Obraz medialny instytucji życia społecznego WT-DKS-P-OM
Obraz medialny instytucji życia społecznego
1. Zagadnienia wprowadzające:
• Obraz medialny rzeczywistości/świata
• Jak badać medialno-społeczny obraz świata
• Instytucje życia społecznego
• W jakim świecie się poruszmy: Społeczeństwo kultury wizualnej
2. Człowiek widziany w mediach
• Koncepcja osoby (substancjalność rozumność, samodzielność w istnieniu)
• Personalizm (integralny, społeczny, chrześcijański)
• Godność i prawa osoby ludzkiej
• Społeczna natura człowieka
• Osoba w mediach
3. Instytucje wychowawcze (medialny obraz rodziny)
• Kryzys modelu rodziny instytucjonalnej (tradycyjnej)
• Powstawanie nowego modelu rodziny personalnej
• Zachodzące zmiany
• Serialowe kreacje rodziny (Klan, M jak miłość, Świat według Kiepskich).
4. Instytucje religijne (medialna percepcja Kościoła i związków wyznaniowych)
• Kościół realny a kościół medialny
• Kościół w Polsce. Analiza dyskusji w sieci
• Marketing i reklama Kościoła
• Kościół w mediach społecznościowych
• Kościół o mediach
5. Instytucje gospodarcze (ekonomiczne) – Media a ekologia
• Świadomość ekologiczna
• Ekologia integralna
• Kultura ekologiczna
• Edukacja ekologiczna
• Komunikacja ekologiczna
6. Media a społeczna odpowiedzialność biznesu
• Obszary CSR:
• Etyczne wskazania dla przedsiębiorstwa (business etics)
• Zasady prowadzenia biznesu
7. Media a zwalczanie korupcji
• Podstawowe rozróżnienia
• Przyczyny korupcji
• Pożyczanie na procent czyli tzw. lichwa
• Rola mediów w odkrywaniu korupcji
8. Instytucje kultury a media
• Pojęcie kultury
• Instytucje kultury w Polsce
• System funkcjonowania kultury - polityka kulturalna
• Rynek kultury
• Rola mediów w kształtowaniu kultury
9. Instytucje polityczne - polityka - obecna w mediach
• Polityk-dziennikarz, polityk-adwokat, polityk-boss i polityk-urzędnik.
• Modele medialne (śródziemnomorski, środkowoeuropejski, atlantycki)
• Rola mediów w demokratycznym systemie państwa
• Utowarowienie (komodyfikacja) informacji
• Mediokracja i mediatyzacja
• Tabloidyzacja
10. Instytucje polityczne – Kultura wystąpień w mediach
1. Postulaty konwersacyjne
• Postulat jakości
• Postulat ilości
• Postulat relewancji
• Postulat sposobu mówienia
2. Karta Etyczna Mediów
• Zasada prawdy
• Zasada obiektywizmu
• Zasada oddzielania informacji od komentarza
• Zasada uczciwości
• Zasada szacunku i tolerancji
• Zasada pierwszeństwa dobra odbiorcy
• Zasada wolności i odpowiedzialności
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W zakresie wiedzy: zna podstawowe instytucje społeczne, struktury i systemy komunikacji, posiada wiedzę z zakresu nowych i starych mediów, etyki medialnej, komunikowania wartości
W zakresie umiejętności: potrafi nazwać i wskazać na procesy wpływające na globalne i lokalne transformacje instytucji społecznych, ocenić ich sposoby prezentacji w mediach, scharakteryzować i krytycznie ocenić ich medialny obraz.
W zakresie kompetencji społecznych: jest przygotowany do aktywnego udziału w grupach, instytucjach i organizacjach społecznych i medialnych, sprawnie organizować świadomość obywatelską i komunikować się w aspektach związanych z instytucjami społecznymi.
Punkty ECTS:
Udział w wykładzie -30 godz.
Przygotowanie do zajęć -20 godz.
Przygotowanie do kolokwiów - 10 godz.
Kryteria oceniania
W zakresie wiedzy: poznanie podstawowych instytucji społecznych oraz ich funkcjonowania oraz sposobów komunikowania w mediach.
Na ocenę:
Ndst (2): student nie zna instytucji społecznych i nie orientuje się w ich funkcjonowaniu . Nie potrafi także dojrzeć ich obrazu w mediach.
Dst(3): student zna podstawowe instytucje życia społecznego , ogólnikowo orientuje się w ich funkcjonowaniu. Częściowo rozpoznaje ich komunikowanie w mediach.
Db (4): student dobrze orientuje się w różnorakich instytucjach społecznych i sposobie ich funkcjonowania oraz jak sie one prezentują w mediach
Bdb (5): student bardzo dobrze orientuje się w funkcjonowaniu instytucji społecznych. Perfekcyjnie zna zasady ich komunikowania w mediach i poprzez media. Rozpoznaje też ich obraz medialny.
W zakresie umiejętności: student posiada umiejętności rozeznawania obrazu medialnego instytucji społecznych, potrafi je opisać uprawiać dziennikarsko,
Na ocenę:
Ndst (2): student nie potrafi opisać i zinterpretować obrazu medialnego instytucji społecznych
Dst (3): student w sposób ogólnikowy i pobieżny potrafi opisać i zinterpretować obraz medialny instytucji społecznych
Db (4): student dobrze orientuje się w funkcjonowaniu w mediach instytucji społecznych
Bdb (5): student doskonale orientuje sie, poznaje, rozróżnia, charakteryzuje instytucje społeczne i ich obraz przedstawiany w mediach.
W zakresie kompetencji społecznych: student aktywnie uczestniczy w zaangażowaniu politycznym, potrafi animować aktywność w zakresie instytucji społecznych, prowadzi dialog społeczny i międzykulturowy.
Na ocenę:
Ndst (2): student nie jest aktywny w życiu społecznym, nie prowadzi dialogu kulturowego.
Dst (3): student w sposób ogólnikowy i powierzchowny uczestniczy w aktywności na rzecz instytucji społecznych i dialogu kulturowego
Db (4): student jest dobrym animatorem życia społeczni politycznego i dialogu kulturowego
Bdb (5): student doskonale aktywuje życie społeczne, jest aktywny w instytucjach społecznych, uprawia dialog polityczny i kulturowy. Rozeznaje i interpretuje funkcjonowanie w mediach instytucji społecznych.
Literatura
Drożdż Michał, Osoba i media w prawdzie i uczciwości, Kraków 2019
Goban-Klas Tomasz , Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji, Kraków 2011
Godzic Wiesław, Media audiowizualne, Warszawa 2010
Gralczyk Aleksandra, Łęcicki Grzegorz, Sobkowiak Jarosław, Spór o człowieka w mediach, Warszawa 2022
Hofman Iwona i Kępa-Figura Danuta (red.), Współczesne media. Medialny obraz świata. Zagadnienia teoretyczne, (red. Iwona Hofman i Danuta Kępa-Figura, Lublin 2015
Jakubowicz Karol, Media a demokracja w XXI wieku. Poszukiwanie nowych modeli, Warszawa 2013
Kawecki Witold, Vademecum kultury politycznej, Warszawa 2015
Kawecki Witold, Zobaczyć wiarę. Studium obrazu postrzeganego jako komunikacja wiary z perspektywy teologii kultury i teologii mediów, Warszawa 2013
Klepka Rafał i Idzik Jakub, Medialne obrazy świata. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych, Kraków 2019
Mitchell William John Thomas, Czego chcą obrazy, Warszawa 2013
Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0.Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i alorgitymizacji, Kraków 2019
Sierocki Radosław, Praktykowanie religii w nowych mediach. Katolicka przestrzeń Facebooka, Toruń 2018
Szmyd Jan, Medialny obraz rzeczywistości jako główna orientacja poznawcza i praktyczna
w świecie, w: Medialny obraz rodziny i płci, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: