Stylistyka języka dziennikarskiego WT-DKS-P-S
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych.
Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu.
W cyklu 2021/22_L:
Zajęcia mają charakter praktyczny; ich celem jest nabycie umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, a także wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego. Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za sprawdzian na koniec semestru. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
15 godzin – analiza poszczególnych tekstów
2 godziny - konsultacje z prowadzącym
3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć
10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych.
| W cyklu 2023/24_L: 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach
15 godzin – analiza poszczególnych tekstów
2 godziny - konsultacje z prowadzącym
3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć
10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.
DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.
DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.
DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.
Kryteria oceniania
DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
Na ocenę:
5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.
Na ocenę:
5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.
4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.
3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.
DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.
Na ocenę:
5 – absolwent wyróżnia się tworzeniem poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.
4 – absolwent dobrze tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.
3 – absolwent w dostatecznym stopniu tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.
DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.
Na ocenę:
5 – absolwent wyróżnia się własnym stylem dziennikarskim.
4 – absolwent dobrze potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.
3 - absolwent w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.
DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.
Na ocenę:
5 – absolwent wyróżnia się umiejętnością interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; wyróżniająco umie je zastosować w tekstach własnych.
4 - absolwent dobrze potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; dobrze umie je zastosować w tekstach własnych.
3 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich w stopniu dostatecznym; umie je zastosować w tekstach własnych w stopniu dostatecznym.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021.
2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.
3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019.
4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994.
5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991.
6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695 .
7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.
Literatura uzupełniająca:
Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977.
Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.
Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009.
Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.
Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: