Kultura słowa I WT-DKS-P-SPK
Kultura słowa to ćwiczenia z zakresu techniki, kultury i sztuki żywego słowa. Studenci dziennikarstwa przygotowywani są do pracy w mediach i instytucjach kultury, gdzie sprawne i poprawne posługiwanie się słowem mówionym stanowi podstawę warsztatu. W trakcie zajęć studenci poznają ćwiczenia z zakresu dykcji i artykulacji, ćwiczenia z zakresu emisji głosu (oddech, świadomość ciała), by finalnie wspólnie przygotować program artystyczny
1. zagadnienia wstępne
2. praca nad oddechem (przepona)
3. emisja głosu (dobre i złe praktyki)
4. gimnastyka głosu
5. fonacja i artykulacja - ćwiczenia
6. ćwiczenia dykcyjne
7. rezonans w emisji głosu
8. praca nad samogłoskami
9. intonacja w pracy głosem
10. kadencja i antykadencja w wypowiedzi
11. akcenty zdaniowy, wyrazowy w pracy dziennikarza
12. fonacja i artykulacja w praktyce dziennikarskiej
13. spójność w komunikacji (elementy werbalne i niewerbalne)
14. trema – sposoby łagodzenia stresu
15. zaliczenie i omówienie zajęć
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
u13, u15
na ocenę bardzo dobrą – student wykorzystuje wszystkie wprowadzone techniki i sposoby tworzenia ustnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia komunikatów ustnych, bardzo dobrze posługuje się językiem polskim
na ocenę dobrą - student wykorzystuje większość wprowadzonych techniki i sposobów tworzenia ustnych przekazów medialnych, stosuje perswazję do tworzenia ustnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim
na ocenę dostateczną - student wykorzystuje niektóre techniki i sposoby tworzenia ustnych przekazów medialnych, stosuje podstawowe elementy perswazji do tworzenia ustnych komunikatów, dobrze posługuje się językiem polskim
k02
na ocenę bardzo dobrą – student potrafi bardzo sprawnie pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy)
na ocenę dobrą - student potrafi dobrze pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy)
na ocenę dostateczną - student potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne funkcje (czasem lidera, czasem współwykonawcy, innym razem wykonawcy), niekiedy potrzebuje pomocy wykładowcy.
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie
1. krótkich wystąpień przygotowywanych na zajęcia
2. obowiązkowej obecności na zajęciach (dopuszczalna liczba nieobecności - 2)
Literatura
Literatura podstawowa
Flader-Rzeszowska K. Słowo w kulturze współczesnej, Warszawa 2009.
, Kotlarczyk, Mieczysław: Sztuka żywego słowa. Dykcja, ekspresja, magia, Lublin 2010;
taż: W kręgu edukacji, teatru i sztuki żywego słowa. Studia i szkice, Opole 2005;
Problematyka tekstu głosowo interpretowanego, red. Katarzyna Lange, Władysław Sawrycki, Paweł Tański, Toruń 2004;
Literatura pomocnicza
W cyklu 2023/24_L:
Filmy Macieja Jabłońskiego trenera emisji głosu zamieszczone na kanale Youtube @glosiwystapienia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: