Technologie informacyjne mediów WT-DKS-P-T
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i słownictwem z zakresu technik informacyjnych, użytkowania komputerów, internetu i komunikacji internetowej oraz grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej.
W cyklu 2021/22_Z:
Zakres tematów: 1. Podstawowe pojęcia z zakresu technik informacyjnych oraz technik informatycznych. 2. Użytkowanie komputerów. 3. Strony internetowe i komunikacja elektroniczna 4. Społeczności wirtualne. 5. Komputery w życiu codziennym dziennikarza. 6. Bezpieczeństwo danych. 7. Grafika menadżerska i prezentacyjna. 8. Zagadnienia prawne. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest przygotowanie pracy śródsemestralnej. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i słownictwem z zakresu technik informatycznych, użytkowania komputerów, internetu i komunikacji internetowej oraz grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej. |
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia mające na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami i słownictwem z zakresu technik informatycznych, użytkowania komputerów, internetu i komunikacji internetowej oraz grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
EK nr 1 posiada wiedzę z zakresu technologii informacyjnych niezbędnej w pracy dziennikarza; potrafi krytycznie ocenić dostępne nowości techniczne dla rozwoju mediów.
EK nr 2 zna formy zapisu informacji multimedialnych w postaci cyfrowej, jej kompresji, archiwizacji, obróbki niezbędnych w tworzeniu dziennikarskich form pisemnych i prezentacji multimedialnych
EK nr 3 posługując się nowoczesnymi narzędziami z zakresu informatyki umie zdefiniować i przeciwdziałać zagrożeniom w zakresie bezpieczeństwa informacyjnego;
Kryteria oceniania
EK nr 1 -4
Na ocenę bardzo dobrą
Student samodzielnie definiuje pojęcia z zakresu technologii informacyjnych, wymienia i charakteryzuje dostępne na rynku nowości techniczne wykorzystywane przez media. Bardzo dobrze zna podstawowe formy zapisu informacji multimedialnych, umie je kompresować i archiwizować. Umie zdefiniować oraz przeciwdziałać zagrożeniom w zakresie bezpieczeństwa informacyjnego.
Na ocenę dobrą
Student definiuje większość podstawowych pojęć z zakresu technologii informacyjnych, dobrze orientuje się w rynku nowości techniczne wykorzystywane przez media. Wymienia i charakteryzuje większość podstawowe formy zapisu informacji multimedialnych, umie je kompresować i archiwizować. Opracowuje wybrane zagadnienia z zakresu zagrożeń i bezpieczeństwa informacyjnego.
Na ocenę dostateczną:
Student objaśnia podstawowe pojęcia z technologii informacyjnych, wymienia podstawowe dostępne na rynku nowości techniczne wykorzystywane przez media. Objaśnia podstawowe formy zapisu informacji multimedialnych, umie je kompresować i archiwizować. Opracowuje podstawowe zagadnienia z zakresu zagrożeń i bezpieczeństwa informacyjnego.
Ponadto warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach (dopuszczalne 2 usprawiedliwione nieobecności) wykonanie pracy śród semestralnej oraz zaliczenie testu końcowego.
Literatura
Babik W., O natłoku informacji i związanym z nim przeciążeniu informacyjnym, w: red. Morbitzer J., Człowiek- Media- Edukacja, Kraków 2010.
Batorowska H., Motylińska P., Bezpieczeństwo informacyjne i medialne w czasach nadprodukcji informacji. Nauka – dydaktyka – praktyka, Warszawa 2020.
Denning D. E., Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji, Warszawa 2002.
Gawrysiak P., Cyfrowa rewolucja. Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa 2008.
Gogołek W., Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Warszawa 2007.
Gogołek W., Technologie informacyjne mediów, Warszawa 2006.
Kopertowska M., Grafika menadżerska i prezentacyjna, Warszawa 2001.
Kuruliszwili S., Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji, Kraków 2014.
Legtinen R., Russell D., Gangemi G. T., Podstawy ochrony komputerów, Gliwice 2007.
Ledzińska M., Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego, Warszawa 2009.
Ledzińska M., Młodzi dorośli w dobie globalizacji. Szkice psychologiczne, Warszawa 2012.
Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2006.
Papińska-Kacperek J. (red.), Społeczeństwo informacyjne, Warszawa 2008.
Przeździecki K., Sikorski W., Treichel W., Technologie informacyjne dla studentów, Warszawa 2017.
Robak M., Technologie informacyjne mediów, [skrypt], Warszawa 2014.
Siemienicka D., Siemińska-Łosko A.(red.), Wybrane aspekty technologii informacyjnej w edukacji, Toruń 2007.
Zieliński J., Edukacyjne konteksty przeciążenia informacyjnego współczesnej młodzieży, Rzeszów 2021.
W cyklu 2021/22_Z:
Gawrysiak P., Cyfrowa rewolucja. Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: