Komunikowanie interpersonalne - ćwiczenia do wykładu WT-DKS-P-KIC
Podczas zajęć będą poruszane praktyczne zagadnienia czerpiące swoje teoretyczne źródło w treściach przedstawionych na wykładzie, z którym te zajęcia koegzystują.
1. Podstawy komunikacji
2. Model kompetencji komunikacyjnej
3. Percepcja, kultura i ja
4. Kompetencja językowa
5. Kompetencje w komunikacji niewerbalnej
6. Kompetencje w słuchaniu
7. Komunikacja interpersonalna jako interakcja i relacja
8. Istota umiejętności interpersonalnych
9. Komunikacja w grupie, przywództwo
10. Wystąpienia publiczne
11. Wystąpienia informacyjne
12. Wystąpienia perswazyjne
13. Komunikacja masowa
14. Komunikat prasowy
15. Zadania rzecznika prasowego
W czasie zajęć studenci będą w sposób praktyczny zdobywać i utrwalać wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego. Zadania realizowane w czasie zajęć indywidualnie oraz grupowo pomogą w poznaniu własnego stylu komunikacji, utrwaleniu dobrych praktyk komunikacyjnych oraz wyeliminowaniu zauważanych (m.in. w czasie wykonywania testów określających indywidualny styl komunikacji) niedostatków w obszarze kompetencji miękkich.
W cyklu 2022/23_L:
1. Komunikowanie intrapersonalne - określenie stylu własnej komunikacji oraz poziomu umiejętności aktywnego słuchania. |
W cyklu 2023/24_L:
W czasie zajęć studenci będą w sposób praktyczny zdobywać i utrwalać wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego. Zadania realizowane w czasie zajęć indywidualnie oraz grupowo pomogą w poznaniu własnego stylu komunikacji, utrwaleniu dobrych praktyk komunikacyjnych oraz wyeliminowaniu zauważanych (m.in. w czasie wykonywania testów określających indywidualny styl komunikacji) niedostatków w obszarze kompetencji miękkich. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
DL_W02
Student posiada wiedzą o różnicach w komunikowaniu indywidualny i instytucjonalnym. Odnajduje się w organizacji pracy instytucji państwowych, w tym instytucji kultury, a także rozumie różnice pomiędzy nimi a środowiskiem biznesowym. Daje to Studentowi umiejętność dostosowania formy komunikatu do okoliczności i środowiska. Potrafi nazwać i opisać główne instytucje medialne w Polsce tj. PAP, KRRiT, KAI, TVP, Polskie Radio itp.
DL_W03
Rozumie nie tylko wpływ aspektów społecznych na treść i odbiór komunikacji, ale także zdaje sobie sprawę z uwarunkowań kulturowych w skali lokalnej, krajowej i globalnej. Wie, czym jest kultura organizacyjna instytucji, zdaje sobie sprawę z koniecznej wrażliwości podczas spotkań międzynarodowych.
DL_U02
Właściwie dobiera kody kulturowe do rozmówcy, do czego musi się wcześniej przygotować. Wyciąga poprawne wnioski z analizowanych przypadków komunikacji medialnej. Zdaje sobie sprawę, że niezbędnymi elementami komunikowania są m. in. słuchanie i obserwacja, które dopełniają procesu. Zwraca uwagę na swoją mowę ciała, w tym gestykulację, mimikę, postawę.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
a) ocena z praktycznego zadania końcowego - 70 proc.
b) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) - 30 proc.
DL_W02
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o instytucjach społecznych
na ocenę 3 - ma wiedzę o polskim o instytucjach społecznych i kulturowych, ale nie potrafi wskazywać na ich uwarunkowania komunikacyjne i medialne
na ocenę 4 - ma wiedzę o instytucjach społecznych i kulturowych w Polsce oraz ich uwarunkowania komunikacyjne i medialne
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o instytucjach społecznych i jego uwarunkowaniach popartą osobistym doświadczeniem
DL_W03
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne.
na ocenę 3 - ma wiedzę wiedzy o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, ale nie potrafi podawać biegle poruszać się w tej tematyce.
na ocenę 4 – posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, biegle porusza się w tej taktyce.
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, biegle porusza się w tej taktyce.
DL_U02
na ocenę 2 – nie potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych.
na ocenę 3 - potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, jednak ma braki w wiedz w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji lub nie potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
na ocenę 4 – potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, posiada wiedzę w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji oraz potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
na ocenę 5 – potrafi w sposób wyróżniający analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, posiada wiedzę w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji popartą osobistym doświadczeniem oraz potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
Literatura
Komunikacja między ludźmi, S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Warszawa 2023.
Sztuka komunikacji, B. Latour, Kraków 2007.
Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, B. Drabik, Kraków 2010.
Relacje interpersonalne: Proces porozumiewania się, R.B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Poznań 2006.
Miękko o kompetencjach, K. Płuska, Warszawa 2022.
W co grają ludzie?: Psychologia stosunków międzyludzkich, E. Berne, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: