Nauki o komunikowaniu WT-DKS-P-NK
Podstawowe pojęcia nauki o komunikowaniu: nadawca, przekaz, odbiorca, środki komunikowania
Poziomy i rodzaje komunikowania
Typologia środków komunikowania.
Podstawowe etapy w historii środków komunikowania.
Modele komunikowania: Lasswella, Lewina, Lazarsfelda, Hovlanda.
Kompetencja komunikacyjna
Znak i jego definicje (de Saussure i Peirce)
Konotacja, denotacja i mit
Społeczeństwo masowe – geneza i charakterystyka.
Pojęcie i cechy kultury popularnej.
Komunikowanie niewerbalne a werbalne.
Definicja komunikowania niewerbalnego.
Funkcje i systemy komunikowania niewerbalnego.
Definicja języka, język a kod.
Funkcje języka.
Symboliczny interakcjonizm.
Szkoła frankfurcka
Metafora teatralna E. Goffmana
Oralność a piśmienność wg W. Onga – cechy różnicujące.
Koncepcja mediów wg M. McLuhana
Cechy i funkcje stereotypu.
Spirala milczenia.
Agenda setting.
Założenia analizy funkcjonalnej wg R. Mertona
Studia kulturowe o komunikacji
Główne zasady podejścia użytkowania i korzyści.
Kryteria selekcji informacji.
Typologia funkcji mediów
Przemoc w mediach
Pojęcie doktryny medialnej i jej zakres przedmiotowy.
Doktryny autorytarna, liberalna, leninowska, społecznej odpowiedzialności, katolicka, demokratycznego uczestnictwa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK nr 1: zna poszerzoną terminologię z zakresu nauk o komunikowaniu, rozumie ich źródła oraz zastosowania
EK nr 2: zna narzędzia nauk o komunikowaniu oraz czynników, które je kształtują
UMIEJĘTNOŚCI
EK nr 3: potrafi precyzyjnie określić i wykorzystać nauki o komunikowaniu i oraz posługiwać się nimi w pracy
KOMPETENCJE
EK nr 4: potrafi prawidłowo zastosować teorię z zakresu nauk o komunikowaniu do różnych mediów i je interpretować
EK nr 5: projektuje i wykonuje działania związane z instytucjach medialnych
60 godz. – udział w wykładzie
10 godz. – przygotowanie do wykładu
20 godz. – przygotowanie do egzaminu,
90 godz. – razem
ECTS: 2
Kryteria oceniania
Na poziomie wiedzy student powinien
EK 1. opisać klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych (DL_W01, DL_W02)
EK 2. identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji (DL_W07, DL_W16, DL_W17)
Na poziomie umiejętności student potrafi
EK 3. oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania (DL_K08, DL_K08)
Na poziomie kompetencji student potrafi
EK 4. kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu (K_K04)
60 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
35 godz. - przygotowanie do egzaminu
5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
100 godz. - razem
4 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa
Baran S. J., Davis D. K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Kraków 2006.
Literatura uzupełniająca:
Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczna sieci, Warszawa 2010.
McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty-dylematy, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: