Techniki kreatywne w mediach i edukacji WT-DKS-P-SPT
Ćwiczenia dotyczące roli kreatywności we współczesnych mediach i edukacji. Podczas spotkań będziemy się koncentrować na wybranych współczesnych problemach społeczeństwa informacyjnego i edukacji medialnej. W ramach zajęć studenci przygotowują eseje medioznawcze oraz uczestniczą w dyskusjach akademickich na podane wcześniej tematy i dobrane do nich lektury. Całość kończy test wiedzy.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 – wiedza – w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu współczesnych mediów i edukacji.
EK nr 2 – umiejętności – potrafi analizować i krytycznie wypowiadać się na tematy związane ze współczesnymi mediami i edukacją.
EK nr 3 – kompetencje – jest odpowiednio przygotowany i rozumie swoją rolę w mediach dostrzegając znaczenie współczesnego systemu edukacji.
Nakład pracy w ramach zajęć
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach
15 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury
15 godz. – praca w ramach zaliczenia śródokresowego i przygotowanie do testu końcowego
60 godz. – razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Przed zajęciami prowadzący rozsyła konspekt z wykazem literatury wraz z załącznikami oraz pytania do dyskusji. Znajomość przesłanych tekstów umożliwi potem czynny udział w debacie podczas zajęć.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną w zaokrągleniu w górę co 0,5 stopnia, wyliczaną na podstawie ocen cząstkowych za: aktywność podczas dyskusji (kompetencje), przygotowanie eseju medioznawczego na zaliczenie śródokresowe (umiejętności) oraz rozwiązanie testu końcowego (wiedza).
EK nr 1
Test końcowy zostanie przeprowadzony pod koniec programu zajęć na MS Forms. Przygotowano go wyłącznie w oparciu o konspekty i podaną literaturę.
na ocenę 2 – otrzymanie mniej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3 – otrzymanie równo i więcej niż 17 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 3,5 – otrzymanie równo i więcej niż 20 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4 – otrzymanie równo i więcej niż 23 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 4,5 – otrzymanie równo i więcej niż 25 punktów na 30 w teście końcowym.
na ocenę 5 – otrzymanie równo i więcej niż 27 punktów na 30 w teście końcowym.
EK nr 2
Zaliczenie śródokresowe – przeprowadzone w połowie programu zajęć – polega na przygotowaniu eseju medioznawczego i przesłanie prowadzącemu w formacie PDF na adres p.drzewiecki@uksw.edu.pl do określonego terminu. Esej powinien zawierać wstęp z postawieniem tezy, popartą literaturą przedmiotu argumentację, zakończenie z wnioskami oraz wykorzystaną w pracy bibliografię z przynajmniej trzema pozycjami naukowymi. Praca ma liczyć co najmniej 7000 znaków ze spacjami. Ustawienia w edytorze tekstów: Times New Roman, 12 pkt, podwójny odstęp, imię i nazwisko u góry, poniżej numer indeksu, tytuł eseju, potem akapit 1. Wstęp, 2. 3... kolejne podrozdziały, Wnioski, Bibliografia. Tytuł pracy może być oryginalną, autorską propozycją. W akapicie początkowym należy jednak zaznaczyć, który temat został wybrany. Tematy esejów do wyboru:
Jakie korzyści niesie ze sobą rozwijanie kompetencji medialnych?
W jaki sposób można wykorzystać media w edukacji?
Czy kreatywność medialna jest ważna w dzisiejszym świecie?
Jakie trendy w produkcji medialnej obserwujemy obecnie?
Jakie wyzwania stoją przed twórcami w dziedzinie mediów?
Jakie funkcje mediów są najbardziej istotne w dzisiejszym społeczeństwie i dlaczego?
W jaki sposób możemy odróżnić informację od kreacji medialnej w codziennym odbiorze mediów?
Jakie są główne różnice między branżą medialną a przemysłem kreatywnym?
Jakie role odgrywa klasa kreatywna w przemyśle kreatywnym?
Jak przemysł kreatywny wpływa na rozwój branży medialnej?
Jakie są przyszłe perspektywy dla branży medialnej i przemysłu kreatywnego?
Jak kreatywność wpływa na tworzenie nowych form komunikacji interpersonalnej?
Jak kreatywność służy jako narzędzie do tworzenia alternatywnych form kultury?
Jak kreatywność w technologii wpływa na społeczeństwo i kulturę?
Jak kreatywność wpływa na tworzenie i interpretowanie znaczeń w kulturze popularnej?
Jak kreatywność pomaga społeczeństwu lepiej funkcjonować?
Jakie są zalety i wady kreatywności generowanej technologicznie w porównaniu do kreatywności człowieka?
Jakie są potencjalne konsekwencje zastąpienia ludzkiej kreatywności przez kreatywność generowaną technologicznie?
Jakie są etyczne implikacje wykorzystania sztucznej inteligencji i big data w mediach?
na ocenę 2 – nie złożono pracy w terminie.
na ocenę 3 – esej złożony w terminie, praca niespełniająca wymogu przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, praca nie ma struktury: wstęp, rozdziały, wnioski, bibliografia, w pracy nie postawiono tezy, ani nie przedstawiono argumentacji, nie odniesiono się do literatury naukowej, praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 3,5 – esej złożony w terminie, praca spełniająca wymóg objętości przynajmniej 7000 znaków ze spacjami, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, ale nie posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, choć wykazano ją w bibliografii, jak również praca niestarannie przygotowana od strony edytorskiej i nienapisana językiem naukowym.
na ocenę 4 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej, napisana językiem naukowym.
na ocenę 4,5 – esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
na ocenę 5 – wyróżniający się samodzielnością myślenia i erudycją oraz stylem wypowiedzi esej złożony w terminie, praca przygotowana samodzielne, postawiono tezę, przedstawiono argumentację i wnioski, posłużono się nie tylko literaturą naukową przedstawioną na zajęciach jako źródłem argumentacji, ale wykroczono poza jej zakres, praca starannie przygotowana od strony edytorskiej i napisana językiem naukowym.
EK nr 3
Prowadzący przyznaje punkty za aktywność podczas dyskusji w ramach zajęć. Punkt można otrzymać za merytoryczną – samodzielną i krytyczną – wypowiedź związaną z pytaniem do dyskusji i przesłaną literaturą.
na ocenę 2 – zdobycie 0 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3 – zdobycie 2 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 3,5 – zdobycie 3 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4 – zdobycie 4 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 4,5 – zdobycie 6 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
na ocenę 5 – zdobycie 8 punktów na 12 za aktywność podczas dyskusji.
Literatura
Dołęga-Herzog H., Rosalska M., Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych, Warszawa 2014.
Drzewiecki P., Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock, Warszawa 2010.
Fazlagić J. (red.), Kreatywność w systemie edukacji, Warszawa 2019.
Franczak K., Kultura jako źródło zysku? Etos kreatywności i współczesny dyskurs modernizacyjny, „Przegląd Socjologiczny” 2015, t. 64, nr 2, s. 89-112.
Franczak K., Od creatio ex nihilo do Cool Britania. Ku źródłom dyskursu kreatywności, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2018, nr 14(4), s. 104-125.
Gruchoła M., Technologia sztucznej inteligencji w dziennikarstwie a perspektywa deantropocentryzmu dziennikarza, „Roczniki Nauk Społecznych” 2022, nr 50(2), s. 59-82.
Kotylak S., Przemysł kreatywny jako element gospodarki elektronicznej, „Zeszyty Naukowe US. Ekonomiczne Problemy Usług” 2013, nr 763, s. 715-728.
Kuruliszwili S., Sztuczna inteligencja–nowe wyzwanie edukacyjne, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2021, nr 10, s. 28-40.
Nowacki M., Interpretacja dziedzictwa w XXI wieku. Kreatywność, ko-kreacja i publiczny dyskurs w ekonomii doświadczeń, „Turystyka kulturowa” 2020, nr 3(114), s. 12-40.
Pańczyk M., Kreacja medialna Katarzyny Nosowskiej (na przykładzie felietonów ze „Zwierciadła” i filmów z Instagramu), „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2021, t. 37, nr 1, s. 41-71.
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, tłum. A. Baj, Kraków 2015.
Molęda-Zdziech M., „Nowe nowe media” według Paula Levinsona–kreatywna nazwa czy innowacyjna koncepcja?, w: Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2, red. A. Zorska, M. Molęda-Zdziech, B. Jung, Warszawa 2014, s. 101-124.
Nowacki M., Interpretacja dziedzictwa w XXI wieku. Kreatywność, ko-kreacja i publiczny dyskurs w ekonomii doświadczeń, „Turystyka kulturowa” 2020, nr 3(114), s. 12-40.
Nyzio A., Brytyjskie studia kulturowe a polski strach przed polityką, „Kultura Popularna” 2014, nr 39(1), s. 54-67.
Pańczyk M., Kreacja medialna Katarzyny Nosowskiej (na przykładzie felietonów ze „Zwierciadła” i filmów z Instagramu), „Naukowy Przegląd Dziennikarski” 2021, t. 37, nr 1, s. 41-71.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: