Kultura słowa II WT-DKS-P-SPK2
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej).
Studenci przygotowują prace na temat obejrzanych/przeczytanych i omówionych wspólnie na zajęciach tekstów kultury (wystawa, film, spektakl, książka).
Na zajęcia składają się ćwiczenia rozwijające krytyczne myślenie, kształcące kreatywność, pogłębiające umiejętności konstruowania wypowiedzi pisemnych, przede wszystkim dziennikarskich.
1. Zagadnienia wstępne
2. Styl językowy, błędy językowe
3. Gatunki dziennikarskie i ich cechy (zebranie już nabytej wiedzy)
4. Nota o wydarzeniu artystycznym - omówienie wydarzeń, przygotowanie noty, odczytanie i omówienie
5 i 6. Sprawozdania z wydarzenia artystycznego
7 i 8. Sylwetka twórcy
9 i 10. Wywiad z twórcą
11 i 12 Recenzja z wydarzenia artystycznego
13 i 14 Reportaż poświęcony tematyce kulturalnej lub artystycznej
15. Zaliczenie i podsumowanie zajęć
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. |
W cyklu 2022/23_L:
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, w tym zapamiętywania słów, budowania wypowiedzi, aż do tworzenia tekstu literackiego. Na zajęcia składają się ćwiczenia aktywizujące, kształcące kreatywność poprzez ćwiczenia rozwijające twórczość eksploracyjną, kombinatoryjną, transformacyjną. |
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia koncentrują się na rozbudzeniu kreatywności uczestników w zakresie komunikacji artystycznej i zdobyciu umiejętności nieustannego rozwijania procesów umysłowych, budowania wypowiedzi pisemnych zróżnicowanych gatunkowo (nota, recenzja, wywiad, relacja, esej). |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
U13, U15
na ocenę bardzo dobrą – student wykorzystuje wszystkie wprowadzone techniki i sposoby tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia komunikatów pisemnych, bardzo dobrze posługuje się językiem polskim
na ocenę dobrą - student wykorzystuje większość wprowadzonych techniki i sposobów tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia pisemnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim
na ocenę dostateczną - student wykorzystuje niektóre techniki i sposoby tworzenia pisemnych przekazów medialnych, stosuje podstawowe elementy perswazji do tworzenia pisemnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim
K02
na ocenę bardzo dobrą – student potrafi bardzo sprawnie pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy)
na ocenę dobrą - student potrafi dobrze pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy)
na ocenę dostateczną - student potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy), niekiedy potrzebuje pomocy wykładowcy.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)
2. Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach, czytanie wybranych tekstów)
3. Bieżące wypełnianie krótkich prac warsztatowych.
4. praca końcowa
Literatura
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008
K. Schmidt, Trening kreatywności, Gliwice 2011.
S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.
Teatr - media - kultura, red. D. Fox, E. Wąchocka, Katowice 2006.
A. Has-Tokarz, Między słowem a obrazem. Afiliacje literatury i filmu (perspektywa komparytystyczna), Folia Bibliologica XLVIII/XLIX, 2006/2007.
M. Hendrykowski, Słowo w filmie: historia, teoria, interpretacja, Warszawa 1982.
J. Płażewski, Język filmu, Warszawa 2008.
W cyklu 2021/22_L:
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. |
W cyklu 2022/23_L:
E. de Bono, Metoda 6 kapeluszy, Poznań 2018. |
W cyklu 2023/24_L:
K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria - praktyka - język, K. Schmidt, Warszawa 2008 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: