Komunikacja artystyczno-medialna WT-DKS-P-SLKA
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ayIGcD6SZTYCXjpWXe07pB21gHTbA2avfGOO2-14qIrQ1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ad7c95eb-c153-4811-8d13-48e28706a80f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7A8UB_KMk1MAby1QMYP0zAUzpTWUES9Y1U2zneDHUWI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b76e6e70-6500-437c-9189-ba81bf65b6b5&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej, sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej.
Obszar dziennikarstwa i komunikacji społecznej i sztuk wizualnych zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat:
- hermeneutyka i filozofia komunikacji,
- teoria i prakseologia udziału obrazu w mediach i komunikacji,
-- antropologia i socjologia obrazu, percepcja i analiza obrazów
- fotografia dziennikarska,
- komunikacja symboliczna (analiza formy, symbolu i znaku),
- psychologia wizualności, manipulacja obrazem,
- PR a obraz, identyfikacja wizualna marki,
- reklama komercyjna i społeczna w komunikacji,
- sztuka dziennikarska (gatunki dziennikarskie i medialne), mistrzowie dziennikarstwa,
- sztuka w mediach (blogi artystyczne, wirtualne muzea i galerie itp.),
- sztuka w komunikacji medialnej: sztuka cybernetyczna, sztuka robotyczna, sound art, sztuka generatywna, interaktywny wideodysk, video art, sztuka telematyczna, net art, sztuka interaktywna, rzeźba wideo, wirtualny aktywizm, interaktywne środowisko w czasie rzeczywistym, Artificial Life (AL), Artificial
Intelligence (AI), sztuka interfejsu, software art, haktywizm, rzeczywistość
wirtualna, środowisko responsywne, CAVE art, CD-ROM art, sztuka
multimediów, bio art, sztuka transgeniczna, sztuka lokacyjna, sztuka
Mixed Reality, performans, walking based-art, sztuka biotechnologiczna,
performans w Second Life, literatura open-source, body art, gra wideo, artystyczny aktywizm społeczny, sztuka immersyjna.
Zakres tematów:
I semestr:
1. Czym jest seminarium naukowe: rola promotora, zadania seminarzystów;
2. Podstawowe pojęcia i kryteria z zakresu pisania pracy dyplomowej (elementy i zakres pracy, strona merytoryczna i formalna pracy);
3. Organizacja procesu pisania pracy (Regulamin pisania prac na WT UKSW);
4. Umiejętność korzystania z zasobów bibliotecznych - elementy bibliotekarstwa;
5. Poszukiwania bibliograficzne (biblioteki i źródła elektroniczne);
6. Zakres przedmiotu i wybór właściwych źródeł pracy (prasa, kino, radio, telewizja, media elektroniczne i internetowe);
7. Wybór tematu pracy dyplomowej;
8. Sztuka prawidłowego sformułowania tytułu pracy;
9. Omówienie metod badawczych w naukach społecznych - przypomnienie.
10. Metody badawcze właściwe dla komunikacji wizualnej i kulturowej;
11. Wybór właściwych metod w świetle wybranego tematu;
12. Analiza zawartości - przypomnienie;
13. Badania ankietowe w badaniach wizerunku - przypomnienie;
14. Analiza materiałów wizualnych (wg G. Rose)
15. Podsumowanie semestru I
II semestr:
16. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów;
17. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Określenie celów badawczych;
18. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Postawienie pytań badawczych;
19. Metodologia pisania pracy licencjackiej. Sprecyzowanie problemów badawczych;
20. Określenie właściwych źródeł i ich wartościowanie;
21. Co to są źródła i opracowania, literatura przedmiotu i podmiotu?
22. Język jako narzędzie komunikacji rola formy i treści;
23. Różnice między językiem naukowym a językiem publicystycznym;
24. Specyfika języka naukowego w pracach dyplomowych (unikanie żargonu dziennikarskiego);
25. Sprawność i poprawność językowa (poprawna stylistyka, składnia, ortografia, interpunkcja itp);
26. Sztuka pisania pracy dyplomowej (typy przypisów stosowane w pracach naukowych);
27. Aparat krytyczny, zasady sporządzania przypisów na WT UKSW;
28. Cytowanie, parafrazowanie;
29. Edycja i formatowanie tekstu;
30. Podsumowanie semestru II
III semestr:
31. Prezentacja bieżącego stanu badań przez studentów;
32. Sztuka pisania pracy dyplomowej, rozdziały problemowe;
33. Korpus pracy: rozdziały teoretyczne i merytoryczne;
34. Rola Wstępu i jego zawartość;
35. Uzasadnienie aktualności i ważności podejmowanego tematu;
36. Formalne elementy pracy dyplomowej;
37. Bibliografia. Aneksy;
38. Rola Zakończenia i jego zawartość;
39. Problematyka oryginalności tekstu. Co to jest plagiat? Jak jego uniknąć?
40. System antyplagiatowy i jego działanie;
41. Omówienie problemów indywidualnych;
42. Omówienie procedur obrony pracy i egzaminu;
43. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej;
44. Przygotowanie niezbędnych dokumentów;
45. Podsumowanie semestru III.
W cyklu 2021/22_L:
Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: Zakres tematów: II semestr: III semestr: |
W cyklu 2022/23_Z:
Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: Zakres tematów: |
W cyklu 2022/23_L:
Pierwszoplanową rolą seminarium jest przygotowanie do pisania pracy dyplomowej, opanowanie rzemiosła pisania pracy dyplomowej, określenie metod badawczych stosowanych w obszarze sztuk wizualnych, wyjaśnienie podstawowych pojęć i kryteriów z zakresu pisania pracy dyplomowej. Obszar komunikacji wizualnej zostaje zakreślony przez dawne i współczesne (zwłaszcza elektroniczne i cyfrowe, TV, internet) media i zostaje pogłębiony poprzez refleksję teoretyczną na temat: Zakres tematów: |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Nakład pracy studenta per semestr:
- 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium
- 30 przygotowanie do zajęć
- 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium
- 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej
- 30 godz. przygotowanie do obrony
= razem - 180 godz.
= 6 ECTS | W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy studenta w semestrze:
- 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium
- 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań)
- 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium
- 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej
= razem - 180 godz. = 6 ECTS | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy studenta w semestrze:
- 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium
- 60 godz. - bieżące przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań)
- 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium
- 30 godz. – przygotowanie do zaliczeń
- 30 godz. - konceptualizacja tematu pracy
= razem - 180 godz. = 6 ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Nakład pracy studenta w semestrze:
- 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium
- 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań)
- 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium
- 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej
= razem - 180 godz. = 6 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 (DL_W16): student zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska artystyczne występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
EK 2 (DL_19) student zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, przyswaja sobie elementy i metody pisania pracy dyplomowej;
EK 3 (DL_U20): student potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię;
EK 4 (DL_U21) : student potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, posługuje się nimi w pracy
EK 5 (DL_K07): student jest przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; organizuje własny warsztat badawczy zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych
Nakład pracy studenta w semestrze:
- 30 godz. – aktywne uczestnictwo w seminarium
- 60 przygotowanie do zajęć (lektury, stan badań)
- 30 godz. – konsultacje z prowadzącym seminarium
- 60 godz. – pisanie pracy dyplomowej
= razem - 180 godz. = 6 ECTS
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania i kryteria oceny efektów kształcenia uzyskanych przez studentów: DL_W16, DL_W19, DL_U20, DL_U21 realizowane metodą wykładu i problemowego i dyskusji, a uczestnictwem w seminarium i raportowaniem stanu pracy; DL_K07 weryfikowany wynikami własnej pracy dyplomowej.
Dla DL_W16:
BDB - student doskonale zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; świetnie rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska kulturowe występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; bardzo dobrze zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
DB - student dobrze zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych; dobrze rozpoznaje i charakteryzuje elementy komunikacji medialno-kulturowej, takie jak dzieła współczesnych i dawnych sztuk wizualnych, artefakty i zjawiska kulturowe występujące w obszarze mediów i komunikacji społecznej; dobrze zna ich miejsce w systemie nauk o komunikacji społecznej i mediach oraz wie o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Dla DL_19:
BDB - student bardzo dobrze zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; doskonale wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie przyswaja sobie elementy i metody pisania pracy dyplomowej;
DB - student dobrze zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; wie czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie
DST - student zna w ogólnym zarysie główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach; nie do końca rozumie specyfikę i czym zajmują się nauki o komunikacji społecznej i mediach, skutecznie
Dla DL_U20:
BDB - student doskonale potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu wyróżniającym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię;
DB - student dobrze potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu zadowalającym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię;
DST - student z trudem potrafi posługując się metodami naukowymi interpretować zjawiska społeczne; w stopniu słabym potrafi samodzielnie formułować problemy badawcze odpowiednio dobierając szczegółową metodologię;
Dla DL_U21 :
BDB - student potrafi w stopniu wyróżniającym prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; doskonale umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, celująco posługuje się nimi w pracy
DB - student potrafi dobrze prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; dobrze umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, posługuje się nimi w pracy
DST - student potrafi w słabym stopniu prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej; nie do końca umie dokonać przeglądu literatury przedmiotu, nie w pełni potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, szczególnie materiałów wizualnych i kulturowych, słabo posługuje się nimi w pracy
Dla DL_K07:
BDB - student jest doskonale przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; samodzielnie i profesjonalnie organizuje własny warsztat badawczy zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych; odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych
DB - student jest dobrze przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje starannie i terminowo; samodzielnie i dość profesjonalnie organizuje własny warsztat badawczy nie do końca potrafiąc zachować krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych; dobrze przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych
DST - student jest dość słabo przygotowany do samodzielnej pracy, powierzone zadania wykonuje mało starannie i nieterminowo; niesamodzielnie organizuje własny warsztat badawczy i nie potrafi zachować krytycyzmu w ocenie wyników badań własnych i innych; mało starannie przygotowuje się do pracy, słabo projektuje i wykonuje działania związane z pracą w instytucjach medialnych i kulturowych
Ocenianie ma charakter ciągły. Zajęcia są obowiązkowe. Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie - zgodnie z etapem realizacji seminarium (semestrem) - tematu, planu pracy, fragmentu lub całości pracy dyplomowej:
1/ warunkiem zaliczenia pierwszego semestru jest konceptualizacja tematu pracy oraz prawidłowe sformułowanie tematu w postaci tytułu oraz przedłożenie go do zatwierdzenia przez Radę Wydziału; zaliczenie w postaci kolokwiów materiałów dotyczących metod stosowanych w pracach pisanych na seminarium Komunikacji Artystyczno-Medialnej.
2/ warunkiem zaliczenia drugiego semestru jest czynna obecność na zajęciach (student na każdych zajęciach przedstawia i referuje swoje osiągnięcia); student jest zobowiązany do przygotowania planu pracy oraz skompletowania bibliografii z podziałem na źródła i opracowania; student zobowiązany jest do opanowania zasad pisania pracy dyplomowej, w szczególności konstruowania aparatu krytycznego, wykorzystywania języka naukowego; zwieńczeniem pracy w II semestrze jest przedstawienie przynajmniej jednego rozdziału pracy (kompletnego) - do 22 grudnia.
3/ warunkiem zaliczenia trzeciego semestru jest czynna obecność na zajęciach połączona z systematycznym i sukcesywnym przedstawianiem postępów w pisaniu pracy; student jest zobowiązany do oddania ukończonej i kompletnej pracy dyplomowej w terminie do 30 kwietnia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010, otwarty dostęp on line
Szymańska A., Lisowska-Magdziarz M., Hess A. (red). METODY BADAN MEDIOZNAWCZYCH I ICH ZASTOSOWANIA, Kraków 2018, otwarty dostęp on line
Witek P., Metodologiczne problemy historii wizualnej, "Res Historica" 2014(37), otwarty dostęp on line
Buczek P., Internet jako miejsce komunikacji wizualnej mediów z odbiorcami, "Nowy Przegląd Dziennikarski", 2017(4), otwarty dostęp on line: http://naukowy-przeglad-dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf
M. Szpunar, Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium - problemy metodologiczne, "Studia Medioznawcze" 2007(29)2, s. 80-89, otwarty dostęp on line:
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/130121/szpunar_badania_internetu_vs._badania_w_internecie_2007.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Literatura uzupełniająca:
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006
Cieślarczyk M., Metody, techniki i narzędzia badawcze oraz elementy statystyki stosowane w pracach magisterskich i doktoranckich, Warszawa 2003
Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura-Media-Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007
Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006
M. Wendland, E., Kulczycki (red.), Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, Poznań 2012
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2006 |
W cyklu 2023/24_L:
dziennikarski.org/nr/2017.4/10.%20Paulina%20Buczek.pdf Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Warunkiem zaliczenia I semestru jest 1) obecność na zajęciach, 2) zaliczenia (kolokwia) materiałów dotyczących metod badawczych wykorzystywanych na potrzeby seminarium Komunikacji Artystyczno-Medialnej; 3) przedłożenie tematu gotowego do zatwierdzenia przez Radę Wydziału |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: