Kompetencja komunikacyjna i retoryka dziennikarska WT-DKS-P-SLKK
Tematyka:
Komunikacja społeczna, kompetencja komunikacyjna, komunikacja personalna, komunikacja w poszczególnych grupach zawodowych, komunikacja religijna. Natura mediów, media jako nowe środowisko życia człowieka, komunikacja zapośredniczona. Retoryka i sztuka wystąpień publicznych osób ze świata polityki, religii, edukacji, biznesu. Retoryka w mediach, w nowych mediach, e-retoryka.
Cel:
Seminarium ma dwa podstawowe cele, jeden dotyczący treści (merytoryczny) i drugi dotyczący sposobów przygotowania pracy (metodologiczny). Poszczególne spotkania na seminariach składają się z dyskusji na temat wybranych przez studentów zagadnień, etapów przygotowania pracy, tytułów prac, struktury pracy oraz rozmów na temat warsztatu badacza komunikacji społecznej i mediów. Na seminariach systematycznie weryfikowany jest przebieg pracy i omawiane są napotkane problemy badawcze na danym etapie pracy. Wyznaczony wcześniej student prezentuje temat swojej pracy i wstępną bibliografię, a na dalszych etapach fragment swojej pracy (rozdając wcześniej wersję drukowaną wszystkim uczestnikom seminarium). Spotkania kończą się podsumowaniem omawianych kwestii przez prowadzącego oraz wyznaczeniem studenta do prezentowania swojej pracy na kolejnych zajęciach.
Celem seminarium naukowego z zakresu kompetencji komunikacyjnej i retoryki dziennikarskiej jest wprowadzenie studenta w dziedzinę badań naukowych i samodzielnego studiowania wybranego zagadnienia naukowego. Tym samym uczestnik seminarium uczy się podstaw warsztatu badawczego i samodzielnej pracy badawczej w wybranej dziedzinie wiedzy.
Na seminarium studenci zapoznawani są z wymogami WT UKSW oraz Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na temat przebiegu seminarium naukowego, przygotowania i obrony prac dyplomowych oraz plagiatu. Zdobywają umiejętności w zakresie: metodologii badania w obszarze komunikacji społecznej, religijnej, retorycznej i medialnej. Uczą się organizować warsztat naukowy: identyfikować i charakteryzować współczesne zagadnienia z dziedziny komunikacji społecznej, religijnej, mediów i retoryki; samodzielnie formułować problemy badawcze; pytania badawcze, hipotezy; rozwiązywać problemy naukowe, planować etapy badawcze, wybierać narzędzia i techniki badawcze, analizować i interpretować wybrany materiał badawczy oraz krytycznie (nie krytykancko) odnosić się do swoich problemów i wyników badawczych oraz do zagadnień i etapów badawczych uczestników seminarium. Uczą się także sporządzać bibliografię, robić przypisy, prezentować swoje wyniki badań, a także posługiwać się językiem poprawnym i naukowym.
W cyklu 2023/24_L:
Tematyka: Cel: |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematyka: Cel: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W19 - student zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach.
U21 - student potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki
w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej.
K08 - student jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej
w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach.
Kryteria oceniania
Dla efektów: DL_W19, DL_U21, DL_K08:
Na ocenę bardzo dobrą – student definiuje samodzielnie wszystkie pojęcia z zakresu metodologii badań medioznawczych, zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach,
- prowadzi samodzielnie badania i redaguje ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej,
- samodzielnie pracuje badawczo oraz zespołowo nad pracą naukową w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach,
- opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu.
Na ocenę dobrą – student definiuje samodzielnie większość pojęć z zakresu metodologii badań medioznawczych, zna większość metod badawczych w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach,
- prowadzi prawie samodzielnie badania i redaguje ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej,
- w większości sytuacjach samodzielnie pracuje badawczo oraz zespołowo nad pracą naukową w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach,
- opracowuje większość zagadnień warsztatowych, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu.
Na ocenę dostateczną – student definiuje niektóre pojęcia z zakresu metodologii badań medioznawczych, zna niektóre metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach,
- prowadzi badania i redaguje ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej z pomocą nauczyciela,
- pracuje badawczo oraz zespołowo nad pracą naukową w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach z pomocą nauczyciela,
- opracowuje niektóre zagadnienia warsztatowe, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu.
1. W drugim semestrze II roku – sprecyzowane zainteresowania badawcze, ustalenie tematu pracy, zebranie i spisanie źródeł, ustalenie metody badawczej, robocze rozplanowanie zebranego materiału, określenie procesu badawczego i zatwierdzenie tematu. Warunkiem zaliczenia jest dostarczenie wersji drukowanej tekstu pierwszego rozdziału pracy – termin oddania do ostatniego dnia wykładowego semestru letniego.
2. Na III roku – dopracowanie i dokończenie pierwszego rozdziału – termin oddania w wersji drukowanej to listopad danego roku akademickiego. Oddanie wersji drukowanej drugiego rozdziału – do końca lutego danego roku akademickiego oraz trzeciego rozdziału i tym samym całej pracy (strona tytułowa, spis treści, wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, bibliografia) – do końca kwietnia danego roku akademickiego.
3. Uczciwa komunikacja i informacja na linii promotor-seminarzysta oraz seminarzysta-seminarzyści.
4.Współpraca między studentami w grupie seminarium naukowego.
5. Motywacja do systematycznej i zdyscyplinowanej pracy.
UWAGA:
Niewywiązanie się z powyższych wymogów oznacza brak zaliczenia seminarium i wydalenie z seminarium wraz z zakończeniem się bieżącego semestru.
Literatura
Arystoteles, Retoryka. Poetyka, tłum. H. Podbielski, Warszawa 1988.
Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, tł. O. i W. Kubińcy, M. Kacmajor, Gdańsk 2003.
Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, red. E. Kulczycki, M. Wendland, Poznań 2012.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2004.
Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017.
Marcyński K., Komunikacja religijna i media, Kraków 2016.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, tł. A. Gąsior-Niemiec, Warszawa 2010.
Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura - media - teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013.
Spitzberg B., Cupach W., Handbook of Interpersonal Competence Research, New York 1989.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: