Komunikacja kulturowa WT-DKS-P-KKU
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji.
Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją.
W cyklu 2021/22_L:
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją. |
W cyklu 2022/23_L:
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji. Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2022/23_L: |
Efekty kształcenia
Student:
EK nr 1 – opisuje i charakteryzuje nowe pola komunikacji, przedstawia różne aspekty wpływu nowych mediów na społeczeństwo;
EK nr 2 - interpretuje teksty kultury wizualnej (film, reklama wizualna, wizerunki ciała w kulturze), wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu semiotyki;
EK nr 3 - przedstawia teorię i krytykę mediów masowych, wskazuje na społeczne i kulturowe mechanizmy funkcjonowania komunikacji masowej;
EK nr 4 - analizuje tekst reklamowy wykorzystując wiedzę z teorii komunikacji, odczytuje w nim różnorodne kody kulturowe;
EK nr 5 - zna etyczne problemy związane z komunikacją międzykulturową, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania informacji o obcych kulturach;
Nakład pracy studenta
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
15 godz. – przygotowanie do wykładu i lektura zaleconych publikacji
10 godz. – analiza omawianych zagadnień i ich przyswojenie
5 godz. – prace zaliczeniowe i konsultacje z prowadzącym zajęcia
60 godz. – razem 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład problemowy, metoda przypadków, burza mózgów) i praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe)
EK nr 3 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 4 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 5 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
Metody i kryteria oceniania:
1. Obecność - warunek dopuszczenia do kolokwium
(ponad 3 nieobecności - konieczność zaliczenia na dyżurze)
2. Kolokwium ustne (ostatnie lub przedostatnie zajęcia)
3. Aktywność - oceniana na bieżąco
- podnosi/obniża ocenę o 0,5 lub nawet 1 stopień
a) udział w dyskusji na zajęciach (lektury!)
c) krótkie wypowiedzi pisemne
Literatura
Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999.
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.
Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Podstawowa wiedza na temat komunikacji. |
W cyklu 2022/23_L:
Podstawowa wiedza na temat komunikacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: