Propaganda i manipulacja w mediach WT-DKS-P-SLPM
Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów:
Określenie szczegółowych zakresów zainteresowań naukowych. Organizacja własnego warsztatu pracy.
Podstawowe zagadnienia z zakresu edycji tekstów.
Język pracy naukowej.
Metodologia prowadzenia badań naukowych, które mogą być włączone do pracy dyplomowej.
Gromadzenie i selekcja materiału źródłowego oraz pozycji bibliograficznych.
Zasady wykorzystywania cytatów i nawiązywania do cudzej myśli naukowej.
Czym jest plagiat? Podstawowe zasady etyczne przy pracy naukowej.
Konstruowanie tematu pracy dyplomowej.
Zasady sporządzania bibliografii naukowej.
Zasady sporządzania przypisów.
Przygotowanie planu pracy.
Konstrukcja poszczególnych części pracy: wstęp.
Konstrukcja poszczególnych części pracy: struktura poszczególnych rozdziałów.
Konstrukcja poszczególnych części pracy: zakończenie i aneksy.
Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego.
W cyklu 2023/24_Z:
Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. |
W cyklu 2023/24_L:
Na zajęciach początkowo poruszone będę wszystkie z poniżej wymienionych tematów: Po omówieniu podstawowych kwestii formalnych zajęcia przyjmą formę konsultacji poszczególnych ich uczestników z promotorem oraz innymi słuchaczami seminarium licencjackiego. Analizie poddawane będą konkretne teksty przygotowane przez uczestników seminarium. Wspólne omawianie naniesionych uwag i poprawek ma na celu podniesienie jakości prac dyplomowych oraz skłonienie studentów do uczenia się nie tylko na swoich, ale i na cudzych błędach. Z tego powodu konieczne są: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Udział w seminarium 30 godzin
Samodzielne pisanie pracy dyplomowej 240 godzin
Lektura wybranych pozycji bibliograficznych 240 godzin
Konsultacje (indywidualne - bezpośrednie lub online) z promotorką 10 godzin
suma 520 godzin = 6 ECTS | W cyklu 2023/24_Z: Udział w seminarium 30 godzin
Samodzielne pisanie pracy dyplomowej 240 godzin
Lektura wybranych pozycji bibliograficznych 240 godzin
Konsultacje (indywidualne - bezpośrednie lub online) z promotorką 10 godzin
suma 520 godzin |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
udział w zajęciach i przygotowanie prac zleconych w ramach zajęć 30 h = 1 ECTS
dotarcie do literatury z zakresu metodologii pracy naukowej oraz literatury przedmiotu związanej z wybranym tematem - 60 h = 2 ECTS
przygotowanie pracy licencjackiej - 90 h -=3 ECTS
łącznie minimum 180 h = 6 ECTS
Kryteria oceniania
KALENDARIUM i WARUNKI ZALICZENIA
Na II roku studiów (IV semestr):
Do końca marca (IV semestr) przeczytać jedną (lub więcej) książkę zaproponowaną w sylabusie w wykazie literatury. Powinna to być książka, która odnosi się do jednego z zagadnień wypunktowanych w tytule seminarium.
Do 14 kwietnia (IV semestr) napisać artykuł na temat swoich zainteresowań naukowych - objętość minimalna to 10 000 znaków (ze spacjami).
Do 21 kwietnia (IV semestr) zaproponować wstępne (!) brzmienie tematu pracy licencjackiej oraz przygotować opis wyjaśniający znaczenie poszczególnych elementów tematu (minimalna objętość to 5 000 znaków ze spacjami).
Do 28 kwietnia (IV semestr) przygotować wstępną bibliografię do pracy (w oparciu o jej zaproponowany temat) - minimum 10 pozycji.
Do 12 maja (IV semestr) przygotować we współpracy z promotorem propozycję planu pracy licencjackiej.
Do 30 maja (IV semestr) uzyskać zatwierdzenie brzmienia tematu pracy licencjackiej – zostanie on ostatecznie sformułowany w wyniku ścisłej współpracy seminarzysty z promotorem.
WARUNKIEM ZALICZENIA SEMINARIUM LICENCJACKIEGO PO IV SEMESTRZE STUDIÓW JEST SPEŁNIENIE ŁĄCZNIE DWÓCH KRYTERIÓW:
1. przygotowanie i oddanie wszystkich prac w wyznaczonych przez promotora terminach (opóźnienia dopuszczalne są tylko w wyjątkowych okolicznościach i po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia);
2. uzyskanie zatwierdzenia tematu pracy licencjackiej.
Na III roku studiów (V i VI semestr):
Do końca listopada (V semestr) musi zostać oddany I rozdział pracy licencjackiej.
Do końca stycznia (V semestr) musi zostać oddany II rozdział pracy licencjackiej.
Do końca marca (VI semestr) musi zostać oddany III rozdział pracy licencjackiej.
Do końca kwietnia (VI semestr) muszą zostać oddane: spis treści, zakończenie, bibliografia oraz inne materiały wchodzące w skład pracy licencjackiej tj. aneksy i załączniki wraz z ich spisami.
Student ma obowiązek umieszczenia pracy w systemie APD (Archiwum Prac Dyplomowych).
Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności,
Studenci zobowiązani są do wywiązywania się ze zleconych im zadań w czasie, jaki uzgodniono z promotorem.
Części pracy, które przedkładane są do oceny promotorowi muszą nosić znamiona pracy samodzielnej, ich treść ma wskazywać na znajomość literatury przedmiotu i literatury pomocniczej.
Studenci zobowiązani są do stosowania w swojej pracy formalnych wymogów edytorskich określonych w Zarządzeniu Dziekana Wydziału Teologicznego UKSW w sprawie przebiegu studiów i studiów stacjonarnych.
Literatura
Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012.
Almeida F., Manipulacja: w polityce, w reklamie, w miłości, Gdańsk 2005.
Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008
Chrapek J., Góral J., Zarys historii ważniejszych wynalazków z dziedziny masowego komunikowania oraz wypowiedzi Kościoła na temat środków społecznego przekazu, w: Chrapek J. (red.), Kościół a środki społecznego przekazu, Warszawa 1990, s. 197-208.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Sopot 2016.
Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wrocław 1999.
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki, Warszawa 2006.
Dyczewski L., Działalność wydawnicza Kościoła katolickiego w Polsce międzywojennej, „Homo Dei” 1972 nr 4, s. 289-294.
Dziadzia B., Wpływ mediów: konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007.
Dziki S., Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82.
Gackowski T., Dziedzic J., Manipulacja w mediach: media o manipulacji, Warszawa 2011.
Gluza R. (red.), Media w Polsce w XX wieku, Poznań 1999.
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001.
Grzelewska D. i in., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.
Habielski R., Polityczna historia mediów w Polsce XX wieku, Warszawa 2009.
Iłowiecki M., Krzywe zwierciadło: o manipulacji w mediach, Lublin 2003.
Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2007.
Lankau J., Prasa staropolska na tle rozwoju prasy w Europie 1513 – 1729, Kraków 1960.
Lechicki Cz., Rzut oka na sto lat polskiego czasopiśmiennictwa katolickiego (1833-1939), „Novum” 1975 nr 1-3, s. 76-92.
Łojek J., Myśliński J., Władyka W. (red.), Dzieje prasy polskiej, Warszawa 1988.
Myśliński J., Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004.
Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980.
Pratkanis A., Wiek propagandy: używanie i nadużywanie propagandy na co dzień, Warszawa 2003.
Pułło A., Prace magisterskie i licencjackie: wskazówki dla studentów, Warszawa 2003.
Russell J. Thomas, Lane W. Ronald, Reklama według Ottona Kleppnera, Wydawnictwo Felberg, bmw, 2000, s. 4-25.
Słownik wiedzy o mediach, E. Chudziński (red.), Pabianice 2009.
Thomson O., Historia propagandy, Warszawa 2001.
Warecki M., Warecki W., Woda z mózgu: manipulacja w mediach, Warszawa 2011.
Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.
Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności, |
W cyklu 2021/22_L:
Studenci zobowiązani są do formalnego usprawiedliwienia każdej nieobecności, |
W cyklu 2022/23_L:
Zainteresowania naukowe pokrywające się z obszarem tematycznym seminarium. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: