Język reklamy WT-DKS-P-SPJ
- http://i03e2mi
- http://u0h1udv (w cyklu 2022/23_Z)
Cele przedmiotu:
Efektem kształcenia stanie się:
- nabycie wiedzy z zakresu pojęć związanych z językiem reklamy, psychologią wywierania wpływu
- umiejętność krytycznego odbioru reklamy
- umiejętność szacowania zagrożeń płynących ze strony reklam
- przygotowanie studentów do pracy w dziale marketingu i reklamy lub w agencji reklamowej
- pozyskanie wiedzy z zakresu reguł oddziaływania reklamy, zasad tworzenia czytelnej reklamy, współczesnych reguł i trendów w reklamie, nazewnictwa używanego w branży reklamowej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: r02yzuu
- definiuje zakres tematyczny pojęcia „język reklamy” _W
- rozpoznaje komunikaty perswazyjne i określa użyte w nich techniki wywierania wpływu _W
- potrafi stworzyć barwny i przekonywający komunikat reklamowy _U
- analizuje komunikaty reklamowe obecne w różnych mediach pod kątem ich poetyki, estetyki i zastosowanych środków wyrazu _U
- swobodnie i rzeczowo wypowiada się na temat obserwowanych komunikatów reklamowych _K
- prezentuje postawę krytyczną wobec komunikacji perswazyjnej i propagandowej _K
Aktywny udział w ćwiczeniach: 30
przygotowanie do ćwiczeń: 10
praca własna: 20
suma godzin: 60
Liczba ECTS: 60/30= 2
Kryteria oceniania
Metody oceny:
- 90% oceny końcowej:
kolokwium z zakresu technik wywierania wpływu
pisemne prace zaliczeniowe
- 10% oceny końcowej:
Praca w grupach 3-4 osobowych nad projektami dotyczącymi poszczególnych zagadnień
Frekwencja i aktywność na zajęciach.
Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: 2 x 2 godziny zajęciowe (180 minut).
- definiuje zakres tematyczny pojęcia „język reklamy” _W
na ocenę ndst: nie potrafi zdefiniować pojęcia
na ocenę dst: definiuje pojęcie "język reklamy" w jego głównych obszarach
na ocenę db: definiuje zakres tematyczny pojęcia we wszystkich, omawianych na zajęciach obszarach
na ocenę bdb:poza zdefiniowaniem pojęcia jest w stanie jeszcze wskazać własne obserwacje, spostrzeżenia
- rozpoznaje komunikaty perswazyjne i określa użyte w nich techniki wywierania wpływu _W
na ocenę ndst: nie jest w stanie wskazać elementów perswazyjnych w komunikatach
na ocenę dst: wskazuje tylko najbardziej widoczne elementy perswazyjne w komunikatach, rozpoznaje podstawowe techniki
na ocenę db: skutecznie wskazuje elementy perswazyjne w komunikatach, rozpoznaje zastosowane techniki wywierania wpływu
na ocenę bdb: rozpoznaje elementy perswazyjne w komunikatach, rozumie i poprawnie opisuje mechanizmy działania technik wywierania wpływu
- potrafi stworzyć barwny i przekonywający komunikat reklamowy _U
na ocenę ndst: nie potrafi stworzyć komunikatu o charakterze reklamowym
na ocenę dst: potrafi stworzyć standardowy przykład komunikacji reklamowej
na ocenę db: tworzy ciekawe pod kątem językowym i semantycznym komunikaty reklamowe
na ocenę bdb: tworzone komunikaty reklamowe są zarówno ciekawe pod kątem językowym i perswazyjne, rokują uzyskanie efektu skutecznego przekazu
- analizuje komunikaty reklamowe obecne w różnych mediach pod kątem ich poetyki, estetyki i zastosowanych środków wyrazu _U
na ocenę ndst: nie jest w stanie przeprowadzić analizy krytycznej reklam
na ocenę dst: analizuje komunikaty reklamowe, jednak wyciąga jedynie podstawowe wnioski
na ocenę db: przy analizie komunikatów reklamowych odwołuje się do szerokiego zakresu pojęć i zagadnień
na ocenę bdb: przeprowadzana analiza charakteryzuje się rzetelnym podejściem do badanych zagadnień oraz wyróżnia oryginalnością wniosków.
- swobodnie i rzeczowo wypowiada się na temat obserwowanych komunikatów reklamowych _K
na ocenę ndst: nie potrafi się rzeczowo wypowiadać na temat komunikatów reklamowych
na ocenę dst: swobodnie wypowiada swoje sądy na temat komunikatów reklamowych, nie zawsze są one jednak adekwatne do omawianych treści
na ocenę db: wypowiada się swobodnie, rzeczowo i czytelnie
na ocenę bdb: wypowiada się rzeczowo, podejmuje się konstruktywnej krytyki omawianych zagadnień, cechuje się wysoką kulturą wypowiedzi
- prezentuje postawę krytyczną wobec komunikacji perswazyjnej i propagandowej _K
na ocenę ndst: pozostaje bezkrytyczny wobec komunikatów nakłaniających
na ocenę dst: prezentuje postawę umiarkowanie krytyczną, często obojętną wobec komunikacji perswazyjnej, jednocześnie jest świadomy próby wywierania wpływu
na ocenę db: prezentuje postawę krytyczną wobec komunikatów o charakterze propagandowym, jednocześnie świadomie rezygnuje z aktywnego przeciwstawiania się takim działaniom.
na ocenę bdb: krytycznie podchodzi do komunikacji perswazyjnej i , o ile jest to możliwe, podejmuje merytoryczną polemikę
Literatura
literatura podstawowa:
Budzyński W., Reklama, Techniki Skutecznej Perswazji, Warszawa 1999.
Bralczyk J., Język na sprzedaż, Wyd. 2., Warszawa-Bydgoszcz 2000.
Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003.
Hogan K., Speakman J., Ukryta perswazja. Psychologiczne taktyki wywierania wpływu, Gliwice 2007.
Literatura uzupełniająca;
Dobek-Ostrowska Bogusława, Fras Janina, Ociepka Beata, Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1997.
Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
Lance S., Woll J., Mała niebieska księga reklamy, Warszawa 2008.
Laszczak M., Psychologia przekazu reklamowego. Dla twórców i odbiorców komunikatów reklamowych, Kraków 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: