Kultura języka dziennikarskiego WT-DKS-P-KJ
1. Język jako system, norma językowa, błędy językowe i ich rodzaje, uzus.
2. Kultura żywego słowa: poprawność fonetyczna - normy wymowy, zróżnicowanie fonetyczne współczesnej polszczyzny; akcent, artykulacja, intonacja. (4 godziny)
3. Poprawność fleksyjna w zakresie deklinacji (nazwy pospolite) i koniugacji.
4. Zagadnienia poprawnościowe związane z fleksja i derywacja nazw własnych. (8 godzin)
5. Zagadnienia poprawnościowe związane z fleksją i składnią liczebników.
6. Poprawność składniowa - norma dotycząca składni zgody; składni rządu,
skrótów składniowych, imiesłowowych równoważników zdań, wyrazów pomocniczych i szyku wyrazów w zdaniu. (4 godziny)
7. Poprawność leksykalna: współczesne zapożyczenia językowe i ich ocena
normatywna.
8. Łączliwość leksykalna i ocena normatywna zaburzeń w syntagmatycznym doborze wyrazów; poprawność frazeologiczna i paremiologiczna. (4 godziny)
9. Skróty i skrótowce we współczesnej polszczyźnie.
W cyklu 2022/23_Z:
Język jako system, norma językowa, błędy językowe i ich rodzaje, uzus. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Język jako system, norma językowa, błędy językowe i ich rodzaje, uzus. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: |
Efekty kształcenia
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS
Grupa prof. UKSW dr hab. Katarzyna Rzeszowska-Flader: z0uwq9p
Grupy dr Marty Jarosz: yjl9ncy
Nakład pracy studenta:
1. Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godz.
2. Samodzielne przygotowanie do zajęć - 15 godz.
3. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.
4. Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia - 5 godz.
60 godzin = 2 ECTS
Przedmiotowe efekty kształcenia:
1. Student zna pojęcia: kultura języka, system językowy, norma językowa, uzus językowy, innowacja językowa, błąd językowy, kompetencja językowa oraz rodzaje błędów językowych - mechanizmy i przyczyny ich powstawania oraz sposoby eliminowania. (W)
2. Student umie zastosować zasady współczesnej normy językowej, tworząc teksty pisane i wypowiedzi, a także analizuje i klasyfikuje rodzaje błędów językowych oraz korzysta ze słowników i poradników językowych w celu dokonania właściwej korekty tekstu. (U)
3. Student jest świadomy roli, jaka odgrywa w komunikacji poprawność językowa i komentuje zjawiska językowe, z którymi ma do czynienia na co dzień - zarówno w kontaktach prywatnych i wystąpieniach publicznych, jak i w mediach. (K)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe.
EK nr 1:
- na ocenę 2 - student nie zna pojęć: kultura języka, system językowy, norma
językowa, uzus językowy, innowacja językowa, błąd językowy, kompetencja językowa oraz rodzajów błędów językowych - mechanizmów i przyczyny ich powstawania oraz sposobów eliminowania;
- na ocenę 3 - student zna definicje pojeęć: kultura języka, system językowy, norma językowa, uzus językowy, innowacja językowa, błąd językowy, kompetencja językowa, ale są one niekompletne, a jego umiejetności w zakresie opisu błędów językowych - pobieżne;
- na ocenę 4 - student zna definicje pojęć: kultura języka, system językowy, norma językowa, uzus językowy, innowacja językowa, błąd językowy, kompetencja językowa i opisuje rodzaje błędów językowych, ale nie robi tego płynnie; nie zawsze potrafi wyeliminować zauważone błędy językowe.
- na ocenę 5 - student doskonale zna podstawowe pojęcia z zakresu kultury języka oraz rodzaje błędów językowych. Z dużą swobodą opisuje mechanizmy ich powstawania i sposoby eliminowania.
EK nr 2:
- na ocenę 2 - student nie potrafi zastosować zasad współczesnej normy językowej przy tworzeniu komunikatów językowych; nie dostrzega błędów językowych w tekstach i mówionych i pisanych; nie potrafi korzystać z wydawnictw poprawnościowych w celu dokonania korekty tekstu;
- na ocenę 3 - student nie zawsze stosuje zasady współczesnej normy językowej przy tworzeniu komunikatów językowych i potrafi dostrzec tylko niektóre błędy językowe w tekstach mówionych i pisanych; dokonując korekty tekstu, ma problemy ze znalezieniem pożądanych informacji w wydawnictwach poprawnościowych;
- na ocenę 4 - student stosuje zasady współczesnej normy językowej we własnych wypowiedziach, ale nie zawsze wskazuje błędy językowe w tekstach i wypowiedziach obcego autorstwa; potrafi sprawnie dokonać korekty tekstu, wykorzystując słowniki i poradniki językowe.
- na ocenę 5 - student posługuje się poprawna polszczyzna w każdym akcie
komunikacji, w którym uczestniczy, a także analizuje i klasyfikuje wszystkie błędy językowe, z którymi się styka; potrafi je skutecznie eliminować, a jeśli ma
wątpliwości do co poprawnych form, szybko i sprawnie korzysta z zasobów wydawnictw poprawnościowych.
EK nr 3:
- na ocenę 2 - student nie jest świadomy roli, jaka odgrywa w komunikacji
poprawność językowa i nie widzi potrzeby komentowania zachodzących wokół niego zjawisk językowych;
- na ocenę 3 - student wie, ze poprawność językowa wpływa na akt komunikacji, ale nie widzi jej bezpośredniego związku ze skutecznością komunikacyjną i komentuje zjawiska językowe, z którymi ma do czynienia w bardzo pobieżny sposób;
- na ocenę 4 - student jest świadomy wpływu poprawności językowej na sprawność komunikacyjną, ale komentuje zjawiska językowe, które dostrzega w sposób niewyczerpujący;
- na ocenę 5 - student potrafi trafnie przewidzieć wpływ łamania zasad poprawności językowej na konkretne sytuacje komunikacyjne i wyczerpująco komentuje ogół zjawisk językowych, z którymi ma do czynienia.
Metody dydaktyczne:
EK nr 1: wykład informacyjny i konwersatoryjny, studium przypadku, lektura.
EK nr 2: ćwiczenia praktyczne, studium przypadku; praca zespołowa i refleksja własna.
EK nr 3: ćwiczenia praktyczne, praca zespołowa i indywidualna w trakcie zajęć,
dyskusja problemowa z wykorzystaniem metod aktywizujących; studium przypadku.
Literatura
1. S. Baba, G. Dziamska, J. Liberek, Podręczny słownik frazeologiczny języka
polskiego, Warszawa 1995.
2. J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Mosiołek-Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Gdańsk 2002.
3. D. Buttler, H. Kurkowska, H. Satkiewicz, Kultura języka polskiego, t. I, Warszawa1982 (i nast.).
4. D. Buttler, Innowacje składniowe współczesnej polszczyzny, Warszawa 1976.
5. D. Buttler, Norma realna a kodyfikowana (na przykładzie rozstrzygnięć SPP PWN), Poradnik Językowy 1986, z. 9/10.
6. A. Cegieła, A. Markowski, Z polszczyzna za pan brat, Warszawa 1982.
7. A. Czarnecka, J. Podracki, Skróty i skrótowce Słownik, Warszawa 1995.
8. J. Grzenia, Słownik nazw własnych, Warszawa 2003.
9. W. Gruszczyński, J. Bralczyk (red.) Słownik gramatyki języka polskiego, Warszawa 2002.
10. K. Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce,
Warszawa 2004.
11. A. Markowski, Język polski, Poradnik prof. Markowskiego, Langenscheidt.
12. A. Markowski, J. Puzynina, Kultura języka [w:] J. Bartmiński (red.) Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. II Współczesny język polski, Wrocław 1993 (i nast.).
13. A. Markowski (red.), Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Warszawa 2004 (wybrane hasła problemowe).
14. A. Markowski (red.), Praktyczny słownik poprawnej polszczyzny nie tylko dla młodzieży, Warszawa 1995.
15. J. Miodek, O normie językowej [w:] J. Bartmiński (red.) Encyklopedia kultury
polskiej XX wieku, t. II Współczesny język polski, Wrocław 1993.
16. J. Podracki, A. Gałązka, Słownik interpunkcyjny, Warszawa 2002.
17. B. Walczak, Przegląd kryteriów poprawności językowej, Poradnik Językowy 1995, z. 9-10.
W cyklu 2023/24_Z:
- H. Jadacka, Kultura języka polskiego: Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2013. |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Dozwolone nieobecności - max. 3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: