Warsztat kompetencji języka dziennikarskiego WT-DKS-P-WK
Przedmiot - ćwiczenia warsztatowe - ma charakter typowo praktyczny. Jego celem jest nie tylko zapoznanie studenta z zasadami kompetencji warsztatu języka dziennikarskiego, ale przede wszystkim ćwiczenie praktycznych umiejętności owego warsztatu. Czyli docelowo: nabycie umiejętności stosowania reguł w odniesieniu do tekstów w poszczególnych gatunkach dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny; doskonalenie kompetencji umiejętnego stosowania poprawnych językowo tekstów w różnego rodzaju mediach, a także tekstów użytkowych.
Zajęcia polegają na tworzeniu tekstów dziennikarskich poprawnych językowo (zasady poprawności fleksyjnej, składniowej, słowotwórczej). Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: praktyczne ćwiczenia specyfiki języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; ćwiczenie stosowności języka do rodzaju przekazu medialnego; ćwiczenie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, ćwiczenie stosowania w tekstach poprawności deklinacyjnej i koniugacyjnej, poprawności składniowej, kreatywności wypowiedzi ( wywiad), poprawności stosowania związków frazeologicznych i kodów kulturowych (biblijne i mitologiczne); praktyczne ćwiczenia dotyczące poprawnego zastosowania słownictwa religijnego; ćwiczenie tworzenie poprawnych językowo treści do mediów społecznościowych (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe, poprawności językowej opakowania tekstu.
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia mają charakter praktyczny i polegają na analizie oraz tworzeniu tekstów dziennikarskich poprawnych językowo (zasady poprawności fleksyjnej, składniowej, słowotwórczej). Ćwiczenia warsztatowe polegają też na symulacji konferencji prasowych, przeprowadzaniu wywiadów z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny oraz ich specyfiki językowej (praca nad samodzielnymi projektami, wspólna analiza). Obejmują zagadnienia: specyfika języka poszczególnych gatunków dziennikarskich; stosowność języka do rodzaju przekazu medialnego; poprawność ortograficzna i interpunkcyjna (wybrane zagadnienia), wybrane zagadnienia z deklinacji i koniugacji, poprawność składniowa, kreatywny wywiad; związki frazeologiczne i kody kulturowe (biblijne i mitologiczne) w przekazach medialnych; słownictwo emotywne, wartościujące, wieloznaczność; waga pierwszego zdania w przekazach medialnych; słownictwo religijne w mediach, operowanie cytatami, operowanie przykładami, poetyka tytułów, redagowanie tekstów; skracanie tekstów; tworzenie poprawnych językowo treści do social media (Twitter), do mediów tradycyjnych, na portale internetowe, poprawność językowa opakowania tekstu. Student pracuje nad samodzielnymi projektami, wykonuje pracę przede wszystkim podczas zajęć, ale także w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony test językowy. Ocena końcowa na podstawie oceny z testu językowego w połowie semestru, pracy studenta przez cały semestr, ocen cząstkowych oraz oceny za drugi test językowy przeprowadzony na zakończenie zajęć. |
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiot - ćwiczenia warsztatowe - ma charakter typowo praktyczny. Jego celem jest nie tylko zapoznanie studenta z zasadami kompetencji warsztatu języka dziennikarskiego, ale przede wszystkim ćwiczenie praktycznych umiejętności owego warsztatu. Czyli docelowo: nabycie umiejętności stosowania reguł w odniesieniu do tekstów w poszczególnych gatunkach dziennikarskich, z uwzględnieniem zasad poprawnej polszczyzny; doskonalenie kompetencji umiejętnego stosowania poprawnych językowo tekstów w różnego rodzaju mediach, a także tekstów użytkowych. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
DL_W10 - 1- student rozróżnia i definiuje gatunki dziennikarskie; zna podstawowe zasady warsztatu dziennikarskiego.
DL_W10 - 2- student definiuje styl wypowiedzi dziennikarskiej, dobiera odpowiedni język do tekstów w poszczególnych gatunkach dziennikarskich; poprawnie nazywa i dobiera mitologiczne i biblijne kody kulturowe.
DL_U12 -1- student stosuje zasady poprawnej polszczyzny w tekstach dziennikarskich; umie wskazywać i analizować błędy językowe.
DL_U12 - 2- student rozpoznaje i potrafi interpretować kody kulturowe w tekstach dziennikarskich.
DL_U19 - student konstruuje poprawny językowo tekst, stosując reguły poprawnej polszczyzny oraz stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także z zastosowaniem kodów kulturowych.
Kryteria oceniania
Efekt DL_W10 - 1
- na ocenę bardzo dobrą student rozróżnia i definiuje samodzielnie wszystkie gatunki dziennikarskie;
- objaśnia wszystkie zasady warsztatu dziennikarskiego;
na ocenę dobrą student rozróżnia i definiuje większość gatunków dziennikarskich;
- objaśnia większość zasad warsztatu dziennikarskiego;
na ocenę dostateczną student rozróżnia i definiuje niektóre gatunki dziennikarskie;
- objaśnia niektóre zasady warsztatu dziennikarskiego;
Efekt DL_W10 - 2
- na ocenę bardzo dobrą student samodzielnie definiuje styl wypowiedzi dziennikarskiej, dobiera odpowiedni język do tekstów we wszystkich gatunków dziennikarskich; poprawnie nazywa i dobiera wszystkie mitologiczne i biblijne kody kulturowe.
- na ocenę dobrą student definiuje styl wypowiedzi dziennikarskiej, dobiera odpowiedni język do tekstów w większości gatunków dziennikarskich; poprawnie nazywa i dobiera większość mitologicznych i biblijnych kodów kulturowych.
- na ocenę dostateczną student definiuje styl wypowiedzi dziennikarskiej, dobiera odpowiedni język do tekstów w niektórych gatunkach dziennikarskich; poprawnie nazywa i dobiera niektóre mitologiczne i biblijne kody kulturowe.
Efekt DL_U12 -1
na ocenę bardzo dobrą student stosuje wszystkie zasady poprawnej polszczyzny w tekstach dziennikarskich; umie wskazywać i analizować wszystkie błędy językowe
na ocenę dobrą student stosuje większość zasad poprawnej polszczyzny w tekstach dziennikarskich; umie wskazywać i analizować większość błędów językowych.
na ocenę dostateczną student stosuje niektóre zasady poprawnej polszczyzny w tekstach dziennikarskich; umie wskazywać i analizować niektóre błędy językowe
Efekt DL_U12 - 2
- na ocenę bardzo dobrą student rozpoznaje i potrafi interpretować wszystkie kody kulturowe w tekstach dziennikarskich.
- na ocenę dobrą student rozpoznaje i potrafi interpretować większość kodów kulturowych w tekstach dziennikarskich;
- na ocenę dostateczną student rozpoznaje i potrafi interpretować niektóre kody kulturowe w tekstach dziennikarskich.
Efekt DL_U19
-na ocenę bardzo dobrą student konstruuje poprawny językowo tekst, stosując wszystkie reguły poprawnej polszczyzny oraz stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także z poprawnym zastosowaniem wszystkich kodów kulturowych.
-na ocenę dobrą student konstruuje poprawny językowo tekst, stosując większość reguł poprawnej polszczyzny oraz stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także z poprawnym zastosowaniem większości kodów kulturowych.
-na ocenę dostateczną student konstruuje poprawny językowo tekst, stosując niektóre reguły poprawnej polszczyzny oraz stosowności języka w prasowych, internetowych oraz elektronicznych przekazach medialnych, także z poprawnym zastosowaniem niektórych kodów kulturowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. E. Szczepaniak, Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet, Gliwice 2019.
2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.
3. Kindziuk M., Problemy użycia języka religijnego we współczesnych mediach, ROCZNIKI NAUK SPOŁECZNYCH, T o m 1 2 ( 4 8 ) , n u m e r 2 – 2 0 2 0, s. 67-83.
4. Mackiewicz Ł. , 497 błędów. Jak nie zbłądzić w zawiłościach polszczyzny, Elblag 2020.
5. Markowski A., Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa 2004
6. Nowe formy i normy czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2014.
7. Lewandowski P., Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, 2014.
8. Poradnik interpunkcyjny, E. Polański, M. Szopa, E. Dereń, Katowice 2010.
9. Zasady pisowni słownictwa religijnego, Przybylska R., Przyczyna W., Tarnów 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Komornicka A.M., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Łódź 1994.
2. Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.
3. Kulesza R. , Słownik kultury antycznej, Warszawa 1991.
4. Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.
5. Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: 1. Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977. |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. Literatura uzupełniająca: 1. Komornicka A.M., Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, Łódź 1994. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: