Wybrane współczesne problemy społeczne w mediach WT-DKS-P-WPS
Przedmiot oferuje wiedzę na temat najważniejszych problemów społecznych w Polsce (i częściowo na świecie) w perspektywie medialnej. Wprowadza podstawowe pojęcia socjologiczne niezbędne do zrozumienia zjawiska problemów społecznych, a także przedstawia podstawy dedykowanej im nauki szczegółowej (socjologia problemów społecznych). Następnie przedstawione zostanie wiedza na temat medialnej reprezentacji problemów społecznych oraz wybrane badania medioznawcze na ten temat. Student pozna relacje między naukowym a medialnym opisem społecznej rzeczywistości, pozna podstawowe mechanizmy powstawania fałszywych obrazów rzeczywistości i zdobędzie kompetencje do uprawiania rzetelnego dziennikarstwa ukazującej prawdziwy obraz rzeczywistości. Omówione zostaną także ilościowe i jakościowe metody badań problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji ich medialnych ram.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
1. Ma wiedzę z zakresu socjologii na temat problemów społecznych
2. Zna główne metody badań obrazu problemów społecznych w mediach
3. Potrafi posługiwać się terminologią z zakresu socjologii, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnienia problemów społecznych
4. Dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami społecznymi
Kryteria oceniania
1. Ma wiedzę z zakresu socjologii na temat problemów społecznych (w stopniu bdb, db, dst, ndst)
2. Zna główne metody badań obrazu problemów społecznych w mediach
bdb- zna wszystkie omówione na wykładzie, potrafi bardzo dobrze podać przykłady ich wykorzystania
db - zna większość omówionych, potrafi dobrze podać przykłady wykorzystania niektórych z nich
dst - zna niektóre metody, w podstawowym stopniu potrafi podać przykłady wykorzystania chociaż jednej z nich
ndst – nie zna najważniejszych metod badania obrazu problemów społecznych w mediach
3. Potrafi posługiwać się terminologią z zakresu socjologii, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnienia problemów społecznych (w stopniu bdb, db, dst, ndst)
4. Dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami społecznymi
bdb – bardzo dobrze zna relacje między naukowym a medialnym opisem społecznej rzeczywistości, bardzo dobrze zna cechy i problemy medialnych reprezentacji wszystkich omówionych na zajęciach problemów społecznych, bardzo dobrze zna wszystkie omówione mechanizmy powstawania fałszywych medialnych obrazów rzeczywistości, bardzo dobrze zna zagadnienie wpływu mediów na postrzeganie problemów społecznych przez społeczeństwo
db – potrafi wskazać najważniejsze różnice między naukowym a medialnym opisem społecznej rzeczywistości, dobrze zna cechy i problemy medialnych reprezentacji przynajmniej niektórych omówionych na zajęciach problemów społecznych, dobrze zna omówione mechanizmy powstawania fałszywych medialnych obrazów rzeczywistości, podaje przykłady wpływu mediów na postrzeganie problemów społecznych przez społeczeństwo
dst - potrafi wskazać niektóre różnice między naukowym a medialnym opisem społecznej rzeczywistości, zna w podstawowym stopniu cechy i problemy medialnych reprezentacji wybranego przez siebie problemu społecznego, potrafi podać przykłady fałszywych medialnych obrazów rzeczywistości, podaje przynajmniej jeden przykład wpływu mediów na postrzeganie problemów społecznych przez społeczeństwo
ndst – nie ma umiejętności wymienionych dla oceny dst.
Wyżej wymienione kryteria oceniania będą brane pod uwagę przy konstruowaniu testu zaliczeniowego.
Ocena z testu:
od 50% - dst
od 60% - dst +
od 70% - db
od 80% - db+
od 90% - bdb
Do pisania testu i zaliczenia wykładu można przystąpić po zaliczeniu ćwiczeń.
1) obecność na wykładach (lista obecności, aktywność)
2) ocena ze sprawdzianu pisemnego
Literatura
J. Idzik, R. Klepka, O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? (artykuł dostępny w internecie)
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów; wersja 1.1, Kraków 2004.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
L. Miś, Problemy społeczne. Teoria, metodologia, badania, Kraków 2007 (książka dostępna w sieci)
P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: