Teorie komunikowania - ćwiczenia do wykładu WT-DKS-P-TKC
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z kluczowymi teoriami komunikowania i ich praktycznym zastosowaniem, kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji procesów komunikacyjnych, rozwój kompetencji w zakresie krytycznego myślenia o przekazach medialnych i społecznych, przygotowanie do samodzielnego wykorzystywania teorii w badaniach i praktyce zawodowej.
Zajęcia mają formę praktycznych ćwiczeń, stanowiących uzupełnienie i rozwinięcie treści przekazywanych na wykładzie z teorii komunikowania. W trakcie kursu studenci nie tylko zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami komunikacyjnymi, ale także uczą się je analizować, interpretować i stosować w konkretnych sytuacjach. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z ćwiczeniami warsztatowymi uczestnicy rozwijają umiejętności niezbędne do krytycznego rozumienia procesów komunikacyjnych w różnych kontekstach – interpersonalnych, medialnych, organizacyjnych i społecznych.
W cyklu 2021/22_Z:
Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów. |
W cyklu 2022/23_Z:
Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów. |
W cyklu 2023/24_Z:
Podczas zajęć student poznaje i potrafi wykorzystywać teorie komunikowania będące podstawą do dalszych studiów. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia mają formę praktycznych ćwiczeń, stanowiących uzupełnienie i rozwinięcie treści przekazywanych na wykładzie z teorii komunikowania. W trakcie kursu studenci nie tylko zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami komunikacyjnymi, ale także uczą się je analizować, interpretować i stosować w konkretnych sytuacjach. Dzięki połączeniu wiedzy teoretycznej z ćwiczeniami warsztatowymi uczestnicy rozwijają umiejętności niezbędne do krytycznego rozumienia procesów komunikacyjnych w różnych kontekstach – interpersonalnych, medialnych, organizacyjnych i społecznych. Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z kluczowymi teoriami komunikowania i ich praktycznym zastosowaniem, Kształtowanie umiejętności analizy i interpretacji procesów komunikacyjnych, Rozwój kompetencji w zakresie krytycznego myślenia o przekazach medialnych i społecznych, Przygotowanie do samodzielnego wykorzystywania teorii w badaniach i praktyce zawodowej. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę z terminologii dotyczącej podstaw teorii komunikowania masowego. (W)
Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu badań nad podstawami teorii komunikowania masowego. Student stosując adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną samodzielnie rozpoznaje mechanizmy funkcjonowania teorii komunikowania masowego w paradygmacie teorii społecznych oraz właściwie wykorzystuje wiedzę w obszarze szeroko pojętej dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach. (U)
Student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo, jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w podstawowym zakresie badań nad teoriami komunikowania masowego. (K)
Student wykonuje 5 indywidualnych ćwiczeń oraz przygotowuje projekt badawczy. Łączny nakład pracy studenta obejmuje również udział w zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń, lekturę wskazanych tekstów.
Kryteria oceniania
W1, W2, W3, W4, U1
Student wykonuje 5 indywidualnych ćwiczeń oraz przygotowuje projekt badawczy. Łączny nakład pracy studenta obejmuje również udział w zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń, lekturę wskazanych tekstów.
Na ocenę 5 – student wykazuje dogłębną wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, biegle ją stosując. Mistrzowsko opanowuje narzędzia i teorie, samodzielnie
i nowatorsko rozpoznając mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych oraz twórczo wykorzystując wiedzę w naukach o mediach. Jest w pełni gotowy do samodzielnej pracy, realizując zadania z najwyższą starannością i inicjatywą w badaniach naukowych, co potwierdzają znakomite ćwiczenia i wybitny projekt.
Na ocenę 4 – student posiada solidną wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, sprawnie ją wykorzystując. Dobrze stosuje narzędzia i teorie, samodzielnie rozpoznając mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych oraz dobrze wykorzystując wiedzę w naukach o mediach. Jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, wykonując zadania starannie i terminowo, oraz gotowy do pracy naukowej, co potwierdzają poprawne ćwiczenia i dobrze przygotowany projekt.
Na ocenę 3 – student ma podstawową wiedzę z terminologii teorii komunikowania masowego, choć może mieć trudności z precyzją. Potrafi posługiwać się terminologią
i rozpoznaje mechanizmy komunikowania masowego w teoriach społecznych, wykorzystując wiedzę w ograniczonym zakresie w naukach o mediach. Jest
w dostatecznym stopniu przygotowany do samodzielnej pracy, realizując zadania zasadniczo starannie i na ogół terminowo, oraz wykazuje podstawowe przygotowanie do pracy naukowej, co potwierdza wykonanie większości ćwiczeń i projekt spełniający minimum wymagań.
Na ocenę 2 - student nie ma podstawowej wiedzy z terminologii teorii komunikowania. Nie potrafi posługiwać się terminologią i nie rozpoznaje mechanizmów komunikowania.
Literatura
Obowiązkowa:
1. McQuail, D. (2012), Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa.
2. Seklecka, A. (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Uzupełniająca:
1. Piontek, D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna: tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM.
2. Palczewski, M. (2011), Koncepcja framingu i jej zastosowanie w badaniach newsów w Wiadomościach TVP i Faktach TVN, Studia Medioznawcze, (1 (44)), 31-41
3. McCombs, M. E. (2008), Ustanawianie agendy: media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
W cyklu 2021/22_Z:
1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. McQuail, D. (2012). Teoria komunikowania masowego, red. naukowa T. Goban-Klas, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obowiązkowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: