Komunikowanie interpersonalne - ćwiczenia do wykładu WT-DKS-P-KIC
Podczas zajęć będą poruszane praktyczne zagadnienia czerpiące swoje teoretyczne źródło w treściach przedstawionych na wykładzie, z którym te zajęcia koegzystują.
1. Podstawy komunikacji
2. Model kompetencji komunikacyjnej
3. Percepcja, kultura i ja
4. Kompetencja językowa
5. Kompetencje w komunikacji niewerbalnej
6. Kompetencje w słuchaniu
7. Komunikacja interpersonalna jako interakcja i relacja
8. Istota umiejętności interpersonalnych
9. Komunikacja w grupie, przywództwo
10. Wystąpienia publiczne
11. Wystąpienia informacyjne
12. Wystąpienia perswazyjne
13. Komunikacja masowa
14. Komunikat prasowy
15. Zadania rzecznika prasowego
W czasie zajęć studenci będą w sposób praktyczny zdobywać i utrwalać wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego. Zadania realizowane w czasie zajęć indywidualnie oraz grupowo pomogą w poznaniu własnego stylu komunikacji, utrwaleniu dobrych praktyk komunikacyjnych oraz wyeliminowaniu zauważanych (m.in. w czasie wykonywania testów określających indywidualny styl komunikacji) niedostatków w obszarze kompetencji miękkich.
W cyklu 2022/23_L:
1. Komunikowanie intrapersonalne - określenie stylu własnej komunikacji oraz poziomu umiejętności aktywnego słuchania. |
W cyklu 2023/24_L:
W czasie zajęć studenci będą w sposób praktyczny zdobywać i utrwalać wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego. Zadania realizowane w czasie zajęć indywidualnie oraz grupowo pomogą w poznaniu własnego stylu komunikacji, utrwaleniu dobrych praktyk komunikacyjnych oraz wyeliminowaniu zauważanych (m.in. w czasie wykonywania testów określających indywidualny styl komunikacji) niedostatków w obszarze kompetencji miękkich. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: |
Efekty kształcenia
DL_W02
Student posiada wiedzą o różnicach w komunikowaniu indywidualny i instytucjonalnym. Odnajduje się w organizacji pracy instytucji państwowych, w tym instytucji kultury, a także rozumie różnice pomiędzy nimi a środowiskiem biznesowym. Daje to Studentowi umiejętność dostosowania formy komunikatu do okoliczności i środowiska. Potrafi nazwać i opisać główne instytucje medialne w Polsce tj. PAP, KRRiT, KAI, TVP, Polskie Radio itp.
DL_W03
Rozumie nie tylko wpływ aspektów społecznych na treść i odbiór komunikacji, ale także zdaje sobie sprawę z uwarunkowań kulturowych w skali lokalnej, krajowej i globalnej. Wie, czym jest kultura organizacyjna instytucji, zdaje sobie sprawę z koniecznej wrażliwości podczas spotkań międzynarodowych.
DL_U02
Właściwie dobiera kody kulturowe do rozmówcy, do czego musi się wcześniej przygotować. Wyciąga poprawne wnioski z analizowanych przypadków komunikacji medialnej. Zdaje sobie sprawę, że niezbędnymi elementami komunikowania są m. in. słuchanie i obserwacja, które dopełniają procesu. Zwraca uwagę na swoją mowę ciała, w tym gestykulację, mimikę, postawę.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
a) ocena z praktycznego zadania końcowego - 70 proc.
b) obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności) - 30 proc.
DL_W02
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o instytucjach społecznych
na ocenę 3 - ma wiedzę o polskim o instytucjach społecznych i kulturowych, ale nie potrafi wskazywać na ich uwarunkowania komunikacyjne i medialne
na ocenę 4 - ma wiedzę o instytucjach społecznych i kulturowych w Polsce oraz ich uwarunkowania komunikacyjne i medialne
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o instytucjach społecznych i jego uwarunkowaniach popartą osobistym doświadczeniem
DL_W03
na ocenę 2 - nie ma wiedzy o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne.
na ocenę 3 - ma wiedzę wiedzy o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, ale nie potrafi podawać biegle poruszać się w tej tematyce.
na ocenę 4 – posiada wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, biegle porusza się w tej taktyce.
na ocenę 5 - wyróżnia się wiedzą o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne, biegle porusza się w tej taktyce.
DL_U02
na ocenę 2 – nie potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych.
na ocenę 3 - potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, jednak ma braki w wiedz w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji lub nie potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
na ocenę 4 – potrafi analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, posiada wiedzę w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji oraz potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
na ocenę 5 – potrafi w sposób wyróżniający analizować przyczyny i przebieg współczesnych procesów medialnych i komunikacyjnych, posiada wiedzę w obszarach dotyczących kulturowych aspektów komunikacji popartą osobistym doświadczeniem oraz potrafi wysnuć właściwych wniosków z analizowanych przekazów medialnych.
Literatura
Komunikacja między ludźmi : motywacja, wiedza, umiejętności, S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K. Barge, Warszawa 2023.
Sztuka komunikacji, B. Latour, Kraków 2007.
Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej, B. Drabik, Kraków 2010.
Relacje interpersonalne: Proces porozumiewania się, R.B. Adler, L.B. Rosenfeld, R.F. Proctor II, Poznań 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: