Społeczne aspekty nowoczesnych mediów WT-DKS-P-SLBT
Zadaniem seminarium będzie przygotowanie studenta do opracowania wybranego zagadnienia związanego z społecznymi aspektami nowoczesnych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych i gier cyfrowych. Tematyka tego seminarium będzie dotyczyła takich obszarów jak: gry cyfrowe, e-sport, media o tematyce ludologicznej, gry jako środek przekazu, narracyjność, media społecznościowe. Tematami wchodzącymi w zakres tych zajęć jest również osoba jako użytkownik, odbiorca, uczestnik, część społeczności. Tematyka seminarium poruszać może także zagadnienia związane z aspektami społecznymi, treścią ww. mediów, rolą użytkownika, immersyjnością przekazu oraz miejscem człowieka w procesie komunikacji. Seminarium będzie przygotowywało do korzystania z różnego rodzaju metod np.: jakościowych, ilościowych. Głównym zadaniem seminarzystów będzie opanowanie podstaw zbierania i analizy danych potrzebnych do tworzenia tekstów naukowych. Zajęcia seminaryjne wprowadzą w procesy automatyzacji pracy poprzez opanowanie narzędzi do gromadzenia i analizy informacji: MS Word, MS Excel.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DL-W19 - zna główne metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o komunikacji społecznej i mediach - student wylicza i definiuje podstawowe metody badawcze stosowane w naukach społecznych; klasyfikuje odpowiednie metody do swojej pracy badawczej.
DL-U21 - potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej - student samodzielnie porządkuje zebrane materiały i stosuje odpowiednie metody badawcze, aby stworzyć zwarty tekst pracy dyplomowej.
DL-K08 - jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach - krytycznie podchodzi do zebranych źródeł, troszczy się o spójność treści pracy, angażuje się w prace tworzone na seminarium naukowym; dąży do poznania prawdy we własnych badaniach.
Kryteria oceniania
W19, U21, K08:
Student kontynuuje pracę na seminarium zaliczając punkty zdefiniowane w kryteriach oceny końcowej. Niespełnienie któregoś z warunków w wyznaczonym przez promotora terminie jest równoznaczne z usunięciem studenta z seminarium (decyzję podejmuje zawsze promotor). Promotor zastrzega sobie prawo do usunięcia seminarzysty w przypadku gdy ten posiada przynajmniej dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Podane poniżej terminy mogą ulegać zmianie w zależności od liczby przyjętych studentów.
Literatura
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013.
Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.
Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015.
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, wyd. Impuls, Kraków 2007.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013.
Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: