Komunikacja kulturowa WT-DKS-P-SLK
Seminarium koncentruje się na ukazywaniu roli kultury w komunikowaniu, a także przedstawia kulturowy wymiar ludzkiego komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia wpływu współczesnych mediów (w tym społecznościowych) na jego charakter i specyfikę. Ważnym zagadnieniem są reprezentacje medialne zjawisk społecznych i kulturowych (z uwzględnieniem takich zjawisk, jak stereotypizacja, estetyzacja, idealizacja w świecie mediów czy też problem manipulacji) oraz porównanie ich z rzeczywistością społeczną, rekonstruowaną na podstawie naukowych (socjologicznych i antropologicznych) źródeł. Preferowaną metodą badawczą wykorzystywaną w pracach dyplomowych jest analiza zawartości, stosowana do przekazów medialnych i innych tekstów kultury (film, reklama, taniec); również analiza dyskursów medialnych. Analiza ta nakierowana jest na poszukiwanie ukrytych znaczeń, symboli oraz innych elementów kultury (normy, wartości, ideologie). Uczestnicząc w seminarium student przygotowuje się do roli dziennikarza specjalizującego się w tematyce społecznej i kulturowej (kultura, obyczaje, społeczeństwo); poznaje rzetelne (naukowe) źródła informacji o współczesnym społeczeństwie, zdobywa wiedzę o kierunkach współczesnych przemian kulturowych.
Semestr III - 30 godz.
Cel: wybranie tematu i sformułowanie tytułu pracy licencjackiej, sporządzenie wstępnego planu pracy oraz wstępnej bibliografii do I i II rozdziału pracy)
Etapy:
- przedstawienie problematyki seminarium i przykładowych tematów i literatury
- przedstawienie zasad przeprowadzenia kwerendy bibliotecznej, gromadzenia literatury;
- przedstawienie zasad wyboru tematu pracy dyplomowej
- przedstawienie zasad budowania planu pracy
- prezentacje w grupie efektów kwerendy, efektów pracy nad tematem i planem pracy licencjackiej; dyskusja
- zatwierdzenie przez promotora tytułu pracy wraz ze wstepnym planem i bibliografią
- zatwierdzenie tematu przez komisję wydziałową
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK nr 1
Poprawnie formułuje problemy badawcze i kategorie (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej (DL_W02)
EK nr 2
Zna i umie właściwie dobrać metody badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, wobec problematyki komunikacji kulturowej, identyfikując i wykorzystując je w charakterze źródeł informacji dziennikarskich (DL_W02, DL_U02)
EK nr 3 Umiejętnie projektuje i wykonuje poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; rzetelnie wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych (DL_K09)
PRACA STUDENTA:
- uczestnictwo w zajęciach - 30 godz.
- przygotowanie referatów, prezentacji - 10 godz.
- kwerendy biblioteczne, samodzielna lektura - 30 godz.
- przygotowanie pracy dyplomowej - 50 godz.
SUMA - 120 GODZ. (4 ECTS)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
burza mózgów, dyskusja okrągłego stołu, metoda problemowa-sytuacyjna, metoda ćwiczeniowa, studium przypadku
Metody oceniania:
Warunki zaliczenia przedmiotu:
III semestr:
a) obowiązkowe:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności - pozostałe wymagają zaliczenia na dyżurze)
- aktywność na zajęciach (udział w dyskusji, w ćwiczeniach)
- wstępna kwerenda i przesłanie propozycji tematu pracy – do 30 marca
- prezentacja tematu pracy i wyników wstępnej kwerendy na forum grupy: 30 marca – 13 kwietnia (3 spotkania x 5 osób)
- prezentacja na forum grupy wstępnych wersji: planu pracy, problemów badawczych oraz bibliografii (adekwatna literatura do każdego podrozdziału): 20 kwietnia -18 maja (5 spotkań x 3 osoby)
- zatwierdzenie tematów przez promotora – do 20 maja
- 22 maj 2023 – rada wydziału - zatwierdzenie tematów)
- 16 czerwca 2023 – rada wydziału (ostatni termin zatwierdzenia tematów)
b) dodatkowe (na ocenę bdb)
- przygotowanie referatu z tematyki seminaryjnej
- odbycie kwerendy w Bibliotece Narodowej i przygotowanie wstępnej bibliografii
IV semestr:
a) Obowiązkowe:
- obecność na zajęciach – j. w.
- aktywność na zajęciach (prezentacja postępów pracy podczas seminarium, aktywny udział w dyskusjach na temat prac innych seminarzystów)
- terminowe składanie części pracy licencjackiej (warunek zaliczenia semestru - zatwierdzenie I rozdziału i złożenie 1 wersji II rozdziału)
- opracowanie ostatecznej listy pytań badawczych
TERMINY:
- max. do 9 listopada 2023 (6 tygodni) – złożenie I rozdziału
(sprawdzam do 23 listopada)
- początek pracy nad II rozdziałem
- 2 tygodnie od otrzymania sprawdzonej wersji I rozdziału - złożenie poprawionej wersji I rozdziału (max. do 7 grudnia 2023)
- max. do 15 stycznia 2024 (10 tygodni) – złożenie II rozdziału
(sprawdzam do końca stycznia)
V semestr:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności)
- aktywność na zajęciach (prezentacja postępów pracy podczas seminarium, aktywny udział w dyskusjach na temat prac innych seminarzystów)
- max. do 29 lutego 2024 - złożenie poprawionej wersji II rozdziału
- max. do 4 kwietnia (8 tygodni) - złożenie III rozdziału
(sprawdzam do 18 kwietnia)
- 2 tygodnie od otrzymania sprawdzonej wersji III rozdziału - złożenie poprawionej wersji III rozdziału (max. do 2 maja 2024)
- max 15 maja 2024 - zredagowanie i przedstawienie promotorowi całej pracy licencjackiej (Wstęp, Zakończenie, ostateczna wersja bibliografii);
(sprawdzam do 30 maja)
- max. do 10 czerwca 2024 – czas na ostatnie poprawki; wgranie pracy do systemu APD; zatwierdzenie całej pracy przez promotora w APD; spełnienie formalnych wymogów (m. in. podpisy promotora)
- ok. 13 czerwca 2024 – trzeba złożyć pracę do dziekanatu, żeby obrona była możliwa w czerwcu/na
Kryteria oceniania:
EK nr 1
nie zalicza - student nie potrafi sformułować problemów badawczych oraz kategorii (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej
zalicza - student potrafi sformułować problemy badawcze oraz kategorie (zmienne i wskaźniki) dla metod analizy zawartości przekazów medialnych oraz wywiadu dotyczących tematyki społecznej
EK nr 2
nie zalicza - student nie zna i nie potrafi dobrać, nawet z pomocą nauczyciela, właściwych metod badań społecznych wobec problematyki komunikacji kulturowej
zalicza - student zna najważniejsze metody badań społecznych, z wskazaniem na metody medioznawcze, i umie je dobrać z pomocą nauczyciela do problematyki komunikacji kulturowej; dostrzega ich znaczenie jako źródła informacji dziennikarskich i potrafi wskazać ich wykorzystanie w tym charakterze
EK nr 3
nie zalicza - student nie potrafi zaprojektować i wykonać poszczególnych etapów badań społecznych, w tym medioznawcznych; nie wykonuje badań związanych z pracą w instytucjach medialnych
zalicza - student potrafi zaprojektować i wykonać poszczególne etapy badań społecznych, w tym medioznawcznych; rzetelnie wykonuje badania związane z pracą w instytucjach medialnych
Literatura
Bauman Z., Bauman o popkulturze. Wypisy, Warszawa 2008.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów; wersja 1.1, Kraków 2004.
Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.
Melosik Z., Mass media,tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, w: Media -Edukacja –Kultura, W. Skrzydlewski, S. Dylak, (red.), 2012. Seweryniak H., Sitkowska K., Robak M., Kultura -media -teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: