Formy dokumentalne w radiu WT-DKS-P-SPFD
W trakcie zajęć studenci zdobywają szerokie umiejętności z zakresu form dokumentalnych w radiu. Uczą się rozróżniać oraz przygotowywać różne rodzaje form dokumentalnych w radiu. Zdobywają kompetencje z zakresu pracy reportażysty radiowego.
Zakres tematów:
1. Formy dokumentalne w radiu – wprowadzenie
2. Ogólne cechy reportażu i dokumentu radiowego na przykładzie wybranych programów
3. Historia reportażu i dokumentu radiowego ze szczególnym uwzględnieniem rynku w Polsce
4. Kanon polskiego reportażu i dokumentu
5. Charakterystyka i zasady tworzenia reportażu oraz dokumentu radiowego
6. Zbiór zasad reportażysty
7. Perspektywy rozwoju radiowych form dokumentalnych
8. Bohater reportażu i dokumentu radiowego – w oparciu o przykłady z wybranych programów radiowych
9. Nauka przeprowadzania wywiadu radiowego pod kątem form dokumentalnych
10. Wybór tematu reportażu/dokumentu radiowego
11. Dokumentacja (zebranie informacji, wybór rozmówcy/ców)
12. Nagrania do reportażu/dokumentu radiowego
13. Analiza nagranych materiałów pod kątem technicznym i merytorycznym
14. Realizacja dźwiękowa reportażu/dokumentu radiowego
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
U1 - umiejętności - student potrafi przygotować scenariusz reportażu i dokumentu radiowego.
U2 - umiejętności - student potrafi przygotować reportaż oraz dokument radiowy, posługując się poprawnie językiem polskim.
U3 - umiejętności - student potrafi angażować się w pracę zespołową podczas przygotowywania reportażu/dokumentu radiowego.
K1 - kompetencje - student wykazuje kreatywność oraz pełne zaangażowanie w procesie tworzenia reportażu/dokumentu radiowego, jest przygotowany do samodzielnej pracy reportażysty radiowego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
Student bardzo dobrze przygotowuje scenariusze reportażu oraz dokumentu radiowego. Potrafi nagrać i zmontować reportaż/dokument radiowy, posługując się poprawnie językiem polskim. Umie bardzo dobrze pracować w zespole. Jest gotowy do podjęcia samodzielnej pracy reportażysty radiowego.
Na ocenę dobrą:
Student w stopniu dobrym przygotowuje scenariusze reportażu oraz dokumentu radiowego. Potrafi z niewielką sugestią prowadzącego nagrać i zmontować reportaż/dokument radiowy, posługując się poprawnie językiem polskim. Umie dobrze pracować w zespole. Jest w znaczym stopniu gotowy do podjęcia samodzielnej pracy reportażysty radiowego.
Na ocenę dostateczną:
Student w stopniu dostatecznym przygotowuje scenariusze reportażu oraz dokumentu radiowego. Potrafi nagrać i zmontować reportaż/dokument radiowy korzystając często z sugestii prowadzącego. Umie dostatecznie dobrze pracować w zespole. Jest w dostatecznym stopniu gotowy do podjęcia samodzielnej pracy reportażysty radiowego.
Literatura
Literatura podstawowa:
Michalak K., Dźwięk bez fikcji. O radiowym reportażu artystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2023.
https://reportaz.polskieradio.pl/
Literatura uzupełniająca:
Białek M., Reportaż radiowy–problemy z współczesną terminologią genologiczną. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 39.1 (2017).
Białek M., Rzeczywistość dźwiękiem spisana. Studia o reportażu radiowym, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2019.
Czarnek-Wnuk, P., Reportaż radiowy a pejzaż dźwiękowy. Zarys problematyki. Zagadnienia Rodzajów Literackich 63.4 (2020).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: