Public relations WT-DKS-PUR
Treści merytoryczne:
Zajęcia prezentują okoliczności i genezę powstania koncepcji public relations w Stanach Zjednoczonych i w Europie, pierwsze doświadczenia i rozwój teorii oraz praktyki działania w firmach komercyjnych i instytucjach publicznych. Omawiane są następujące główne tematy:
1. Komunikowanie społeczne i PR,
2. Historia PR,
3. Wizerunek i tożsamość,
4. Narzędzia wewnętrzne i zewnętrzne PR,
5. Media relations,
6. Publiczności i interesariusze PR
7. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu - CSR i PR
8. Planowanie i zarządzanie PR,
9. Modele PR i model doskonałości PR wg J. Gruniga
10. Marketing, PR i reklama,
11.Reklama społeczna i PR,
12. PR w sytuacji kryzysowej,
13. Marketing polityczny i wyborczy.
14. Tzw. "czarny PR" i "Litigation PR",
15. Rola etyki w PR.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Efekt wiedzy:
Studenci poza wiedzą ogólną na temat komunikowania społecznego dysponują także wiedzą specjalistyczną o zadaniach i formach prowadzenia działalności public relations dla przedsiębiorstwa i instytucji, pozwalającą im podjąć pracę komunikatora w każdej instytucji.
Efekt umiejętności:
Student rozumie znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów public relations, posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z agencjami PR lub na samodzielne prowadzenie takiej działalności w każdym przedsiębiorstwie lub instytucji użytku publicznego.
Potrafi zorganizować pracę w dziale PR, dbać o sprawną komunikację wewnętrzną instytucji, korzystać z narzędzi media relations, zna techniki kształtowania wizerunku firmy/instytucji, umie opracować podstawowe dokumenty niezbędne do strategicznego zarządzania organizacją jak misja firmy oraz plan zapobiegania i rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Potrafi także zadbać o dobre relacje z wszystkimi interesariuszami organizacji oraz przedstawicielami instytucji samorządowych i państwowych.
Inne kompetencje:
Student poprawnie artykułuje różnice między PR a propagandą, reklamą i autopromocją, posiada zobiektywizowany osąd działalności komunikacyjnej różnych firm i osób jak i potrafi umiejętnie wpływać na rozwój udziału organizacji w dyskursie publicznym.
Kryteria oceniania
Aktywność podczas zajęć jak i wiedza oceniane są według skali punktowej. W sumie słuchacz może otrzymać max. 20 pkt. za aktywną obecność na zajęciach (kontrolowana poprzez system prac pisemnych) i 80 pkt. za test egzaminacyjny z zakresu tematycznego wykładów.
Końcowy egzamin testowy oparty na treści wykładów. Skala ocen końcowych:
45 – 60 pkt. = dst
61 – 70 pkt. = dst+
71 – 80 pkt. = db
81 – 90 pkt. = db+
91- 100 pkt. = bdb
ZESTAW PROBLEMÓW/ZAGADNIEN DO EGZAMINU:
Warianty definicyjnych znaczen terminu: public relations.
Wizerunek PR w społeczeństwie polskim
Filozofia PR.
Narodziny public relations w USA
Katalizatory tworzenia sie PR w USA
Obszary stymulacji rozwoju PR w świecie
Podstawowe funkcje PR
Public relations i marketing.
Pięć modeli działalności PR
Podstawowe różnice między PR a dziennikarstwem
Odmiany wizerunku organizacji/osoby
Czynniki zależne i niezależne od organizacji, które mają wpływ na jej wizerunek. Elementy tożsamości organizacji.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – CSR
Podstawowe cele i etapy kampanii społecznych
Segmentacja, targeting i pozycjonowanie w PR
Marketing wyborczy i polityczny
Metody kampanii negatywnych
Kodeksy etyki PR
Grzechy główne polskich PR-owców
Tzw. „czarny PR” i "Litigation PR"
Literatura
Literatura podstawowa:
1. S. Black: Public relations, Warszawa 1998, lub: A. Davies: Public relations, Warszawa 2007
2. J. Olędzki: Etyka w polskim public relations, Warszawa 2009
3. F.P. Seitel: Public relations w praktyce, Warszawa 2003
4. K. Wojcik: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2005 lub kolejne wydania.
Literatura uzupełniająca:
1. J. Olędzki (red.): Public relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, Warszawa 2010
2. J. Olędzki,D. Tworzydło (red.): Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006
3. B. Rozwadowska: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002
4. Sztuka public relations. Praca zbiorowa. Związek Firm Public Relations,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: