Wstęp do projektowania internetowego WT-DKS-P-SPA
1. Etapy rozwoju internetu.
2. Podstawy działania sieci internet. Model warstwowy. Protokoły i usługi. Okablowanie i sprzęt.
3. Metody dostępu do internetu stacjonarnego i mobilnego. Metody weryfikowania zasięgu internetu stacjonarnego i mobilnego.
4. System domen internetowych. Protokół DNS.
5. Strona www od środka (protokół HTTP, nagłówki, ciasteczka, kody błędów)
6. Mierzenie szybkości internetu i szybkości działania stron www. Szacowanie zapotrzebowania na łącze.
7. Diagnostyka sieci.
8. Przegląd technologii związanych z internetem.
9. Prowadzenie projektów internetowych. Metodyki zarządzania projektem. Role w zespołach projektujących rozwiązania webowe.
10. Mierzenie ruchu internetowego. Sposoby pomiaru, wskaźniki, firmy badawcze.
11. Reklama internetowa. Mierzenie ruchu, modele rozliczeń. Optymalizacja efektu.
12. E-mail marketing i jego efektywność.
13. Jakościowe metody badań internetowych.
14. Badania User Experience.
15. SEO – badania i optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
U1. Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu działania sieci do stworzenia przekazu internetowego, uwzględniając odpowiedni interfejs, szybkość działania, łatwość korzystania oraz ograniczenia techniczne dostępu do internetu u użytkownika.
U2. Potrafi zaprojektować przekazy reklamowe oraz profesjonalnie badać efektywność komunikacji internetowej za pomocą odpowiednich metod.
K1. Rozumie różne role w tworzeniu projektu internetowego. Potrafi ocenić własne kompetencje w takich projektach. Zna metody zarządzania projektami internetowymi.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest: a) aktywny udział w zajęciach w laboratorium komputerowym (punkt za każdy udział w labie z możliwością podwyższenia), b) wykonanie zadań projektowych, każde punktowane oddzielnie według informacji przekazanej przez prowadzącego. Warunkiem uwzględnienia punktacji jest wykonanie wszystkich zadań projektowych opublikowanych na platformie Teams grupy zajęciowej.
P1 - Punktacja za aktywny udział w zajęciach wynosi od 0 - 100% (z wagą 25%)
P2 - Punktacja za wykonane zadania jest naliczana oddzielnie za każde zadanie, a następie sumowana w zakresie od 0 - 100% (z wagą 25%), gdzie P2 = 100% * SUM(Z1..Zn) / MAX(Z1..Zn)
OK - Ocena końcowa (gwarantowana) wyliczana jest według wzoru:
OK = 4 * (0,25 * P1 + 0,75 * P2) + 1, zaokrąglone do pełnej oceny od 2 do 5 według ogólnych zasad matematycznych zaokrąglania.
W SKRÓCIE: 3/4 punktów otrzymuje się za zadania, 1/4 punktów za aktywną obecność na zajęciach. Do zaliczenia trzeba otrzymać przynajmniej połowę możliwych do uzyskania punktów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Google, Podstawowe zasady dotyczące wyszukiwarki Google, https://developers.google.com/search/docs/essentials?hl=pl
2. IAB Polska, Raport strategiczny Internet 2023/2024, http://raportstrategiczny.iab.org.pl/
3. Wikipedia - aktualne wersje następujących haseł: 5G, BTS, DNS, HTTP, TCP, IP, LTE, UDP, VPN, WiFi
Literatura pomocnicza:
1. Andrzejczyk A., SEO marketing. Bądź widoczny w internecie, Gliwice 2022.
2. Batorski D., Polacy wobec technologii cyfrowych – uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, Diagnoza Społeczna 2015 Warunki i Jakość Życia Polaków – diagnoza.com.
3. Dye M., McDonald R., Rufi A., Akademia sieci Cisco CCNA Exploration. Semestr 1: Podstawy sieci, Warszawa 2013.
4. Kasperski M., Boguska-Torbicz A., Projektowanie stron WWW. Użyteczność w praktyce, Gliwice 2008.
5. Kaushnik A., Web Analytics 2.0. Świadome rozwijanie witryn internetowych, Gliwice 2010.
6. Kobis P., Marketing z Google. Jak wejść na pierwszą pozycję. Techniki pozycjonowania a spam, Warszawa 2008.
7. Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, Warszawa 2015.
8. Robak M., Zmiany w technologii a przyszłość telewizji cyfrowej. W: Reklama na rynku telewizyjnym. Nowe modele biznesowe a rozwój technologii, Chmielewska A., Kondrat M. (red.), 2024, Warszawa, Dom Wydawniczy i Handlowy Elipsa, s.36-51.
9. Robak. M., Analiza danych w marketingu internetowym, w: Wirtualne targowisko, tom 3, O reklamie marketingu i promowaniu się w Internecie, red. K. Cybulska, M. Jarosz, P. Maciaszek, Warszawa 2017.
10. Robak M., Ograniczenia badań aplikacji wobec batalii o prywatność, w: Komunikowanie w świecie aplikacji, red. T. Gackowski, K. Brylska, M. Patera, Warszawa 2018.
11. Robak M., Rzeczywistość wirtualna w przeglądarce, w: Media Varia. Jednostki – Społeczeństwa – Technologie, red. T. Gackowski, M. Patera, Warszawa 2020.
12. Robak M., Sztuczna inteligencja w komunikacji elektronicznej, w: Debaty UKSWordzkie, red. M. Butkiewicz, K. Flader-Rzeszowska, J. Sobkowiak, Warszawa 2017.
13. Tanenbaum A., Wetherall D., Sieci komputerowe, Gliwice 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: