Systemy medialne na świecie WT-DKS-P-SM
Celem przedmiotu jest przykazanie studentom wiedzy na temat światowych systemów medialnych, w tym funkcjonowania mediów we współczesnych państwach europejskich, krajach Ameryki Północnej, by dzięki temu:
- znali i z łatwością rozpoznawali najważniejsze instytucje medialne w wymienionych wyżej rejonach świata,
- analizowali zjawiska koncentracji w mediach i globalizacji informacji oraz ograniczenia prawne wolności prasy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- analizuje, porównuje, diagnozuje, definiuje dawne i współczesne media i systemy medialne, w tym ich ekonomiczne i polityczne uwarunkowania,
- analizuje mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazuje najważniejsze podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych,
- stosuje adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną samodzielnie wyszukuje i weryfikuje informacje oraz właściwie je wykorzystuje.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się egzamin ustny.
Dla efektów DL_W07, DL_U07, DL_U10:
Na ocenę bardzo dobrą:
- analizuje, porównuje, diagnozuje, definiuje wszystkie dawne i współczesne media i systemy medialne, w tym ich ekonomiczne i polityczne uwarunkowania,
- analizuje wszystkie mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazuje najważniejsze podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych,
- stosuje wszystkie adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, samodzielnie wyszukuje i weryfikuje informacje oraz właściwie je wykorzystuje.
Na ocenę dobrą:
- analizuje, porównuje, diagnozuje, definiuje większość dawnych i współczesnych mediów oraz systemów medialnych, w tym ich ekonomiczne i polityczne uwarunkowania,
- analizuje większość mechanizmów i uwarunkowań decydujących o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych oraz zagranicznych, a także wskazuje większość podmiotów rynku mediów krajowych i zagranicznych,
- stosuje większość adekwatnych narzędzi i wiedzę teoretyczną, prawie samodzielnie wyszukuje i weryfikuje informacje oraz właściwie je wykorzystuje.
Na ocenę dostateczną:
- analizuje, porównuje, diagnozuje, definiuje niektóre dawne i współczesne media oraz systemy medialne, w tym ich ekonomiczne i polityczne uwarunkowania,
- analizuje niektóre mechanizmy i uwarunkowania decydujące o funkcjonowaniu nowych mediów i mediów masowych krajowych i zagranicznych oraz wskazuje wybrane podmioty rynku mediów krajowych i zagranicznych,
- stosuje niektóre adekwatne narzędzia i wiedzę teoretyczną, wyszukuje i weryfikuje informacje oraz właściwie je wykorzystuje z pomocą nauczyciela.
Literatura
Adamowski J. (red.), Wybrane zagraniczne systemy medialne, Warszawa 2009.
Adamowski J., Czwarty stan. Media masowe w pejzażu społecznym Wielkiej Brytanii, Warszawa 2006.
Adamowski J., Rosyjskie media i dziennikarstwo czasów przełomu (1985-1997), Warszawa 1998.
Andrzejewski P., Własność mediów a public relations na rynku prasowym, Poznań 2009.
Golka B., System medialny Francji, Warszawa 2001.
Hallin D.C., Mancini P., Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym. Kraków 2007.
Jaskiernia A., Publiczne media elektroniczne w Europie, Warszawa 2006.
Williams K., Media w Europie, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: