Warsztat reportera i prezentera radiowego I WT-DKS-P-SPWR
W trakcie zajęć studenci zdobywają szerokie umiejętności i kompetencje z zakresu dziennikarstwa radiowego. Uczą się rozróżniać i przygotowywać różne rodzaje newsów radiowych, audycje oraz wejścia prezenterskie przed mikrofonem.
Zakres tematów:
1. Zawód dziennikarz radiowy
2. Rynek radiowy w Polsce
3. Rynek radiowy w Warszawie
3. Co to jest news – nauka na wybranych przykładach
4. Źródła informacji reporterskiej
5. Pisanie relacji informacyjnych
6. Tworzenie prawidłowego, poprawnego językowo, materiału reporterskiego w praktyce w studiu radiowym
7. Nauka tworzenia informacyjnych serwisów radiowych w studiu
8. Nauka nagrywania newsów w terenie
9. Zapowiedzi, łączniki, zejściówki
10. Nauka poprawnego czytania serwisów radiowych przed mikrofonem
11. Studio informacyjne i studio w terenie
12 Korespondent zagraniczny
13. Warsztat prezentera radiowego w praktyce - nauka w studiu radiowym
14. Nauka formy prezenterskiej przed mikrofonem
15. Przygotowanie audycji radiowej
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
U1 - umiejętności - student potrafi przygotowywać informacje (newsy) radiowe, posługując się poprawną polszczyzną.
U2 - umiejętności - student potrafi przygotowywać audycje radiowe oraz wejścia prezenterskie, posługując się sprawnie językiem polskim.
K1 - kompetencje - student wykazuje kreatywność oraz pełne zaangażowanie w procesie tworzenia audycji radiowych oraz pracy w zespole, co sprzyja budowaniu relacji społecznych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Efekt U1, U2, K1.
Na ocenę bardzo dobrą:
Student bardzo dobrze przygotowuje newsy radiowe, audycje oraz wejścia prezenterskie, posługując się sprawnie językiem polskim. Umie bardzo dobrze pracować w zespole.
Na ocenę dobrą:
Student w stopniu dobrym przygotowuje newsy radiowe, audycje oraz wejścia prezenterskie, posługując się sprawnie językiem polskim. Umie dobrze pracować w zespole.
Na ocenę dostateczną:
Student w stopniu dostatecznym przygotowuje newsy radiowe, audycje oraz wejścia prezenterskie, posługując się dostacznie sprawnie językiem polskim. Umie dostatecznie dobrze pracować w zespole.
Literatura
Literatura podstawowa:
Garcarek, A., Informacja w radiu komercyjnym, 2011.
Piasecki K., Wywiad radiowy, [w]: Biblia dziennikarstwa, A. Skworz, A. Niziołek red., Kraków, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2010.
Stachyra G., Współczesne gatunki radiowe jako konglomeraty i kolekcje, [w]: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
Literatura uzupełniająca:
Czarnek-Wnuk, P., Tradycyjne rozgłośnie radiowe w mediach społecznościowych. Media-Culture-Social Communication 4.12 (2016).
Gawrońska-Piotrowska, A., Katolickie rozgłośnie radiowe w Polsce. Kultura–Media–Teologia 4 (2014).
Gawrońska-Piotrowska, A., Serial audio w Polsce jako nowoczesna forma słuchowiska radiowego. Kultura-Media-Teologia: kwartalnik naukowy Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie 4 (48) (2021).
Gawrońska-Piotrowska, A., Słuchalność podcastów w Polsce na przykładzie studentów w wieku 19-24 lata. Studia Ełckie 26.4 (2024).
Stachyra G., The communicational aspects of radio convergence process
remarks upon “the radio on vision” and web-radio, [w:] Convergence: Media in
Future, (eds.) A. Baczyński, M. Drożdż et al., Institute of Journalism and Social
Communication The Pontifical University of John Paul II, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: