Podstawy montażu telewizyjnego WT-DKS-P-PMT
W ramach zajęć stosowane są trzy metody dydaktyczne:
- informacyjna - przekazywanie konkretnej wiedzy na temat języka filmowego i reguł stosowanych w montażu audiowizualnym oraz stosowanych formatów i narzędzi,
- konwersatoryjna - oglądanie przykładów realizacji filmowych i telewizyjnych z analizą zastosowanych środków budowy dramaturgii,
- ćwiczeniowa - wykonywanie konkretnych zadań z budowy linii dramaturgicznej i samodzielna realizacja dzieła filmowego na zadany temat, w określonym formacie, z wykorzystaniem nabytej wiedzy.
W ramach zajęć studenci uzyskują pogłębioną wiedzę na temat metod filmowania i tworzenia kompozycji obrazu w kontekście montażu. Analizowane są klasyczne figury montażowe z prezentacją stosowanej terminologii. Omawiana jest współzależność obrazu i dźwięku oraz metody uzyskiwania właściwych proporcji. Analizowana jest też rola oprawy muzycznej. Kulminacją cyklu zajęć jest wykonanie i zaprezentowanie autorskiej pracy filmowej.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa:
- 1/3 oceny - obecność na zajęciach,
- 1/3 oceny - aktywność w trakcie zajęć, udział w ćwiczeniach, terminowość,
- 1/3 oceny - forma i przekaz pracy końcowej (filmowej),
Znajomość podstawowych pojęć i zasad z zakresu kompozycji i różnic kadru, rodzajów i kierunków ruchu, stosowania figur montażowych i możliwości stosowania sklejek. Wiedza na temat osi kontaktu i "zasady trójkąta". Znajomość podstawowych sposobów operowania dźwiękiem w relacji z obrazem. Wiedza na temat kompozycji całej formy przekazu z zachowaniem właściwej dynamiki i rytmu. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest autorska realizacja, prezentacja i obrona pracy filmowej.
Literatura
1. Karel Reisz, Gavin Millar, "Technika montażu filmowego", Warszawa, 2018,
2. Walter Murch, "W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego", Warszawa 2006,
3. Daniel Arijon, "Gramatyka języka filmowego", Warszawa, 2007,
4. Antoni Bohdziewicz, "W warsztacie filmowca", Łódź 1994,
5. Bernard May, "Podstawy montażu filmu amatorskiego', Warszawa 1979.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: