Komunikacja werbalna i niewerbalna w kulturze WT-DKS-P-KW
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów w istotne zagadnienia teoretyczne dotyczące komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zwłaszcza w podstawowe koncepcje teoretyczne i modele obu form komunikacji. Na wykładzie przedstawione i przeanalizowane zostaną również wybrane możliwe błędy popełniane przy komunikowaniu werbalnym i niewerbalnym, a także metody ich unikania. Zagadnienia komunikacji werbalnej i niewerbalnej przedstawione zostaną również w kontekście komunikacji kulturowej i międzykulturowej, a także w kontekście dziennikarstwa. Drugim celem zajęć jest poznanie praktycznych zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej w odniesieniu do zawodu dziennikarza.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: w zaawansowanym stopniu zna podstawowe koncepcje komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zwłaszcza w odniesieniu do tworzenia, rozpowszechniania i odbioru treści medialnych
W2: w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
U1: Potrafi analizować rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w różnych mediach, a także wskazywać na przemiany obu rodzajów komunikacji pod wpływem współczesnych mediów
U2: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu przekazów medialnych z zakresu public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy
K1: jest świadomy problemów etycznych i prawnych dotyczących
pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Kryteria oceniania
W1.
-Na ocenę bdb: w stopniu wysokim posiadł wiedzę o podstawowych koncepcjach komunikacji werbalnej i niewerbalnej
-Na ocenę db: w stopniu dobrym posiadł wiedzę o podstawowych koncepcjach komunikacji werbalnej i niewerbalnej
-Na ocenę dst: w stopniu wystarczającym posiadł wiedzę o podstawowych koncepcjach komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- Na ocenę ndst: nie posiada wiedzy o podstawowych koncepcjach komunikacji werbalnej i niewerbalnej
W2.
- Na ocenę bdb: bardzo dobrze zna i rozumie wszystkie omówione na wykładzie pojęcia i teorie z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
- Na ocenę db: dobrze zna i rozumie większość omówionych na wykładzie pojęć i teorii z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
- Na ocenę dst: w stopniu wystarczającym zna i rozumie najważniejsze pojęcia i teorie z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
- Na ocenę ndst: nie zna najważniejszych pojęć i teorii z zakresu niewerbalnej komunikacji wizualnej
U1:
- Na ocenę bdb: potrafi wnikliwie analizować rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w różnych mediach, a także wyczerpująco wskazywać na przemiany obu rodzajów komunikacji pod wpływem współczesnych mediów
- Na ocenę db: potrafi w poprawnt sposób analizować rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w różnych mediach, a także wskazywać na przemiany obu rodzajów komunikacji pod wpływem współczesnych mediów
- Na ocenę dst: potrafi wskazać na rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w wybranych mediach, a także dać przykład przemian obu rodzajów komunikacji pod wpływem współczesnych mediów
Na ocenę ndst: nie potrafi wskazać na rolę komunikacji werbalnej i niewerbalnej w wybranych mediach, ani dać przykładu przemian obu rodzajów komunikacji pod wpływem współczesnych mediów
U2
- Na ocenę bdb: potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu przekazów medialnych z zakresu public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy
- Na ocenę db: potrafi dość dobrze wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu przekazów medialnych z zakresu public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy
- Na ocenę dst: potrafi w podstawowym stopniu wykorzystać wiedzę z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu przekazów medialnych z zakresu public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy
- Na ocenę ndst: nie potrafi nawet w podstawowym stopniu wykorzystać wiedzy z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej w tworzeniu przekazów medialnych z zakresu public relations, marketingu politycznego, promocji i reklamy
K1
Na ocenę bdb: bardzo dobrze uświadamia sobie problemy etyczne i prawne dotyczące pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Na ocenę db: dobrze uświadamia sobie problemy etyczne i prawne dotyczące pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji w kontekście komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Na ocenę dst: w zadowalającym stopniu uświadamia sobie problemy etyczne i prawne dotyczące pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji w kontekście komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Na ocenę ndst: nie jest świadomy problemów etycznych i prawnych dotyczących pozyskiwania, zarządzania i wykorzystywania informacji w kontekście komunikacji werbalnej i niewerbalnej
Warunki zaliczenia:
- obecność - max. 3 nieobecności nieusprawiedliwione
- aktywność - dyskusja na zajęciach, zwłaszcza w oparciu o zadane lektury (3-4 - fragmenty z literatury przedmiotu);
- projekt śródsemestralny - przygotowanie wystąpienia w roli dziennikarza, przy wykorzystaniu wiedzy z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- test zaliczeniowy (na ostatnich zajęciach)
Literatura
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 2008.
J. Mikułowski-Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Uniwersitas, Kraków 2012.
Dodatkowa:
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.
Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
Knapik, W., Kiełbasa, B., Komunikacja społeczna w ujęciu interdyscyplinarnym, komunikacja biznesowa, Kraków 2019.
McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Leathers D.G., Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2007.
Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Wileczek, A., Język i komunikacja : wprowadzenie dla pedagogów, Warszawa
2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: