Podstawy etyki dziennikarskiej WT-DKS-P-PE
Podstawowym założeniem przedmiotu jest określenie obszaru zagadnień należących do etyki dziennikarskiej, omówienie misji dziennikarza , współczesnych dylematów natury etycznej, ukazanie podstawowych norm i wartości w obszarze etyki mediów.
W cyklu 2023/24_Z:
1. Etyka dziennikarska – wprowadzenie (etyka i jej miejsce w systemie nauk etycznych, etyka mediów, etyka dziennikarska wyjaśnienie pojęć) |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Etyka dziennikarska – wprowadzenie (etyka i jej miejsce w systemie nauk etycznych, etyka mediów, etyka dziennikarska wyjaśnienie pojęć) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
DL_W09 – student zna regulacje prawne i normy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza.
DL_W15 – student posiada wiedzę z zakresu edukacji medialnej, w tym o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych.
DL_U09 – student potrafi rozstrzygać dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu.
DL_K06 – student przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą – student wymienia, omawia regulacje prawne i normy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza.
- objaśnia wszystkie terminy z zakresu edukacji medialnej, w tym teorie o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych.
- wymienia i charakteryzuje wszystkie, najważniejsze, aktualne dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu.
- opracowuje wszystkie zagadnienia, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
Na ocenę dobrą – student wymienia większość regulacji prawnych i norm etycznych związanych z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza.
- objaśnia większość terminów z zakresu edukacji medialnej, w tym teorii o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych.
- wymienia i charakteryzuje większość najważniejszych, aktualnych dylematów zawodowych zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu.
- opracowuje większość zagadnień, funkcjonalnie korzysta z literatury przedmiotu;
Na ocenę dostateczną – student wymienia niektóre regulacje prawne i normy etyczne związane z funkcjonowaniem mediów i wykonywaniem zawodu dziennikarza.
- objaśnia niektóre terminy z zakresu edukacji medialnej, w tym teorie o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych.
- wymienia i charakteryzuje niektóre dylematy zawodowe zgodnie z normami etyki zawodowej, przewiduje skutki swoich działań w prawnym i etycznym aspekcie wykonywania zawodu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bertrand C., Deontologia mediów, przekł. T. Szymański, Warszawa 2007.
Dobosz I., Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Warszawa 2008.
Dziennikarski etos, red. Z. Kobylińska, R. Grabowski, Olsztyn 1996.
Dziennikarskie Kodeksy Etyczne
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2004.
Golka B., Michalski B., Etyka dziennikarska a kwestia informacji masowej, Warszawa 1989.
Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2008.
Pleszczyński J., Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Czarnecki P., Etyka mediów, Warszawa 2008.
Czuba K. , Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007.
Rivers W.L. , Mathews C., Etyka środków społecznego przekazu, przekład. J. Zakrzewski, E. Krasnodębska, Warszawa 1995.
Sareło Z., Media w służbie osoby. Etyka społecznego komunikowania, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: