Formy multimedialne w radiu i podcasty radiowe WT-DKS-P-SPFM
W trakcie zajęć studenci zdobywają umiejętności z zakresu form multimedialnych w radiu oraz podcastów radiowych. Uczą się rozróżniać i przygotowywać różne rodzaje form multimedialnych w radiu, w tym podcasty. Zdobywają kompetencje w zakresie pracy podcastera radiowego.
Zakres tematów:
1. Formy multimedialne w radiu jako element edukacji medialnej
2. Radio online – geneza, przykłady
4. Prezentacja Radia UKSW jako dobrego przykładu wykorzystania form multimedialnych w radiu
4. Podcasting i multimedialność form radiowych – podstawowa terminologia
5. Przełomowe momenty w historii podcastingu na świecie
6. Podcasting w Polsce
7. Funkcje podcastów
8. Rodzaje podcastów
9. Multimedialność form w rzeczywistości radia w praktyce
10. Charakterystyka RSS
11. Promocja podcastów i multimedialnych form radiowych
12. Przyszłość podcastów i multimedialnych form radiowych
13. Przyszłość radia online
14. Tworzenie podcastów i multimedialnych form radiowych przez studentów
W cyklu 2022/23_Z:
Na zajęciach studenci dowiedzą się jak tworzyć, planować i projektować podcast. Jak powinny wyglądać prace koncepcyjne nad podcastem, skąd czerpać pomysły i inspirację ale też jak rozmawiać z ludźmi, czyli jak zadawać pytania jak prowadzić ciekawą i merytoryczną dyskusję. Na zajęciach studenci poznają też warsztat dziennikarski czyli jak przygotowujemy się do wywiadu, jak zadajemy pytania aby uzyskać najciekawsze odpowiedzi. Stawiam na kreatywność i otwartość podczas zajęć i tworzenia podcastu na zaliczenie przedmiotu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z:
Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
Realizacja zadań z zajęć - 20 godzin
Praca własna studentów, przygotowująca do pracy śródsemestralnej oraz pracy zaliczeniowej końcowej - 10 godzin
RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS | W cyklu 2024/25_Z:
Uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin
Realizacja zadań z zajęć - 20 godzin
Praca własna studentów, przygotowująca do pracy śródsemestralnej oraz pracy zaliczeniowej końcowej - 10 godzin
RAZEM: 60 godzin - 2 punkty ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Student obowiązany jest uczestniczyć w zajęciach. Być aktywnym podczas zajęć. Ma zdobyć podstawową wiedzę na temat pracy w radiu, na temat pracy reportera i nauczyć się tworzenia i planowania podcastów. Studencki poznają też tajniki pracy w radiu podczas jednej z wizyt w Polskim Radu, pokażę, oprowadzę i opowiem. Będą mieli możliwość podpatrywania pracy w studiu w reżyserce i przekonają się jak wyglada ta praca od drugiej strony. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
U1 - umiejętności - student potrafi przygotować scenariusz podcastu radiowego oraz serialu audio.
U2 - umiejętności - student potrafi przygotowywać podcasty radiowe oraz inne formy multimedialne w radiu, posługując się poprawnie językiem polskim.
U3 - student potrafi angażować się w pracę zespołową podczas przygotowywania form multimedialnych w radiu/podcastów.
K1 - kompetencje - student wykazuje kreatywność oraz pełne zaangażowanie w procesie tworzenia podcastu radiowego/serialu audio, jest przygotowany do samodzielnej pracy podcastera radiowego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
Student bardzo dobrze przygotowuje scenariusze form mulitemdialnych w radiu oraz podcastów radiowych. Potrafi przygotować podcast radiowy/serial audio, posługując się poprawnie językiem polskim. Umie bardzo dobrze pracować w zespole. Jest gotowy do podjęcia samodzielnej pracy podcastera radiowego.
Na ocenę dobrą:
Student w stopniu dobrym przygotowuje scenariusze form multimedialnych w radiu oraz podcastów radiowych. Potrafi z niewielką sugestią prowadzącego przygotować podcast radiowy/serial audio, posługując się poprawnie językiem polskim. Umie dobrze pracować w zespole. Jest w znacznym stopniu gotowy do podjęcia samodzielnej pracy podcastera radiowego.
Na ocenę dostateczną:
Student w stopniu dostatecznym przygotowuje scenariusze form mulitemdialnych w radiu oraz podcastów radiowych. Potrafi przygotować podcast radiowy/serial audio korzystając często z sugestii prowadzącego, posługując się dosyć poprawnie językiem polskim. Umie dostatecznie dobrze pracować w zespole. Jest w dostatecznym stopniu gotowy do podjęcia samodzielnej pracy podcastera radiowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Doliwa, U., et al. Podcasting w Polsce–próba analizy zjawiska. Media-Culture-Social Communication 1.15 (2019).
Stachyra, G., Podcasting jako technologia audio. Perspektywy rozwoju. Studia Medioznawcze 68.1 (2017).
Stachyra G., Współczesne gatunki radiowe jako konglomeraty i kolekcje, [w]: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
https://open.spotify.com/genre/podcasts-page
Literatura uzupełniająca:
Gawrońska-Piotrowska A., Polish Language Catholic Podcasts as a form of Religious Communication. Social Communication 22.1 (2021).
Gawrońska-Piotrowska, A., Serial audio w Polsce jako nowoczesna forma słuchowiska radiowego. Kultura-Media-Teologia: kwartalnik naukowy Wydziału Teologicznego UKSW w Warszawie 4 (48) (2021).
Gawrońska-Piotrowska, A., Słuchalność podcastów w Polsce na przykładzie studentów w wieku 19-24 lata. Studia Ełckie 26.4 (2024).
Kalisz A., Podcast, czyli od przekazu audialnego w stronę jego audiowizualnych odsłon. Perspektywa mediolingwistyczna. Zeszyty Prasoznawcze 1 (257) (2024).
Stachyra G., The communicational aspects of radio convergence process
remarks upon “the radio on vision” and web-radio, [w:] Convergence: Media in
Future, (eds.) A. Baczyński, M. Drożdż et al., Institute of Journalism and Social
Communication The Pontifical University of John Paul II, Kraków 2012.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: