Komunikacja marketingowa w Internecie WT-DKS-P-SPKM
- http://y01b055 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aoK8gQc45hj9F3zsNMqRuv6PEOZ1w9HyhSQZ_1xB7_xQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4c02c68-965a-42db-9803-991a9ccb7e47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AhJZ_FWGFl314I5T3VvAF6CL5k-T5lj3qQKfZtKN5Luo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=921cc1e5-9538-4595-836e-5e519e3bdfc7&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
W trakcie cyklu zajęć studenci zapoznają się z internetem jako narzędziem komunikacji biznesowej. Poznają internet jako medium a także narzędzia internetowe wykorzystywane w komunikacji biznesowej. Dowiedzą się, jakie zasady rządzą planowaniem działań komunikacyjnych w internecie. Poznają również metody i narzędzia badań internetu wraz z ich najbardziej typowymi zastosowaniami. Ćwiczenia praktyczne pozwolą studentom na utrwalenie wiedzy.
W cyklu zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
1. Internet jako medium – historia, dane dotyczące upowszechnienia internetu, wpływ internetu na gospodarkę, jak wygląda konsumpcja internetu w różnych grupach wiekowych
2. Budowanie strategii działań e-marketingowych w internecie, - zasady, narzędzia e-marketingu, przykładowe strategie, dobre praktyki
3. Badania wykorzystywane w e-marketingu
4. Serwis internetowy, użyteczność
5. Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarek (SEO) i marketing w wyszukiwarkach (SEM)
6. Newslettery i mailingi
7. Reklama internetowa, reklama w wyszukiwarkach (Adwords), reklama w mediach społecznościowych
8. Marketing treści – definicja, etapy budowania strategii content marketingu, przykłady dobrych praktyk, pomiar efektów
9. Media społecznościowe – najpopularniejsze serwisy
10. PR online – prowadzenie relacji medialnych, zarządzanie problemami i sytuacjami kryzysowymi
11. Wideo marketing
12. Współpraca z liderami opinii w internecie – blogerzy i vlogerzy
13. Typy treści wykorzystywanych w internecie i narzędzia wspierające samodzielne tworzenie treści
14. Marketing mobilny
15. Nowe trendy e-marketingu
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- opisuje podstawowe mechanizmy komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a konsumentami _W
- wymienia narzędzia komunikacji reklamowej w Internecie _W
- analizuje przekazy reklamowe w Internecie _U
- dobiera działania reklamowe w Internecie do marki i grupy docelowej _U
- krytycznie odbiera komunikaty reklamowe i promocyjne w Internecie _K
- ocenia swoje pomysły bazując na założeniach racjonalnej krytyki _K
Kryteria oceniania
Dopuszczalne maksymalnie 2 nieusprawiedliwione obecności.
Prace podczas zajęć oraz prace domowe realizowane w zespołach. Tematy prac zostaną ustalone z prowadzącym. Każda z tych prac jest punktowana (1-5), punkty liczą się do oceny końcowej
Kryteria oceny prac:
- kompletność i staranność opracowania tematu
- trafny dobór źródeł informacji
- staranność przygotowania prezentacji (brak literówek, błędów, itp.)
- umiejętność odpowiedzi na pytania grupy/prowadzącego
Ocena końcowa: 20% obecność i aktywność, 40% prace podczas semestru, 40% prezentacja końcowa (projekt grupowy z wykorzystaniem poznanych technik)
Studenci z przyznanym z indywidualnym tokiem nauczania: przygotowanie pracy zaliczeniowej na temat wskazany przez prowadzącego. Ocena z pracy jest równocześnie oceną końcową z przedmiotu.
W odniesieniu do efektów kształcenia
1. opisuje podstawowe mechanizmy komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwami a konsumentami _W
- na ocenę ndst (2): nie jest w stanie opisać mechanizmów komunikacji
- na ocenę dst (3): opisuje jedynie podstawowe mechanizmy komunikacji między przedsiębiorstwem a konsumentem
- na ocenę db (4): opisuje ze zrozumieniem mechanizmy komunikacji
- na ocenę bdb (5): opisuje ze zrozumieniem mechanizmy komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem i swobodnie odnosi wiedzę do współczesnych działań branżowych
2. wymienia narzędzia komunikacji reklamowej w Internecie _W
- na ocenę ndst (2): nie jest w stanie wymienić narzędzi komunikacji reklamowej w Internecie
- na ocenę dst (3): wymienia podstawowe, najbardziej oczywiste narzędzia komunikacji reklamowej w Internecie
- na ocenę db (4): wymienia narzędzia komunikacji reklamowej w Internecie dokonując ich oceny pod kątem atrakcyjności dla odbiorcy
na ocenę bdb (5): wymienia narzędzia komunikacji w Internecie swobodnie szeregując je pod kątem atrakcyjności, dostępności, wpływu na wizerunek marki oraz wskazując kierunki rozwoju danego narzędzia.
3. analizuje przekazy reklamowe w Internecie _U
- na ocenę ndst (2): nie widzi potrzeby poddawania treści reklamowych w Internecie, więc tego nie czyni, dąży wyłącznie do unikania kontaktu z tego typu treściami
- na ocenę dst (3): poddaje analizie ograniczoną ilość treści reklamowych w Internecie, z którymi ma styczność, analiza ta ma głównie charakter pobieżny
- na ocenę db (4): chętnie analizuje treści reklamowe w Internecie, nie zawsze jednak wyciąga prawidłowe wnioski.
- na ocenę bdb (5): analizuje treści reklamowe w Internecie w sposób skrupulatny i obiektywny, większość wniosków wyciąga poprawnie
4. dobiera działania reklamowe w Internecie do marki i grupy docelowej _U
- na ocenę ndst (2): nie jest w stanie dobrać działań reklamowych w Internecie do marki i grupy docelowej
- na ocenę dst (3): dostosowuje działania reklamowe do grupy docelowej w sposób najbardziej oczywisty, nie zawsze są to działania pasujące również o marki
- na ocenę db (4): dobiera działania reklamowe w Internecie do marki i grupy docelowej w sposób poprawny, ale mało kreatywny, nie zawsze jest w stanie uzasadnić wybór (dobór intuicyjny)
- na ocenę bdb (5): dobiera działania reklamowe do marki i grupy docelowej w sposób poprawny, twórczy i jest w stanie w pełni racjonalnie uzasadnić podjęte decyzje
5.krytycznie odbiera komunikaty reklamowe i promocyjne w Internecie _K
- na ocenę ndst (2): nie poddaje odbieranych komunikatów krytyce lub dąży jedynie do unikania kontaktu z reklamami w Internecie
- na ocenę dst (3): poddaje komunikaty reklamowe, z którymi ma styczność jedynie powierzchownej krytyce
- na ocenę db (4): poddaje komunikaty reklamowe, z którymi ma styczność w Internecie analizie krytycznej, potrafi w sposób spokojny i racjonalny wskazać ich najważniejsze elementy, zastosowane środki wyrazu i rozpoznać grupę docelową
-na ocenę bdb (5): poddaje komunikaty, z którymi ma styczność w Internecie, analizie krytycznej w sposób systematyczny i racjonalny, jest w stanie w większości sytuacji bezbłędnie wskazać zastosowane techniki przyciągania uwagi i wywierania wpływu, potrafi ocenić skuteczność danej reklamy, określić jej grupę docelową i założenia, które miała realizować.
6. ocenia swoje pomysły bazując na założeniach racjonalnej krytyki _K
-na ocenę ndst (2): nie poddaje ocenom swoich pomysłów
- na ocenę dst (3): poddaje swoje pomysły jedynie krótkiej refleksji, koncentrując się na pozytywnych aspektach
- na ocenę 4 (db): poddaje swoje pomysły krytyce wewnętrznej, dopiero po pozytywnym ich rozpatrzeniu kieruje je do grupy bądź wykorzystuje w projektach
- na ocenę bdb (5); jest świadomy emocjonalnego podejścia do własnych pomysłów, dlatego bez obaw równocześnie przeprowadza krytykę wewnętrzną swoich pomysłów, jak i poddaje je pod ocenę reszcie grupy. Potrafi w krytyce zewnętrznej odróżnić krytykę racjonalną od nie racjonalnej i sam stara się w ocenach pomysłów innych osób również skoncentrować na tzw. krytyce pozytywnej.
Literatura
Podstawowa:
Castells M., Galaktyka Internetu : refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003
Czaplicka M., Zarządzanie kryzysem w mediach społecznościowych, Helion, Gliwice 2013
Handley, A., Chapman C. C., Treść jest kluczowa : jak tworzyć powalające blogi, podkasty, wideo, e-booki, webinaria (i inne), Grupa Wydawnicza Helion
Kos-Łabędowicz J., Internet jako źródło informacji w decyzjach nabywczych konsumenta, Warszawa 2015.
Mazurek G., Blogi i wirtualne społeczności - wykorzystanie w marketingu, Wolters Kluwer Polska [Wydawca], Warszawa 2008
Mazurek, G., Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Wydawnictwo Poltext | Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa 2012
Miotk A., Nowy PR, Wydawnictwo Słowa i Myśli, Lublin 2016
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak Budować historie, które sprzedają, Gliwice 2011.
Scott, D. M., Marketing i PR w czasie rzeczywistym, Wolters Kluwer, Warszawa 2012
Stawarz B., Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Śliwińska K., Pacut M. (red.), Narzędzia i techniki komunikacji marketingowej XXI wieku. Przykłady aplikacji w wybranych organizacjach non profit, Warszawa 2011.
Uzupełniająca
Błażewicz G., Rewolucja z Marketing Automation. Jak wykorzystać potencjał Big Data, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016
Chaffey, D. Digital Business i E-Commerce Management, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016
Cutura K., Reklamuj się z Google, Helion, Gliwice 2014
Daniłoś M., Video marketing nie tylko na YouTube, Helion, Gliwice 2016
Dutko M. (red.), Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament, Helion, Gliwice 2016
Enge E., Spencer S., Stricchiola J., SEO czyli sztuka optymalizacji w SEO czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek, Helion, Gliwice 2016
Evans L. L., Social media marketing. Odkryj potencjał Facebooka, Twittera i innych portal społecznościowych, Helion, Gliwice 2011
Gonciarz K., Webshows. Sekrety wideo w internecie, KG Tofu Media, Kraków 2012
Holiday R., Growth hacker marketing, Helion, Gliwice 2015
Ingle B. R., Design Thinking, Helion, Gliwice 2015
Kaushik A., Web Analytics 2.0, wydawnictwo: Helion, Gliwice 2010
Królewski J, Sala P. (red.), E-marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013
Krug S., Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych. Wydanie III, Helion, Gliwice 2014
Marzec K., Trzósło T., AdWords i Analytics. Zostań certyfikowanym specjalistą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Mayer-Schonberger V., Cukier K., Big Data, MT Biznes, Warszawa 2015
Miotk A., Skuteczne social media, Helion, Gliwice 2013
Sznajder A., Technologie mobilne w marketingu, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Wright J., Blogowanie w biznesie, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
Zaremba M., Mobile dla menedżerów, Poltext, Warszawa 2015
Zastrożna M., Google Analytics dla marketingowców, OnePress, Gliwice 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: