Prawo autorskie i prasowe - ćwiczenia do wykładu WT-DKS-P-PAC
Ćwiczenia stanowią w znacznej mierze uzupełnienie, pogłębienie, a także zweryfikowanie (przećwiczenie) w praktyce wiadomości nabytych w trakcie wykładu. Mają w głównej mierze na celu wykształcenie u studentów umiejętności samodzielnego rozstrzygania (oceny) kwestii prawnych z zakresu prawa prasowego i autorskiego, które mogą w przyszłości się pojawić w trakcie wykonywanej przez nich pracy. Ponadto zmierzają do przyswojenia wiadomości pozwalających w przyszłości zdecydować, w jaki sposób dziennikarz powinien zachować się w danej sytuacji. Co przy tym ważne, ćwiczenia przygotowują nie tylko do wykonywania zawodu w tradycyjnym środowisku, ale również w nowych mediach. W tym celu podjęte zostaną aktualne problemy, z jakimi mierzą się i których doświadczają dziennikarze oraz media (np. zjawisko kurowania treści w kontekście prawa do cytatu etc.).
W sposób szczególny podjęte zostaną kwestie, które są istotne z punktu widzenia praktyki zawodu dziennikarza, tj. m.in.:
1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego i autorskiego - np. możliwość kwalifikacji poszczególnych aktywności publicystycznych w kategoriach "dziennikarza" (Czy bloger to dziennikarz? Czy blog to prasa?);
2. Funkcje i cele prasy, a tym ich znaczenie dla praw i wolności dziennikarzy, a także obowiązków;
3. Dostęp do informacji publicznej, w tym jakich informacji i od kogo może domagać się dziennikarz oraz co zrobić, jeśli podmiot zobowiązany odmawia przekazania żądanych informacji (lub też nie dotrzymuje terminu przekazania);
4. Obowiązki dziennikarzy, w tym rzetelności, szczególnej staranności, przestrzegania etyki zawodowej czy też dbałości o język;
5. Odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych, w tym przesłanki odpowiedzialności, możliwe skutki, solidarnej odpowiedzialności wydawcy, redaktora i dziennikarza;
6. Prawa dziennikarzy, w tym np. prawo do anonimatu, prawa związane ze źródłami informacji w trakcie postępowania karnego, do informacji etc.
7. Sprostowanie i ogłoszenia,
8. Najważniejsze pojęcia i zagadnienia prawa autorskiego, w tym: utwór, i rodzaje utworów;
9. Autorskie prawa majątkowe, w tym możliwość ich przenoszenia/ zbycia i związane z tym zagadnienia;
10. Autorskie prawa osobiste, w tym prawo do anonimatu, zjawisko ghost-writingu;
11. Pojęcie i istota plagiat, rodzaje, konsekwencje, w tym dla studenta; osobiste i majątkowe prawa autorskie, możliwość ich naruszenia, kwestia plagiatu etc.
12. Dozwolony użytek osobisty i publiczny, w tym w celach informacyjnych;
13. Ochrona wizerunku,
14. Prawo autorskie w internecie.
W trakcie ćwiczeń uczestnicy analizować będą poszczególne sytuacje/ przypadki związanie ze stosowanie prawa prasowego i autorskiego (case study). Poznają też najnowsze orzecznictwo w tym zakresie.
W cyklu 2021/22_L:
Ćwiczenia stanowią w znacznej mierze uzupełnienie, pogłębienie, a także zweryfikowanie (przećwiczenie) w praktyce wiadomości nabytych w trakcie wykładu. Mają w głównej mierze na celu wykształcenie u studentów umiejętności samodzielnego rozstrzygania (oceny) kwestii prawnych z zakresu prawa prasowego i autorskiego, które mogą w przyszłości się pojawić w trakcie wykonywanej przez nich pracy. Ponadto zmierzają do przyswojenia wiadomości pozwalających w przyszłości zdecydować, w jaki sposób dziennikarz powinien zachować się w danej sytuacji. Co przy tym ważne, ćwiczenia przygotowują nie tylko do wykonywania zawodu w tradycyjnym środowisku, ale również w nowych mediach. W tym celu podjęte zostaną aktualne problemy, z jakimi mierzą się i których doświadczają dziennikarze oraz media (np. zjawisko kurowania treści w kontekście prawa do cytatu etc.). W sposób szczególny podjęte zostaną kwestie, które są istotne z punktu widzenia praktyki zawodu dziennikarza, tj. m.in.: 1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego i autorskiego - np. możliwość kwalifikacji poszczególnych aktywności publicystycznych w kategoriach "dziennikarza" (Czy bloger to dziennikarz? Czy blog to prasa?); W trakcie ćwiczeń uczestnicy analizować będą poszczególne sytuacje/ przypadki związanie ze stosowanie prawa prasowego i autorskiego (case study). Poznają też najnowsze orzecznictwo w tym zakresie. |
W cyklu 2022/23_L:
Ćwiczenia stanowią w znacznej mierze uzupełnienie, pogłębienie, a także zweryfikowanie (przećwiczenie) w praktyce wiadomości nabytych w trakcie wykładu. Mają w głównej mierze na celu wykształcenie u studentów umiejętności samodzielnego rozstrzygania (oceny) kwestii prawnych z zakresu prawa prasowego i autorskiego, które mogą w przyszłości się pojawić w trakcie wykonywanej przez nich pracy. Ponadto zmierzają do przyswojenia wiadomości pozwalających w przyszłości zdecydować, w jaki sposób dziennikarz powinien zachować się w danej sytuacji. Co przy tym ważne, ćwiczenia przygotowują nie tylko do wykonywania zawodu w tradycyjnym środowisku, ale również w nowych mediach. W tym celu podjęte zostaną aktualne problemy, z jakimi mierzą się i których doświadczają dziennikarze oraz media (np. zjawisko kurowania treści w kontekście prawa do cytatu etc.). W sposób szczególny podjęte zostaną kwestie, które są istotne z punktu widzenia praktyki zawodu dziennikarza, tj. m.in.: 1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego i autorskiego - np. możliwość kwalifikacji poszczególnych aktywności publicystycznych w kategoriach "dziennikarza" (Czy bloger to dziennikarz? Czy blog to prasa?); W trakcie ćwiczeń uczestnicy analizować będą poszczególne sytuacje/ przypadki związanie ze stosowanie prawa prasowego i autorskiego (case study). Poznają też najnowsze orzecznictwo w tym zakresie. |
W cyklu 2023/24_L:
Ćwiczenia stanowią w znacznej mierze uzupełnienie, pogłębienie, a także zweryfikowanie (przećwiczenie) w praktyce wiadomości nabytych w trakcie wykładu. Mają w głównej mierze na celu wykształcenie u studentów umiejętności samodzielnego rozstrzygania (oceny) kwestii prawnych z zakresu prawa prasowego i autorskiego, które mogą w przyszłości się pojawić w trakcie wykonywanej przez nich pracy. Ponadto zmierzają do przyswojenia wiadomości pozwalających w przyszłości zdecydować, w jaki sposób dziennikarz powinien zachować się w danej sytuacji. Co przy tym ważne, ćwiczenia przygotowują nie tylko do wykonywania zawodu w tradycyjnym środowisku, ale również w nowych mediach. W tym celu podjęte zostaną aktualne problemy, z jakimi mierzą się i których doświadczają dziennikarze oraz media (np. zjawisko kurowania treści w kontekście prawa do cytatu etc.). W sposób szczególny podjęte zostaną kwestie, które są istotne z punktu widzenia praktyki zawodu dziennikarza, tj. m.in.: 1. Podstawowe definicje z zakresu prawa prasowego i autorskiego - np. możliwość kwalifikacji poszczególnych aktywności publicystycznych w kategoriach "dziennikarza" (Czy bloger to dziennikarz? Czy blog to prasa?); W trakcie ćwiczeń uczestnicy analizować będą poszczególne sytuacje/ przypadki związanie ze stosowanie prawa prasowego i autorskiego (case study). Poznają też najnowsze orzecznictwo w tym zakresie. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) DL_W03 - ma elementarną wiedzę o normach i regulacjach prawnych (w tym dotyczących ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego) oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, a szczególnie instytucji medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania;
2) DL_W09 - zna podstawy i funkcjonowanie polskiego systemu medialnego w przeszłości i obecnie, rozróżnia najważniejsze podmioty na polskim rynku medialnym;
3) DL_W12 - zna podstawy prawne, zasady funkcjonowania i struktury, kształtujące system społeczny, ustrój państwowy i polityczny współczesnej
Polski;
UMIEJĘTNOŚCI:
1) DL_U02 - potrafi określić i wykorzystać rozmaite źródła informacji dziennikarskich, swobodnie posługuje się nimi w pracy dziennikarza i
publicysty we wszystkich rodzajach mediów;
2) DL_U13 - rozróżnia podstawowe systemy prawne, obszary prawa, przyporządkowuje właściwie zagadnienia do różnych obszarów prawa;
3) DL_U15 - umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno‐kulturowym;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1) DL_K01 - stosuje się w pracy do poznanych i przyswojonych norm prawnych i zasad etyki ogólnej i zawodowej;
2) DL_K05 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
3) DL_K06 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki ogólnej i zawodowej.
Kryteria oceniania
1. Ćwiczenia – 50% aktywność i prace cząstkowe
2. Kolokwium – 50%
- 3 pytania otwarte – 5 pkt każde, 10 testowych (jednokrotnego wyboru) – 1 pkt każde;
25 - 24 – 5
23 – 22 – 4,5
21 – 19 – 4
18 – 15 – 3,5
14 – 13 – 3
Ocena końcowa = 1 + 2 (powyżej).
Literatura
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów;
2. J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz;
3. M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz;
4. M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz;
5. A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych;
6. E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz.
7. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo własności intelektualnej;
8. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie;
9. USTAWA – PRAWO PRASOWE
10. USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH.
W cyklu 2021/22_L:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów; |
W cyklu 2022/23_L:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów; 2. J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz; 3. M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz; 4. M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz; 5. A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych; 6. E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz. 7. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo własności intelektualnej; 8. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie; 9. USTAWA – PRAWO PRASOWE 10. USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH. |
W cyklu 2023/24_L:
1. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo mediów; 2. J. Sobczak – Prawo prasowe. Komentarz; 3. M. Brzozowska-Pasieka, M. Olszyński, J. Pasieka – Prawo prasowe. Komentarz; 4. M. Zaremba – Prawo prasowe. Komentarz; 5. A. Chajewska, A. Cichońska, I. Matusiak, K. Orlik – Prawo prasowe. Postępowania sądowe w sprawach prasowych; 6. E. Ferenc-Szydełko – Prawo prasowe. Komentarz. 7. J. Sieńczyło-Chlabicz (red.) – Prawo własności intelektualnej; 8. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie; 9. USTAWA – PRAWO PRASOWE 10. USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: