Materiały i teksty w public relations WT-DKS-P-SPM
Przedmiot zaznajamia studentów z różnymi metodami i narzędziami badania mediów oraz z zasadami prowadzenia analiz mediów. Ma charakter warsztatowy - wymaga wykonywania indywidualnych lub grupowych ćwiczeń podczas zajęć. Wymaga również przygotowywania prac domowych w podziale na grupy - rezultaty są prezentowane przez grupy podczas kolejnych zajęć. Ponieważ przedmiot należy do grupy ćwiczeń w zakresie public relations, zajęcia prowadzone są z perspektywy tej dyscypliny.
Alfabetyzacja medialna - trening umiejętności komunikacyjnych i medialnych (dokonywanie wyborów, krytyczne i kreatywne myślenie). The medium is the message. Logosfera a ikonosfera. Czytanie i jego uwarunkowania. Specyfika komiksu jako formy komunikacji. Podstawy języka filmu. Specyfika telewizji jako środka przekazu. W świecie dźwięków – czyli rzecz o radiu. Gry komputerowe i ich wpływ na ludzką psychikę. Globalna Sieć a nasz sposób myślenia. Język i sposoby ekspresji w reklamie.
Specyfika poszczególnych technik manipulowania odbiorcą przez media. Manipulacja tytułami i leadami, metoda tzw. przykrycia (red herring), przemilczanie informacji niewygodnych, nagłaśnianie informacji niesprawdzonych, świadome insynuacje, inwektywy i określenia-utrwalacze, metoda autorytetów pozornych, lansowanie amnezji historycznej, operowanie lękiem, agresją i seksem, symulacja obiektywizmu i neutralności, mieszanie postulatów politycznych z obiektywizacją rzeczywistości, technika schlebiania.
Metody oceny: aktywność w czasie ćwiczeń - analizowanie tekstów, audycji publicystycznych, reportaży (pliki multimedialne), ćwiczenia w domu - wyszukiwanie i analiza bieżących materiałów dziennikarskich ilustrujących zagadnienia omawiane na zajęciach, źródła:prasa, radio, tv, Internet; praca indywidualna lub grupowa w formie projektu.
Celem zajęć jest nauczenie studentów:
1. Przeprowadzania ilościowych i jakościowych analiz mediów z wykorzystaniem różnych metod badań mediów;
2. Korzystania z dostępnych na polskim rynku narzędzi służących do analizy mediów (dzięki wykorzystaniu opcji czasowych, bezpłatnych testów) i porównywania funkcjonalności tych narzędzi;
3. Rozpoznawania mechanizmów wpływu debaty medialnej na opinię publiczną;
4. Oceny wiarygodności internetowych źródeł informacji;
5. Zastosowania analiz danych i treści w działaniach public relations.
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Metody badania mediów
2. Zastosowanie badań mediów w public relations
3. Prowadzenie projektu badawczego - od zaplanowania badania po przygotowanie raportu i praktyczne zastosowanie wyników badań
4. Analiza desk research - wykorzystanie dostępnych źródeł informacji
5. Analiza treści jako metoda badawcza
6. Narzędzia monitoringu mediów
7. Analiza dyskursu jako metoda badawcza
8. Analiza danych jako metoda badawcza
9. Narzędzia analizy danych
10. Badania audytoriów mediowych i ich wykorzystanie w pracy specjalisty PR
11. Analiza sieciowa
12. Debata w mediach i jej wpływ na opinię publiczną
13. Wyzwania w analizie treści i danych internetowych
14. Rynek usług badawczych dla PR w Polsce
15. Nowe trendy w badaniach mediów/PR
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
- rozpoznaje podstawowe techniki manipulacji oraz ich przyczyny
- analizuje przykłady zmanipulowanego przekazu w poszczególnych rodzajach mediów
Student:
- definiuje pojęcia z zakresu monitoringu mediów _W
- operuje pojęciami odnoszącymi się do dyskursu medialnego_W
- potrafi przeprowadzić monitoring mediów na zadany temat_U
- analizuje wyniki dostarczone przez narzędzia do monitoringu mediów pod kątem przydatności treści i zawartości kontekstowej _U
- wnioskuje na podstawie analizowanych treści, ocenia ich wpływ na wizerunek badanych podmiotów_U
- efektywnie pracuje w zespole_K
- poprawnie i kulturalnie formułuje wnioski i sądy_K
opis ECTS:
Aktywny udział w ćwiczeniach: 15
przygotowanie materiałów do wykorzystania w trakcie ćwiczeń: 15
praca w grupie: 10
prowadzenie indywidualnego monitoringu mediów: 20
suma godzin: 60
Liczba ECTS: 60/30=2
Kryteria oceniania
EK nr 1 :
- na ocenę 3 – posiada elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia
- na ocenę 5 - umie bardzo dobrze interpretować procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz wskazywać ich prawidłowości i zakłócenia, a także skutecznie przeciwdziałać manipulacji
EK nr 2:
- na ocenę 3 – ma podstawową wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz świadomość mechanizmów manipulacji.
- na ocenę 4 – ma dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu
- na ocenę 5 – ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę w zakresie zasad i norm etycznych oraz bardzo dobre rozeznanie w mechanizmach manipulacji oraz metodach zapobiegania ich działaniu.
EK nr 3:
- na ocenę 3 – umie interpretować przekazy medialne, ale potrafi rozpoznawać jedynie podstawowe próby manipulacji i propagandy
- na ocenę 4 – umie dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać próby manipulacji i propagandy, a także bronić się przed większością z nich
- na ocenę 5 – umie bardzo dobrze interpretować przekazy medialne oraz potrafi rozpoznawać wszelkie próby manipulacji i propagandy, a także skutecznie się przed nimi bronić
EK nr 4:
- na ocenę 3 – potrafi przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem podstawowych zasad obiektywizmu
- na ocenę 4 – potrafi dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem zasad obiektywizmu, unikając sięgania po podstawowe metody manipulacji i propagandy
- na ocenę 5 – potrafi bardzo dobrze przygotować typowe teksty dziennikarskie i publicystyczne z zachowaniem wszelkich zasad obiektywizmu, unikając zarazem sięgania po metody manipulacji i propagandy
EK nr 5:
- na ocenę 3 – potrafi określić i wykorzystać jedynie podstawowe źródła informacji dziennikarskich
- na ocenę 4 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i posługiwać się nimi w pracy, w celu weryfikacji i unikania podstawowych metod manipulacji
- na ocenę 5 – potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich i swobodnie posługiwać się nimi w pracy w celu weryfikacji i unikania wszelkich metod manipulacji i propagandy
EK nr 6:
- na ocenę 3 – często stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, jednak w pracy czasem stosuje typowe metody manipulacji i propagandy
- na ocenę 4 - stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy
- na ocenę 5 – zawsze stosuje się do poznanych zasad i przyswojonych norm prawnych w zakresie etyki ogólnej i zawodowej, a w pracy nigdy nie posługuje się metodami manipulacji i propagandy posiadając umiejętności ich skutecznego zwalczania
EK nr 7:
- na ocenę 3 – dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne; jest podatny na metody manipulacji, lecz nie sam używa ich w swojej pracy
- na ocenę 4 – dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie dostrzegać metody manipulacji i postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej
- na ocenę 5 – zawsze dostrzega problemy moralne i dylemat etyczne; jest w stanie skutecznie eliminować przykłady manipulacji i propagandy w swojej pracy i środowisku, a także zawsze kierować się zasadami etyki zawodowej.
Literatura
Obowiązkowa:
Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, , Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006
Łuczuk Piotr, Maj Szymon, Influencer’s era – the role of experts in the digital world. Do we still need their forecasts and advice?, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 2023, vol. 56, nr 4, s.147-156. DOI:10.34766/fetr.v56i4.1222
R. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Łośgraf, Warszawa 2011
Sadowski M., Rewolucja social media, Helion, Gliwice 2013
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Kraków 2010
van Dijk T.A. (red.), Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008
Uzupełniająca:
Duszak A., Fairclough F. (red), Krytyczna analiza dyskursu: interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008
Gackowski T., Łączyński M. (red.), Metody badań wizerunku w mediach, CeDeWu.pl, Warszawa 2009
Lovett J., Sekrety pomiarów w mediach społecznościowych, Helion 2012
Makowska M. (red.) Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2013
Miotk A., Badania w public relations, Difin, Warszawa 2012
Miotk A., Skuteczne social media, Helion, Gliwice 2013
Tokaj M., Jadaś Ł., Sanowska A., Media 360. Od analityki do sprzedaży, Instytut Monitorowania Mediów, Warszawa 2016
Albin K., Reklama. Przekaz, odbiór, interpretacja, Warszawa-Wrocław 2002.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2007.
Dajan D., Katz E., Wydarzenia medialne. Historia transmitowana na żywo, Warszawa 2008.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Falkowski A., Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama, Gdańsk 2002.
Francuz P. (red.), Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, Lublin 1999.
Grand Press 2007. Dziennikarskie hity, Poznań 2008.
Grand Press 2008. Dziennikarskie hity, Poznań 2009.
Grand Press 2009. Dziennikarskie hity, Poznań 2010.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach, Lublin 20092.
Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Warszawa 2000.
Legutko P., Rodziewicz D., Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2000.
Lepa A., Świat manipulacji, Częstochowa 1997.
Lepa A., Świat propagandy, Czestochowa 2006.
Łuczuk Piotr, Być albo nie być… – czy grozi nam robokalipsa? Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji człowieka będzie coraz łatwiej oszukać, a maszynę coraz trudniej, W: Tyrania Postępu / Sosnowski Leszek (red.), 2023, Kraków, Wydawnictwo Biały Kruk, s.308-340, ISBN 9788375533736
Łuczuk Piotr, Problem barier informacyjnych, W: Młodzież w infosferze / Wojtkowiak Monika (red.), Współczesne Problemy Wychowania, 2024, nr 10, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s.45-62, ISBN 9788368313000
Łuczuk Piotr, Emocje w życiu społecznym, W: Świat uczuć i emocji młodzieży / Polak Ryszard (red.), 2023, nr 4, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s.53-64, ISBN 9788367385558
Łuczuk Piotr, Nietrwałość wzorców osobowych, W: Wzory i autorytety młodzieży / Rewera Mirosław (red.), 2023, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych, s.123-138, ISBN 9788367385572
Manipulacja, zło stosowane, Fronda nr 57/2010
Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes. Warszawa 2001
Najfeld J., Terlikowski T. P., Agata. Anatomia manipulacji, Warszawa – Karków 2008.
Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997.
Siemieniecki B. (red.), Manipulacja, media, edukacja, Toruń 2007.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, Kraków 2006.
Toffler A., Trzecia fala, Poznań 2006.
Zielińska-Pękal D., Iluzje, interpretacje, iluminacje. O przekazie telewizyjnym badacze i gimnazjaliści, Kraków 2007.
Zwoliński A., Dźwięk w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Obraz w relacjach społecznych, Kraków 2004.
Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: