Podstawy warsztatu dziennikarskiego WT-DKS-PWD
Celem zajęć jest wykształcenie w słuchaczach umiejętności rozróżniania różnych gatunków dziennikarskich i zastosowania ich w praktyce. W czasie zajęć studenci nauczą się obróbki tekstu, stosowania różnych rodzajów otwarć tekstu w danym gatunku dziennikarskim (od newsa, od bohatera, od pytania retorycznego, od metafory) oraz stosownego zakończenia tekstu, w zależności od gatunku.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK nr 1 uczestnik zajęć umie rozróżnić główne części tekstu dziennikarskiego
EK nr 2 umie dokonać obróbki tekstu
EK nr 3 umie zebrać materiał do tekstu i dokonać jego selekcji
EK nr 4 umie przeprowadzić wywiad
Nakład pracy studenta
30 godz. - aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach
15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń
10 godz. - czas na pisanie tekstów
5 godz. - przygotowanie się do kolokwium końcowego
Razem 60 godz.
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się aktywne uczestnictwo studenta w ćwiczeniach, wykonywanie zadanych ćwiczeń, napisanie kilku tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bieżące tytuły prasowe, dzienniki, tygodniki, miesięczniki.
Bralczyk J., Mówi się. Porady językowe, Warszawa 2001.
Eco U. Temat na pierwszą stronę, Warszawa 2015.
Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (Wolny- Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W.), Warszawa 2009.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009.
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa 1989
Kożdoń-Dębecka M., Łuka W., Sułek-Kowalska B., Tumiłowicz B., Zawiślański S., Podstawy warsztatu dziennikarskiego, Warszawa 2012.
Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T. Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: