piłka”
• Kreowanie wizerunku mężczyzny w dziennikach “Super Express” i “Fakt” w latach 2015-2017 w kontekście odpowiedzialności społecznej mediów
• Obiektywizm w zawodzie dziennikarza na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017 r.) w programach informacyjnych „Wydarzenia” i „Fakty”
• Odpowiedzialność nadawcy wobec odbiorcy na przykładzie materiałów dotyczących nawałnic (sierpień 2017) w programach informacyjnych ”Wiadomości” i “Fakty”
• Tomasz Mackiewicz-media i tożsamość. Analiza porównawcza komentarzy na Facebooku i Twitterze po katastrofie pod Nanga Parbat
• Oprawa wydarzeń sportowych jako specyficzna forma sztuki na przykładzie Legii Warszawa 2014-2019
• Artysta czy owoc komercji? Wizerunek idola w Korei Południowej na przykładzie źródeł internetowych
• Najczęściej eksponowane wartości w kampaniach prezydenckich Andrzeja Dudy w 2015 i 2020 roku. Analiza porównawcza wpisów i komentarzy na Facebooku i Twitterze
• Telewizja linearna jako przykład nowej strategii komunikacyjnej na przykładzie Netflix Direct oraz serwisu Canal Plus w opinii odbiorców
W ramach dyskusji podejmujemy następujące zagadnienia:
1. Communicatio – communicare - communitas
2. Nowe media – nowy ateizm – nowa ewangelizacja: podobieństwa i różnice
3. Kwestie bioetyczne w przekazie medialnym
4. Komunikacja norm moralnych – jakich, w jaki sposób?
5. Filozofia głupoty jako paradygmat nowej komunikacji
5. Komunikacja a manipulacja
6. Współczesny człowiek – współczesne media. Wyzwania antropologii komunikacji.
7. Stałe i zmienne tożsamości osoby w kontekście antropologii mediów
9. Podmiot w procesie komunikacji
10. Antropologia i aksjologia mediów
W cyklu 2021/22_Z:
Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia w roku akademickim 2021-2021 odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams KOD DO ZAJĘĆ: k307uhs - prowadzę zajęcia z sali 46, jest więc możliwość uczestnictwa stacjonarnego.
EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach
EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych
EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych
EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji
EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
Na ocenę:
Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów
Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach
Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa
Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych
EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa
Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy
Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami
Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje
EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych
Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności
Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym
Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji
Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze
- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy
- rok I, semestr II - I rozdział
- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy
W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie studenta na seminarium: 2 godz. x 15 spotkań = 30 godz.
Zaliczenie lektur – 30 godzin
Przygotowanie części pracy dyplomowej – 120 godzin
Razem: 210 godz. = 7 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 - wiedza - wie na czym polega specyfika badań nauk o komunikacji społecznej i mediach
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie omawianego efektu kształcenia
Dst (3): zna podstawowe pojęcia z zakresu nauk o mediach i zarządzaniu, potrafi odnieść je do antropologii, aksjologii, kognitywistyki
Db (4): poprawnie definiuje i omawia podstawowe teorie społeczne, nurty filozoficzne i etyczne, a także ma podstawową wiedzę o współczesnych prądach w antropologii
Bdb (5): ma precyzyjnie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji
EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o współczesnej zmediatyzowanej kulturze i społeczeństwie, potrafi dostrzegać nowe i niezbadane jeszcze zjawiska
Na ocenę:
Ndst (2) - nie zna podstawowych pojęć ze wskazanych zakresów
Dst (3): umie dostrzegać podstawowe zagrożenia dla funkcjonowania podmiotu we wskazanych obszarach
Db (4): poprawnie definiuje i dokonuje aplikacji podstawowych teorii komunikacji w zakresie medioznawstwa
Bdb (5): rozumie potrzebę jasnych kryteriów i norm etycznych w ocenie podstawowych procesów medioznawczych
EK nr 3 - wiedza - ma wiedzę o współczesnych mediach, ich audytoriach i funkcjonujących w nich grupach profesjonalnych
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie medioznawstwa
Dst (3): poprawnie prezentuje wyniki badań, jednakże bez umiejętności ich analizy
Db (4): efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić i uczestniczyć w dyskusji nad osiągniętymi wynikami
Bdb (5): potrafi efektywnie prezentować, analizować, przedyskutować osiągnięte wyniki, a także zaproponować ewentualne dalsze badawcze modyfikacje
EK nr 4 - umiejętności - potrafi komunikować się ze specjalistami z nauk o mediach i komunikacji społecznej, poznaje osiągnięcia naukowe z tej dziedziny za pośrednictwem lektur i osobistej komunikacji, umie nawiązywać kontakt z respondentami w ramach badań jakościowych
Ndst (2): nie posiada wspomnianych umiejętności
Dst (3): posiada w stopniu dostatecznym
Db (4): rozumie szczególną rolę słowa w procesie komunikacji. Zna podstawowe zasady hermeneutyki medialnej. Rozumie specyfikę natury ludzkiej, złożoność tożsamości, umiejętność określenia stałych i zmiennych procesu komunikacji
Bdb (5): Docenia zdolność redakcji tekstów i kryteria poprawności językowej jako istotne elementy w procesie komunikowania wyników badań
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: na podstawie udziału w dyskusji, pracy własnej i jakości prezentowanych tekstów.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- Udział w seminarium (maksymalnie 3 nieobecności w semestrze)
- przygotowanie i prezentacja zagadnienia - 1 raz w semestrze
- rok I, semestr I - sformułowanie tematu pracy magisterskiej, kwerenda bibliograficzna, plan pracy
- rok I, semestr II - I rozdział
- rok II - najpóźniej do kwietnia - całość pracy
W ramach seminarium dokonuje się wspólnej ewaluacji proponowanych tematów, jak również wstępnego "dopuszczenia do obrony". Polega ono na autoreferacie magistranta, po którym następuje próba uzasadnienia przyjętego stanowiska, celu i kierunku badań, założonej metody i wykorzystanej literatury. Magistrant musi wykazać się zdolnością udzielania jasnych i precyzyjnych odpowiedzi na stawiane pytania.
Literatura
• Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
• Babbie E., Podstawy badań społecznych, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Klosowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
• Brożek B., Myślenie. Podręcznik użytkownika, Copernicus Center Press, Kraków 2016.
• Dukaj J., Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2019.
• Hansen A., Wyloguj swój mózg, Znak, Kraków 2020.
• Kaplan J., Sztuczna inteligencja. Co każdy powinien wiedzieć, PWN, Warszawa 2019.
• Nowak S, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2010.
• Tegmark M., Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019.
• Twenge J.M., iGen. Dlaczego dzieciaki…, Smak Słowa, Sopot 2019.
• Zieliński J, Metodologia pracy naukowej, Aspra, Warszawa 2012.
Seminarium poprzedzą zajęcia z metodologii badań naukowych (poziom wyrównawczy). Szczegółowe omówienie badań ilościowych i jakościowych.
Szczegółowa literatura proponowana każdemu uczestnikowi seminarium w zależności od podejmowanych tematów badawczych.
W cyklu 2021/22_Z:
Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Por. Opis przedmiotu niezależnie od cyklu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: