Komunikacja kulturowa WT-DKS-P-SLK
Seminarium koncentruje się na ukazywaniu roli kultury w komunikowaniu, a także przedstawia kulturowy wymiar ludzkiego komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia wpływu współczesnych mediów (w tym społecznościowych) na jego charakter i specyfikę. Ważnym zagadnieniem są reprezentacje medialne zjawisk społecznych i kulturowych (z uwzględnieniem takich zjawisk, jak stereotypizacja, estetyzacja, idealizacja w świecie mediów czy też problem manipulacji) oraz porównanie ich z rzeczywistością społeczną, rekonstruowaną na podstawie naukowych (socjologicznych i antropologicznych) źródeł. Preferowaną metodą badawczą wykorzystywaną w pracach dyplomowych jest analiza zawartości, stosowana do przekazów medialnych i innych tekstów kultury (film, reklama, taniec); również analiza dyskursów medialnych. Analiza ta nakierowana jest na poszukiwanie ukrytych znaczeń, symboli oraz innych elementów kultury (normy, wartości, ideologie). Uczestnicząc w seminarium student przygotowuje się do roli dziennikarza specjalizującego się w tematyce społecznej i kulturowej (kultura, obyczaje, społeczeństwo); poznaje rzetelne (naukowe) źródła informacji o współczesnym społeczeństwie, zdobywa wiedzę o kierunkach współczesnych przemian kulturowych.
Semestr III - 30 godz.
Cel: wybranie tematu i sformułowanie tytułu pracy licencjackiej, sporządzenie wstępnego planu pracy oraz wstępnej bibliografii do I i II rozdziału pracy)
Etapy:
- przedstawienie problematyki seminarium i przykładowych tematów i literatury
- przedstawienie zasad przeprowadzenia kwerendy bibliotecznej, gromadzenia literatury;
- przedstawienie zasad wyboru tematu pracy dyplomowej
- przedstawienie zasad budowania planu pracy
- prezentacje w grupie efektów kwerendy, efektów pracy nad tematem i planem pracy licencjackiej; dyskusja
- zatwierdzenie przez promotora tytułu pracy wraz ze wstepnym planem i bibliografią
- zatwierdzenie tematu przez komisję wydziałową
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK nr 1
Poprawnie formułuje problemy badawcze i kategorie (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej (DL_W02)
EK nr 2
Zna i umie właściwie dobrać metody badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, wobec problematyki komunikacji kulturowej, identyfikując i wykorzystując je w charakterze źródeł informacji dziennikarskich (DL_W02, DL_U02)
EK nr 3 Umiejętnie projektuje i wykonuje poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; rzetelnie wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych (DL_K09)
Kryteria oceniania
EK nr 1
Na ocenę 5 - student posiadł w bardzo dobrym stopniu umiejętność formułowania problemów badawczych oraz kategorii (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej
Na ocenę 4 - student posiadł w dobrym stopniu umiejętność formułowania problemów badawczych oraz, z pomocą wykładowcy, również kategorii (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej
Na ocenę 3 - student potrafi sformułować proste problemy badawcze dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej
EK nr 2
Na ocenę 5 - student bardzo dobrze zna różne metody badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, i umie je trafnie dobrać do badania problematyki komunikacji kulturowej; dostrzega ich znaczenie jako źródła informacji dziennikarskich i potrafi wskazać ich wykorzystanie w tym charakterze
Na ocenę 5 - student dobrze zna najważniejsze metody badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, i umie je dość trafnie dobrać do badania problematyki komunikacji kulturowej; dostrzega ich znaczenie jako źródła informacji dziennikarskich i potrafi wskazać ich wykorzystanie w tym charakterze
Na ocenę 3 - student ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych metod badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, i umie je w stopniu wystarczającym dobrać do badania problematyki komunikacji kulturowej; dostrzega ich znaczenie jako źródła informacji dziennikarskich i potrafi wskazać ich wykorzystanie w tym charakterze
EK nr 3
Na ocenę 5 - student potrafi bardzo dobrze zaprojektować i wykonać poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; bardzo rzetelnie wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych
Na ocenę 4 - student potrafi dobrze zaprojektować i wykonać poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; rzetelnie wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych
Na ocenę 3 - student potrafi w podstawowym stopniu zaprojektować i wykonać poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; w stopniu dostatecznym wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych
Literatura
Jaszewska, D., Komunikacja kulturowa w mediach – w stronę medioznawstwa interdyscyplinarnego, "Kultura - Media - Teologia" nr 60, 2024.
A. Lewicki, Czy medioznawca może zajmować się kinem? Film jako medium, w: K. Wolny-Zmorzyński, A. Lewicki (red.), W poszukiwaniu fundamentów nauk o mediach, Wrocław 2019.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów; wersja 1.1, Kraków 2004.
Fiske, J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 2008.
Szymańska, A., Lisowska-Magdziarz, M., Hess, A., Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków 2018.
Literatura uzupełniająca:
Babecki, M., Żyliński, S. Od naturalizacji do funkcjonalizacji : taktyki użytkowania serwisu Instagram, Olsztyn 2018.
Drozd, B. (2020). Wartościowanie w komentarzach internetowych (na przykładzie fanpag’u Katarzyny Michalak), w: Głos-Język-Komunikacja, Wartości i wartościowanie w XXI wieku, Tom 7.
Godzic, W., Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów, Warszawa 2007Marody, M., Nowak, A., (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa.
Gwóźdź, A., (red.), Pogranicza audiowizualności: parateksty kina, telewizji i nowych mediów, Kraków 2010.
Jaszewska, J., Perswazja religijna w filmie Eter Krzysztofa Zanussiego, w: B. Pawłowska-Jądrzyk (red.), Enklawy wpływu pośredniego, Wydawnictwo naukowe UKSW, Warszawa 2023.
Jaszewska, D., Sacrum czy simulacrum? O świecie obrazu Świadków Jehowy, w: Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, red. K. Olechnicki, Toruń 2003.
Jaszewska, D., Hymn Bojowy Republiki i bary pełne historii. Roya Anderssona wizualna teoria wojny (jako przykład komunikacji kulturowej), „Facta Simonidis” 2024 nr 4.
Jaszewska, D., Flader-Rzeszowska, K., Wiedza o kulturze a nauki o mediach w kontekście studiów dziennikarskich – zarys problematyki, w: J. Olędzki (red.), Teologia środków społecznego przekazu w naukach o mediach, UKSW, Warszawa 2018.
D. Jaszewska, E. Siuzdak (red. nauk.), Komunikacja kulturowa w mediach – media w komunikacji kulturowej cz. 1, „Kultura-Media-Teologia” nr 60, 2024.
Kawecki, W., Komunikacja medialno-kulturowa, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2021.
Kusto, J., Jaszewska, D., Czy muzyka gra jeszcze pierwsze skrzypce w koncertach? Koncert multimedialny jako przykład komunikacji kulturowej, „Kultura-Media-Teologia” nr 60, 2024.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
Melosik Z., Mass media,tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, w: Media -Edukacja –Kultura, W. Skrzydlewski, S. Dylak, (red.), 2012.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: