Dziennikarstwo i media w dobie konwergencji WT-DKS-P-SL
Celem seminarium jest samodzielne przygotowanie przez studenta pracy dyplomowej, pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem.
Prace dyplomowe powinny być zgodne z tematem seminarium, a zatem przede wszystkim odnosić się do zagadnień związanych z szeroko pojętą zamianą w dziennikarstwie i mediach (np. profesjonalizacja zawodu, deontologia zawodowa etc.) czy też dotyczyć zjawiska konwergencji mediów, a zatem przenikania się (upodabniania się/ zbliżania się) środków masowego przekazu oraz konsekwencji tego zjawiska (dla treści, odbiorców, nadawców etc.).
Na seminarium dyplomowym studenci poznają m.in. adekwatne do przedmiotu pracy metody badawcze, w tym w szczególności wywiad pogłębiony, obserwację uczestniczącą, sondaż czy też analizę zawartości (lub wyłącznie treści). Studenci określają problem badawczy pracy, jej przedmiot (pole badawcze), konstruują hipotezy, przygotowują bibliografię, wybierają metodologię, prowadzą własne badania medioznawcze i opracowują rozdziały pracy dyplomowej. Uczą się także korzystania z baz naukowych oraz podejmują wszelkie inne działania zmierzające do przedłożenie i obrony ukończonej pracy licencjackiej.
Zakres tematów zajęć, I semestr
1. Wprowadzenie do seminarium. Krótka prezentacja tematów do omówienia oraz efektów, które student musi osiągnąć celem zaliczenia przedmiotu;
2. Wstępne omówienie zainteresowań badawczych studentów;
3. Formułowanie tematu pracy i problemu badawczego - cz. I - omówienie zagadnienia;
4. Formułowanie tematu pracy i problemu badawczego - identyfikacja rozwiązań na potrzeby pracy dyplomowej;
5. Kategoria teoretyczna - budowa i wybór - omówienie i identyfikacja na potrzeby pracy dyplomowej;
6. Określa(e)nie przedmiotu badań (pola badawczego) - omówienie;
7. Określa(e)nie przedmiotu badań (pola badawczego) - identyfikacja na potrzeby pracy;
8. Hipoteza główna i szczegółowe - omówienie i identyfikacja na potrzeby pracy dyplomowej;
9. Dobór i selekcja źródeł - omówienie i identyfikacja na potrzeby pracy dyplomowej;
10. Wybór metody badawczej oraz technik badawczych - omówienie (cz. I - wybrane metody ilościowe);
11. Wybór metody badawczej oraz technik badawczych - omówienie (cz. II - wybrane metody jakościowe);
12. Wybór metody badawczej oraz technik badawczych - identyfikacja na potrzeby pracy dyplomowej;
13. Opracowanie i pilotaż narzędzi badawczych - omówienie i identyfikacja na potrzeby pracy - cz. I;
14. Opracowanie i pilotaż narzędzi badawczych - omówienie i identyfikacja na potrzeby pracy - cz. II;
15. Zaliczenie seminarium - plan pracy.
Każdorazowo po omówieniu najważniejszych zagadnień niezbędnych do przygotowania planu pracy (badania) ma miejsce "wykorzystanie wiedzy w praktyce", tj. studenci samodzielnie pracują nad poszczególnym zagadnieniem celem określenia poszczególnych elementów planu pracy w kontekście własnego tematu pracy wraz z omówieniem napotykanych problemów z prowadzącym (głównie zajęcia dot. identyfikacji na potrzeby pracy).
Zakres tematów zajęć, II semestr
1. Wprowadzenie do seminarium. Krótka prezentacja tematów do omówienia w trakcie seminarium oraz efektów, które student musi osiągnąć celem zaliczenia przedmiotu (kwestie formalne);
2. Szablon i omówienie wymogów pracy dyplomowej;
3. Omówienie poszczególnych części (zawartości) pracy licencjackiej - wstęp, rozwinięcie i zakończenie;
4. Omówienie poszczególnych części (zawartości) pracy licencjackiej - rozdział I pracy (teoretyczny);
5. Kwerenda - wizyta w bibliotece i czytelni - umiejętność poszukiwania odpowiednich źródeł (literatury);
6. Kwerenda - wizyta w bibliotece i czytelni - umiejętność poszukiwania odpowiednich źródeł (literatury) - z uwzględnieniem baz elektronicznych w pracy naukowej;
10. Style przypisów Wydawnictwa Naukowego UKSW. Przypisy i bibliografia - cz. I;
11. Style przypisów Wydawnictwa Naukowego UKSW. Przypisy i bibliografia - cz. II;
12. Sztuczna inteligencja w tworzeniu pracy dyplomowej. Zasady UKSW w Warszawie;
13. Omówienie problemów (błędów) napotkanych przez studentów w trakcie pisania pracy - cz. I;
14. Omówienie problemów (błędów) napotkanych przez studentów w trakcie pisania pracy - cz. II;
15. Zaliczenie zajęć - rozdział I pracy.
Zakres tematów zajęć, III semestr
1. Wprowadzenie do seminarium. Krótka prezentacja tematów do omówienia w trakcie seminarium oraz efektów, które student musi osiągnąć celem zaliczenia przedmiotu (kwestie formalne);
2. Proces dyplomowania. Przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej
3. Omówienie poszczególnych części (zawartości) pracy licencjackiej - rozdział II pracy (metodologiczny) - cz. I;
4. Omówienie poszczególnych części (zawartości) pracy licencjackiej - rozdział II pracy (metodologiczny) - cz. II;
5. Planowanie badań empirycznych, cz. I
6. Planowanie badań empirycznych, cz. II
7. Plan rozdziału II - omówienie - cz. I;
8. Plan rozdziału II - omówienie - cz. II;
9. Plan rozdziału II - omówienie - cz. III;
10. Omówienie poszczególnych części (zawartości) pracy licencjackiej - rozdział III pracy (empiryczny);
11. Analiza rezultatów badań, cz. I;
12. Analiza rezultatów badań, cz. II;
13. Układanie bibliografii – cz. I;
14. Przygotowanie do egzaminu dyplomowego;
15. Zaliczenie. Rozdział II i III/ Całość pracy.
Kwestię te będą omawiane i prezentowane w trakcie seminarium. Ukoronowaniem seminarium będzie napisanie, przedłożenie i obrona pracy licencjackiej.
W cyklu 2021/22_L:
Celem seminarium jest przygotowanie samodzielnie przez studenta pracy dyplomowej pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem. Biorąc to pod uwagę seminarium będzie prowadzone, aby w jego trakcie student nabył wiedzę z zakresu i wykształcił u siebie następujące umiejętności: a. poszukiwania źródeł oraz adekwatnej literatury przedmiotu; b. posługiwania się językiem naukowym, uwzględniającą fachową terminologię, właściwą dla nauki o komunikacji społecznej i mediach; c. dostrzegania prawidłowości oraz związków przyczynowo-skutkowych; d. formułowania właściwych wniosków; e. posługiwania się adekwatnymi do założonych celów metodami pracy naukowej. Kwestię te będą przedmiotem seminarium (zostaną omówione w trakcie seminarium). Ukoronowaniem seminarium będzie napisanie pracy licencjackiej i jej obrona. |
W cyklu 2022/23_Z:
Celem seminarium jest przygotowanie samodzielnie przez studenta pracy dyplomowej pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem. Biorąc to pod uwagę seminarium będzie prowadzone, aby w jego trakcie student nabył wiedzę z zakresu i wykształcił u siebie następujące umiejętności: a. poszukiwania źródeł oraz adekwatnej literatury przedmiotu; b. posługiwania się językiem naukowym, uwzględniającą fachową terminologię, właściwą dla nauki o komunikacji społecznej i mediach; c. dostrzegania prawidłowości oraz związków przyczynowo-skutkowych; d. formułowania właściwych wniosków; e. posługiwania się adekwatnymi do założonych celów metodami pracy naukowej. Kwestię te będą przedmiotem seminarium (zostaną omówione w trakcie seminarium). Ukoronowaniem seminarium będzie napisanie pracy licencjackiej i jej obrona. |
W cyklu 2022/23_L:
Celem seminarium jest przygotowanie samodzielnie przez studenta pracy dyplomowej pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem. Biorąc to pod uwagę seminarium będzie prowadzone, aby w jego trakcie student nabył wiedzę z zakresu i wykształcił u siebie następujące umiejętności: a. poszukiwania źródeł oraz adekwatnej literatury przedmiotu; b. posługiwania się językiem naukowym, uwzględniającą fachową terminologię, właściwą dla nauki o komunikacji społecznej i mediach; c. dostrzegania prawidłowości oraz związków przyczynowo-skutkowych; d. formułowania właściwych wniosków; e. posługiwania się adekwatnymi do założonych celów metodami pracy naukowej. Kwestię te będą przedmiotem seminarium (zostaną omówione w trakcie seminarium). Ukoronowaniem seminarium będzie napisanie pracy licencjackiej i jej obrona. |
W cyklu 2023/24_L:
Celem seminarium jest przygotowanie samodzielnie przez studenta pracy dyplomowej pod kierunkiem i w porozumieniu z promotorem. Biorąc to pod uwagę seminarium będzie prowadzone, aby w jego trakcie student nabył wiedzę z zakresu i wykształcił u siebie następujące umiejętności: a. poszukiwania źródeł oraz adekwatnej literatury przedmiotu; b. posługiwania się językiem naukowym, uwzględniającą fachową terminologię, właściwą dla nauki o komunikacji społecznej i mediach; c. dostrzegania prawidłowości oraz związków przyczynowo-skutkowych; d. formułowania właściwych wniosków; e. posługiwania się adekwatnymi do założonych celów metodami pracy naukowej. Kwestię te będą przedmiotem seminarium (zostaną omówione w trakcie seminarium). Ukoronowaniem seminarium będzie napisanie pracy licencjackiej i jej obrona. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - wiedza - w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w szczególności nauk o mediach i komunikacji społecznej, w tym przede wszystkim metody przydatne do badania zjawiska zmian w zawodzie dziennikarza oraz mediach (m.in. wywiad pogłębiony, obserwacja uczestnicząca, sondaż czy też analiza zawartości) - student wylicza i definiuje podstawowe metody badawcze stosowane w naukach społecznych; wybiera odpowiednie metody do swojej pracy badawczej.
U1 - umiejętności - potrafi prowadzić badania i samodzielnie redagować ich wyniki w postaci naukowych prac zaliczeniowych i pracy dyplomowej - student samodzielnie porządkuje zebrane materiały i stosuje odpowiednie metody badawcze; student używa przy tym adekwatnego do przedmiotu seminarium/ tematu pracy słownictwa odróżniając poszczególne pojęcia od siebie.
K1 - kompetencje - jest przygotowany do samodzielnej i zespołowej pracy naukowej w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach - krytycznie podchodzi do zebranych źródeł, troszczy się o spójność treści pracy, angażuje się w prace tworzone na seminarium naukowym; dąży do poznania prawdy we własnych badaniach.
Nakład pracy w ramach zajęć (na semestr)
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach
30 godz. – bezpośrednie przygotowanie do zajęć, osobiste lektury
120 godz. – kwerenda bibliograficzna, praca badawcza, pisanie tekstu pracy
180 godz. – razem
6 punktów ECTS
Kryteria oceniania
W zakresie efektów W19, U21, K08:
na ocenę bardzo dobrą
- student definiuje metody badawcze z zakresu nauk społecznych, samodzielnie dobiera właściwą metodę do swojej pracy. Zna sposoby prowadzenia badań, samodzielnie analizuje i porządkuje zebrany materiał. Potrafi pracować samodzielnie i zespołowo, poddać krytycznej analizie zebrany materiał badawczych.
na ocenę dobrą
- student w większości potrafi zdefiniować metody badawcze z zakresu nauk społecznych, przy niewielkiej pomocy dobiera właściwą metodę badawczą do swojej pracy. Zna większość sposobów prowadzenia badań, potrzebuje niewielkiej pomocy w porządkowaniu i analizie zebranego materiału. Potrafi pracować w zespole, potrzebuje wsparcia i wskazówek w pracy samodzielnej.
na ocenę dostateczną
- student objaśnia podstawowe metody badawcze z zakresu nauk społecznych, potrzebuje pomocy Promotora z zakresu doboru właściwej metody badawczej odpowiedniej do swej pracy. Wymienia podstawowe sposoby prowadzenia badań, z pomocą Promotora porządkuje i analizuje zabrany materiał badawczy. W pracy samodzielnej potrzebuje pomocy Promotora, potrafi współpracować w grupie.
Powyższa ocena jest dokonywana na podstawie - odpowiednio dla etapu - przygotowanego przez studenta planu pracy/ rozdziału/ów pracy/ całej pracy oraz aktywności (czynnego udziału) na seminarium.
Literatura
Literatura podstawowa:
R. D. Wimmer, J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008;
Ł. Goniak, Redefinicja zawodu dziennikarza w dobie konwergencji mediów, UKSW, Warszawa 2021;
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
M. Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015;
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006;
J. W. Creswell, Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013;
U. Fick , Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012;
G. Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015;
S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012;
T. Rapley, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013;
M. Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów : przewodnik dla studentów, UJ, Kraków 2004.
W cyklu 2021/22_L:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
W cyklu 2022/23_Z:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
W cyklu 2022/23_L:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
W cyklu 2023/24_L:
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: