Public relations WT-DKS-P-PR
Zajęcia online obowiązkowe. Prowadzone zgodnie z zasadami wymienionymi w:
Decyzji nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.
Zajęcia prezentują okoliczności i genezę powstania koncepcji public relations w Stanach Zjednoczonych i w Europie, pierwsze doświadczenia i rozwój teorii oraz praktyki działania w firmach komercyjnych i instytucjach publicznych. Omawiane są następujące główne tematy: Komunikowanie społeczne i PR, Historia PR, Wizerunek i tożsamość, Narzędzia wewnętrzne i zewnętrzne PR, Media relations, Planowanie i zarządzanie PR, Publiczności PR. Marketing, PR i reklama, Reklama społeczna i PR, PR w sytuacji kryzysowej, Marketing polityczny i wyborczy. Tzw. "czarny PR", Rola etyki w PR.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:
w4mxevi
Efekty kształcenia:
Efekt wiedzy:
Absolwenci poza wiedzą ogólną na temat komunikowania społecznego dysponują także wiedzą specjalistyczną o zadaniach i formach prowadzenia działalności public relations dla przedsiębiorstwa i instytucji, pozwalającą im podjąć pracę komunikatora w każdej instytucji.
Efekt umiejętności:
Absolwent rozumie znaczenie i funkcje pełnione przez specjalistów public relations, posiada umiejętności pozwalające mu na podjęcie współpracy z agencjami PR lub na samodzielne prowadzenie takiej działalności w każdym przedsiębiorstwie lub instytucji użytku publicznego.
Potrafi zorganizować pracę w dziale PR, dbać o sprawną komunikację wewnętrzną instytucji, korzystać z narzędzi media relations, zna techniki kształtowania wizerunku firmy/instytucji, umie opracować podstawowe dokumenty niezbędne do strategicznego zarządzania organizacją jak misja firmy oraz plan zapobiegania i rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Potrafi także zadbać o dobre relacje z wszystkimi interesariuszami organizacji oraz przedstawicielami instytucji samorządowych i państwowych.
Inne kompetencje:
Absolwent poprawnie artykułuje różnice między PR a propagandą, reklamą i autopromocją, posiada zobiektywizowany osąd działalności komunikacyjnej różnych firm i osób jak i potrafi umiejętnie wpływać na rozwój udziału organizacji w dyskursie publicznym.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Aktywność podczas zajęć jak i wiedza oceniane są według skali punktowej.
Student otrzymuje punkty za udział w przeprowadzanych podczas zajęć testach kontrolnych oraz punkty za test finalny z zakresu poruszanej na wykładach problematyki.
UWAGA: Trzykrotna nieobecność wymaga ustnego zaliczenia (online) z tematyki niewysłuchanych wykładów. Brak zaliczenia nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do końcowego testu.
Kryteria oceny finalnej:
Na ocenę końcową składa się suma punktów z dwóch elementów składowych: za testy kontrolne w trakcie całego semestru można otrzymać 30 pkt. i za test finalny student może uzyskać maksymalnie 70 pkt.
Skala ocen końcowych:
51 – 60 pkt. = dst
61 – 70 pkt. = dst+
71 – 80 pkt. = db
81 – 90 pkt. = db+
91- 100 pkt. = bdb
ZESTAW ZAGADNIEŃ DO EGZAMINU:
Warianty definicyjnych znaczeń terminu: public relations.
Filozofia PR.
Narodziny public relations w USA
Katalizatory tworzenia się PR w USA
Obszary stymulacji rozwoju PR w świecie
Podstawowe funkcje PR
Public relations i marketing.
Pięć modeli działalności PR
Podstawowe różnice między PR a dziennikarstwem
Odmiany wizerunku organizacji/osoby
Czynniki zależne i niezależne od organizacji, które mają wpływ na jej wizerunek
Media relations, publiczności, interesariusze
PR i marketing wyborczy
Społeczna odpowiedzialność biznesu – CSR
Podstawowe cele i etapy kampanii społecznych
Segmentacja, targeting i pozycjonowanie w PR
Metody kampanii negatywnych
Kodeksy etyki w PR
Grzechy główne polskich PR-owców
Tzw. „czarny PR”, fake news
Standardy profesjonalizmu public relations
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
A. Davies: Public relations, Warszawa 2007
J. Olędzki: Etyka w polskim public relations, Warszawa 2009
J. Olędzki (red.): Standardy profesjonalnego public relations, Warszawa 2020
J. Olędzki (red.): Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, Warszawa 2011
J. Olędzki,D. Tworzydło (red.): Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2006
B. Rozwadowska: Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy, Warszawa 2002
F.P. Seitel: Public relations w praktyce, Warszawa 2003
K. Wojcik: Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2005 lub kolejne wydania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: