Podstawy etyki dziennikarskiej WT-DKS-PED
1. Etyka dziennikarska – wprowadzenie (etyka i jej miejsce w systemie nauk etycznych, etyka mediów, etyka dziennikarska wyjaśnienie pojęć)
2. Karta Etyczna Mediów, Raport REM, Komisja Etyki Mediów
3. Inne dziennikarskie kodeksy deontologiczne (polskie i międzynarodowe)
4. Joseph Pulitzer i William Randolph Hearst; etyka informacji (etyczne zasady zbierania informacji) (2 x 1,5 godz.)
5. Perswazja a manipulacja (manipulacja w mediach – techniki) - (2 x 1,5 godz.)
6. Przemoc w mediach
7. Etyka dziennikarstwa śledczego
8. Etyka fotografii prasowej
9. Program MAS - (2 x 1,5 godz.)
10. Etyka jako fundament zawodowego profesjonalizmu
11. Nowe media – nowa etyka?
12. Podsumowanie – Dekalog dziennikarza (M. Iłowiecki)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK nr 1 - ma elementarną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego) oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, a szczególnie instytucji medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania (DL_W03)
W zakresie kompetencji społecznych:
EK nr 2 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (DL_K02)
EK nr 3 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (DL_K05)
EK nr 4 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy dziennikarza i rzecznika prasowego (DL_K07)
EK nr 5 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych (DL_K09)
Opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 godz.
- praca samodzielna studenta - 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
W sumie - 90 godz. = 3 pkt. ECTS.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "ma elementarną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego) oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, a szczególnie instytucji medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania"
Na ocenę:
EK nr 2 określany "jako ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia"
EK nr 3 określany jako "ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej"
EK nr 4 określany jako "jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w działaniach instytucji medialnych oraz pracy dziennikarza i rzecznika prasowego"
EK nr 5 określany jako "odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych"
Opis ECTS:
- udział w wykładzie - 30 godz.
- praca samodzielna studenta - 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
W sumie - 90 godz. = 3 pkt. ECTS.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Dobosz I., Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.
Dziennikarski etos, red. Z. Kobylińska, R. Grabowski, Olsztyn 1996.
Dziennikarskie Kodeksy Etyczne
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2004.
Golka B., Michalski B., Etyka dziennikarska a kwestia informacji masowej, Warszawa 1989.
Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008.
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.
Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007.
Rivers W.L. , Mathews C., Etyka środków społecznego przekazu, przekład. J. Zakrzewski, E. Krasnodębska, Warszawa 1995.
Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: