Dziennikarstwo popularnonaukowe WT-DKS-P-SPD
Ćwiczenia poświęcone współczesnym formom i gatunkom dziennikarstwa popularnonaukowego. Służą uświadomieniu oczekiwań audytoriów od dziennikarzy - popularyzatorów nauki. Przede wszystkim są nastawione na praktyczne doskonalenie warsztatu dziennikarskiego, zapoznaniu się z możliwościami zastosowania gatunków informacyjnych i publicystycznych w praktyce popularyzacyjnej.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK nr 1 - umiejętności - potrafi tworzyć przekazy dziennikarskie o tematyce naukowej
EK nr 2 - umiejętności - potrafi prezentować własne pomysły związane z popularyzacją nauki
EK nr 3 - kompetencje - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godz. - konsultacje z prowadzącym ćwiczenia
5 godz. - bezpośrednie przygotowanie do ćwiczeń
10 godz. - osobiste lektury
10 godz. - przygotowanie artykułów dziennikarskich
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2 i nr 3 realizowane metodami aktywizującymi, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach i pracami dziennikarskimi.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie ma podstawowych umiejętności dziennikarskich
na ocenę 3 - wykazuje umiejętności dziennikarskie, ale nie potrafi sprawnie korzystać z nich w praktyce
na ocenę 4 - ma umiejętności dziennikarskie i sprawnie z nich korzysta, ale ma trudności z odnoszeniem ich do działań popularyzujących naukę
na ocenę 5 - umiejętnie i sprawnie tworzy przekazy z zakresu popularyzacji nauki
EK nr 2
na ocenę 2 - nie ma własnych przemyśleń związanych z nauką i jej popularyzacją
na ocenę 3 - dostrzega pomysły innych związane z popularyzacją nauki
na ocenę 4 - ma własne pomysły związane z popularyzacją nauki, ale nie potrafi ich skutecznie prezentować
na ocenę 5 - skutecznie prezentuje własne pomysły związane z popularyzacją nauki
EK nr 3
na ocenę 2 - nie rozumie sensu pracy grupowej
na ocenę 3 - rozumie sens pracy grupowej, ale ma trudności z uczestnictwem w niej
na ocenę 4 - aktywnie pracuje w grupie
na ocenę 5 - wyróżnia się aktywnością w pracy grupowej
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena trzech popularnonaukowych lub poradniczych materiałów dziennikarskich indywidualnie przygotowanych przez studentów - ciekawostek, soft newsów, kalendariów, rankingów, czy też quizów. Dostosowanych do publikacji w internecie, zgodnie z podstawami SEO writingu.
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z trzech artykułów. Ich tematyka i gatunek mogą być dowolne np. ciekawostka - porada - kalendarium lub ciekawostka - ciekawostka - recenzja. Nie recenzujemy sportu i artykułów prasowych, ale sport może być tematyką felietonu. Ocena za każdy artykuł: 2 - nie zachowano deadlinu, 3 - niska zawartość merytoryczna, jest deadline, 4 - merytorycznie i terminowo w porządku, słaby język, struktura lub oryginalność tekstu, 5 - wyróżniający się oryginalnością lub językiem artykuł, przygotowany merytorycznie, a przede wszystkim w terminie. Teksty minimum 300 słów - 2000 znaków ze spacjami. Deadliny i forma przesłania plików ustalane na zajęciach.
Literatura
Garcarek A., 2011, Informacja w radiu komercyjnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 14, nr 1: 115-122.
Lewandowski P., 2014, Creative writing informacyjnych tekstów dziennikarskich, Będzin.
Linke-Ratuszny M., 2016, Kompetencja tłumaczeniowa w przekładzie tekstów specjalistycznych - analiza wybranych problemów na przykładzie tekstów popularnonaukowych, „Rocznik Przekładoznawczy” 11: 231-250.
Wolny-Zmorzyński K., Kozieł A., 2013, Genologia dziennikarska, „Studia Medioznawcze” 54, nr 3: 23-34.
Żuk A., 2009, Porada prasowa - poradzić, poinformować czy zmanipulować?, w: M. Kita (red.), Język - styl - gatunek. Katowickie spotkania doktorantów, Katowice: 33-41.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: