Polemika, spór i debata publiczna (erystyka) WT-DKS-P-PS
Analiza najczęściej stosowanych technik erystycznych na przykładzie wybranych dyskusji prezentowanych w mediach.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zagadnienia wstępne, zasady zaliczenia – 7.10.2021 |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
DL_W06 – student ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu historii XX i XXI wieku.
DL_W10 – student ma wiedzę o typach i gatunkach wypowiedzi dziennikarskiej, o technikach i środkach retorycznych.
DL_W17 – student ma wiedzę o współczesnej kulturze słowa, w tym o zjawiskach związanych z upowszechnieniem się nowych form tworzenia tekstów cyfrowych.
DL_U02 – student potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych.
DL_U04 – student potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową przedmiotu składają się:
aktywny udział w zajęciach - 25%
wykonane ćwiczenie - 25%
projekt końcowy - 50%.
Dla efektów DL_W06, DL_W10, DL_W17, DL_U02, DL_U04
na ocenę bardzo dobrą:
- student zna wszystkie kluczowe wydarzenia z zakresu historii XX i XXI wieku, biegle je omawia, interpretuje w kontekście współczesności,
- student zna wszystkie gatunki i wypowiedzi dziennikarskie oraz techniki i środki retoryczne.
- student analizuje najważniejsze zasady kultury żywego słowa, w tym o zjawiska związane z upowszechnieniem się nowych form tworzenia tekstów cyfrowych.
- student analizuje przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych.
- student zna wszystkie najważniejsze wydarzenia, zjawiska z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk.
na ocenę dobrą:
- student zna większość kluczowych wydarzeń z zakresu historii XX i XXI wieku, biegle je omawia, interpretuje w kontekście współczesności,
- student zna większość gatunków i wypowiedzi dziennikarskie oraz technik i środków retorycznych.
- student analizuje najważniejsze zasady kultury żywego słowa, w tym o zjawiska związane z upowszechnieniem się nowych form tworzenia tekstów cyfrowych.
- student analizuje większość przyczyn i przebieg procesów społecznych i kulturowych.
- student zna większość najważniejszych wydarzeń, zjawisk z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk.
na ocenę dostateczną:
- student zna niektóre kluczowe wydarzenia z zakresu historii XX i XXI wieku, omawia, interpretuje je w kontekście współczesności z pomocą nauczyciela,
- student zna wybrane gatunki i wypowiedzi dziennikarskie oraz techniki i środki retoryczne.
- student analizuje tylko niektóre zasady kultury żywego słowa,
- student analizuje niektóre przyczyny i przebieg procesów społecznych i kulturowych,
- student zna niektóre najważniejsze wydarzenia, zjawiska z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk.
Literatura
Budzyńska-DacaA., Kwosek J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009.
Hołówka T., Błędy, spory, argumenty. Szkice z logiki stosowanej, Warszawa 1998.
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2007.
Kochan M., Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2005.
Korolko M., Przekonuj i daj się przekonać. Dialektyka, retoryka, erystyka z ćwiczeniami, Piotrków Trybunalski 2003.
Korolko M., Retoryka i erystyka dla prawników, Warszawa 2000.
Shopenhauer A., Sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1997.
Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
W cyklu 2021/22_Z:
Budzyńska-DacaA., Kwosek J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009. |
W cyklu 2022/23_Z:
Budzyńska-DacaA., Kwosek J., Erystyka czyli o sztuce prowadzenia sporów. Komentarze do Schopenhauera, Warszawa 2009. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: