Media w Polsce WT-DKS-P-M
Wykład o polskim systemie medialnym i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych. Obejmuje również wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce. Będziemy się również uczyć, jak wykorzystać wiedzę na temat historii polskich mediów i dziennikarstwa w praktyce oraz jak analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne na polskim rynku mediów.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EK nr 1 - wiedza - ma wiedzę o współczesnym systemie medialnym w Polsce i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych
EK nr 2 - wiedza - ma wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce
EK nr 3 - umiejętności - potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce
EK nr 4 - umiejętności - potrafi analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne oraz wskazywać podmioty na polskim rynku mediów
Nakład pracy studenta/studentki
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładzie
2 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
3 godz. - bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
25 godz. - przygotowanie do egzaminu, osobiste lektury
30 godz. - udział w ćwiczeniach do wykładu Media w Polsce
30 godz. - osobiste uczestnictwo w aktywnym i krytycznym odbiorze polskich przekazów medialnych
120 godz. – razem
4 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1, nr 2, nr 3 i nr 4 realizowane metodą wykładu problemowego, a weryfikowane uczestnictwem w zajęciach, sprawdzianem śródokresowym i egzaminem końcowym.
EK nr 1
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o mediach w Polsce
na ocenę 3 - ma wiedzę o polskim systemie medialnym, ale nie potrafi wskazywać na jego uwarunkowania ekonomiczne i polityczne
na ocenę 4 - ma wiedzę o współczesnym systemie medialnym w Polsce i jego uwarunkowaniach ekonomiczno-politycznych
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o polskim systemie medialnym i jego uwarunkowaniach popartą osobistym doświadczeniem
EK nr 2
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o nowych technologiach medialnych
na ocenę 3 - wie czym wyróżniają się nowe technologie medialne, ale nie potrafi wskazywać na przykłady ich upowszechnienia w Polsce
na ocenę 4 - ma wiedzę o nowych technologiach medialnych i stopniu ich upowszechnienia w Polsce
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą na temat upowszechnienia nowych technologii medialnych w Polsce popartą osobistym doświadczeniem
EK nr 3
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o historii mediów i dziennikarstwa w Polsce
na ocenę 3 - ma pewną wiedzę o historii mediów i dziennikarstwa w Polsce, ale nie potrafi jej wykorzystywać podając przykłady
na ocenę 4 - potrafi wykorzystać wiedzę na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce
na ocenę 5 - wyróżnia się umiejętnością wykorzystywania wiedzy na temat historii mediów i dziennikarstwa w Polsce popartą osobistym doświadczeniem
EK nr 4
na ocenę 2 - nie dostrzega zjawisk na polskim rynku mediów
na ocenę 3 - wskazuje na przemiany polskiego rynku mediów, ale nie potrafi ich analizować w aspektach ekonomicznym i politycznym
na ocenę 4 - potrafi analizować medialne zjawiska ekonomiczno-polityczne oraz wskazywać podmioty na polskim rynku mediów
na ocenę 5 - wyróżnia się umiejętnością analizy polskiego rynku mediów
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena przeprowadzonych w formie testów na MS Forms sprawdzianu śródokresowego i egzaminu końcowego.
Literatura
Bielak T., Ptaszek G. (red.), 2016, Media.pl. Badania nad mediami w Polsce, Kraków, https://tinyurl.com/mediaplbadania (dostęp: 14 lipca 2023).
Drzewiecki P., Głębicka-Giza B., Butkiewicz M., Wójcik M., Wojnarska H., Luboniewicz L. (red.), 2018, Mały Leksykon Postprawdy, Warszawa, https://wid.org.pl/wp-content/uploads/E_wydanie-Ma%C5%82y-Leksykon-Postprawdy.pdf (dostęp: 14 lipca 2023).
Dzierżyńska-Mielczarek J., 2018, Rynek mediów w Polsce Zmiany pod wpływem nowych technologii cyfrowych, Warszawa.
Roguska A., 2012, Media globalne - media lokalne, Kraków.
Wirtualne media, https://www.wirtualnemedia.pl/ (dostęp: 14 lipca 2023).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: