Kultura wizualna w dziennikarstwie WT-DKS-P-SPKW
Zajęcia maja na celu, poza krótkim teoretycznym wprowadzeniem w rozumienie roli i znaczenia obrazu we współczersnej kulturze, pozyskać przez studenta kompetencje w posługiwaniu sie obrazem. Z tego względu realizowac się będzie nastepujące elementy ćwiczeniowo-teoretyczne:
I. Obraz jako fundamentalne zjawisko kulturowe
1. Znaczenie obrazu we współczesnej kulturze
2. Istota obrazu i jego rodzaje
3. Rola obrazów
II. Epokowy przełom w kulturze współczesnej
1. Zwrot piktoralny (pictoral turn)
2. Visual Culture Studies
III. Sposoby interpretacji obrazów
Powyzsze teoretyczne założenia posłużą do realizacji czesci praktycznej specjalizacji - Obraz jako narzędzie komunikacji -prezentacje studentów
1. Prezentacja i analiza swojego ulubionego obrazu lub serii obrazów
2. Stworzenie autorskiego filmu na wybrany temat i jego prezentacja -dyskusja
3. Mini wykład i pokaz multimedialny na temat jakiegoś aspektu kultury wizualnej
-dyskusja
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 - . Wiedza prowadząca do rozpoznawania zjawisk współczesnej kultury wizualnej
W2 - Zdolnośc analizowania kultury wizualnej
Umiejętnosci
U1 - Zdolność do zaprezentowania sztuki interpretacji obrazów,
U2 - Zdolnośc tworzenia obrazów filmowych
U3 - Umiejętności prezentowania pokazów multimedialnych.i zarządzanie nimi
Kompetencje
K1 - Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności i zdolności osobistych, społecznych lub metodologicznych w zakresie rozumienia obrazów,
K2 - Umiejętnosć posługiwania sie obrazami,
K3 -Sztuka tworzenia i prezentowania kultury wizualnej
Studenci zaliczaja specjalizację na zasadzie trzech wykonanych zadań w zakresie kultury wizualnej
na ocenę 3 - przygotowanie i prezentacja wszystkich trzech zadań
na ocenę 3,5 - aktywne uczestnictwo i prezentacja wszystkich trzech zadań
na ocenę 4 - prezentacja zadań wzbogacona o umiejętnosć analizy tematycznej
na ocenę 4,5 - prezentacja zadań, analiza i umiejetnosc prowadzeniai dyskusji tematycznych
na ocenę 5 - prezentacja zadań, analiza i synteza tematyczna, umiejetnosc prowadzenia dyskusji wokół osiągniętych wyników poznawczych
Kryteria oceniania
60% - różne prezentacje
10% - lektura przygotowawcza
30% - Aktywny udział w warsztatach
Literatura
Literatura podstawowa:
Kawecki W., Komunikacja przez sztukę i komunikacja w sztuce, w: KMT 4/2024, s. 19-33
Kawecki W., Komunikacja medialno-kulturowa, Warszawa 2020
Kurz I., (red.) Antropologia kultury wizualnej, Kraków 2012
Literatura pomocnicza:
Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, Warszawa 2010
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy?, Warszawa 2015
Kawecki W., , Zobaczyć wiarę, Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy kultury i mediów, Kraków 2013
Kawecki W., Kultura wizualna, Warszawa 2011
DiDI-Huberman G., Przed obrazem, Gdańsk 2011
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: Literatura pomocnicza: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: