Komunikowanie interpersonalne WT-DKS-P-KI
Komunikacja międzyludzka stanowi fundamentalny mechanizm wymiany informacji, emocji i wartości, który leży u podstaw funkcjonowania społeczeństw. Jako najdoskonalsza forma porozumiewania się w świecie przyrody, odzwierciedla wyjątkowość człowieka jako istoty racjonalnej, zdolnej do abstrakcyjnego myślenia, autorefleksji i twórczego przekazu.
Człowiek, będąc „koroną stworzeń”, wykorzystuje komunikację nie tylko w celach pragmatycznych, ale także do budowania relacji, wyrażania tożsamości oraz współtworzenia kultury. Procesy komunikacji interpersonalnej – zarówno werbalne, jak i niewerbalne – kształtują dynamikę społeczną, wpływając na rozwój cywilizacji, przemiany polityczne, gospodarcze i technologiczne.
Współczesny świat, zdominowany przez media cyfrowe i globalne sieci wymiany informacji, nadaje komunikacji nowy wymiar. Mimo to jej podstawowe funkcje – takie jak przekazywanie wiedzy, budowanie zaufania czy rozwiązywanie konfliktów – pozostają niezmienne. Badanie mechanizmów komunikacji pozwala zrozumieć zarówno indywidualne zachowania, jak i szerokie procesy społeczne, co czyni tę dziedzinę kluczową dla psychologii, socjologii, filozofii, a nawet biznesu i polityki.
Dlatego analiza komunikacji międzyludzkiej to nie tylko poznawanie narzędzi efektywnego dialogu, ale także odkrywanie uniwersalnych prawidłowości rządzących ludzką współpracą, wpływem społecznym i ewolucją cywilizacji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna. | W cyklu 2023/24_L: uczestnictwo w wykładach, zaliczenie egzaminu, praca własna. | W cyklu 2024/25_L: Udział w zajęciach – 30 godzin
Obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusjach, ćwiczeniach praktycznych, symulacjach.
Przygotowanie do zajęć i czytanie literatury – 20 godzin
Zapoznanie się z materiałami przed zajęciami, czytanie artykułów naukowych, podręczników.
Przygotowanie projektów/zadań – 15 godzin
Praca w grupach nad projektami z zakresu komunikacji (np. nagranie scenki, analiza przypadku).
Przygotowanie prezentacji lub eseju na zadany temat.
Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu – 20 godzin
Powtórzenie materiału, napisanie pracy zaliczeniowej lub przygotowanie się do testu.
Inne formy aktywności (konsultacje, feedback) – 5 godzin |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (DL_W)
W1 Rozróżnia elementy procesu komunikowania, identyfikuje modele i analizuje przyczyny zakłóceń komunikacyjnych (tematy: 1, 2, 14).
W2 Wykorzystuje techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz stosuje aktywne słuchanie w budowaniu relacji (tematy: 3, 4, 9).owania, prezentując jego wyniki w formie raportu lub prezentacji (temat 15).
K1 – Demonstruje postawę asertywną i stosuje adekwatne strategie komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych i zawodowych (tematy: 7, 8, 10).
K2 – Analizuje komunikaty międzykulturowe i ocenia wpływ mediów społecznościowych na jakość komunikacji interpersonalnej (tematy: 12, 13).
Kryteria oceniania
Ocena 2,0 (ndst) – Student:
Nie potrafi zdefiniować podstawowych terminów teorii komunikowania masowego ani wskazać ich zastosowań.
Nie rozumie głównych teorii komunikowania i nie potrafi ich porównać.
Nie dostrzega związków między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych.
Nie potrafi wyjaśnić metod badania komunikacji za pomocą teorii społecznych i medioznawczych.
Nie projektuje ani nie realizuje badania naukowego w oparciu o poznane teorie.
Ocena 3,0 (dst) – Student:
W ograniczonym stopniu definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i podaje proste przykłady ich zastosowań.
Wymienia główne teorie komunikowania, ale porównuje je w sposób uproszczony.
Zauważa niektóre związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale nie analizuje ich głęboko.
Opisuje wybrane metody badania komunikacji, ale nie potrafi ich w pełni zastosować.
Próbuje zaprojektować badanie, ale ma trudności z jego realizacją i interpretacją wyników.
Ocena 3,5 (dst+) – Student:
Poprawnie definiuje większość podstawowych terminów teorii komunikowania masowego i podaje poprawne przykłady ich zastosowań.
Omawia główne teorie komunikowania i dostrzega między nimi podstawowe różnice.
Rozpoznaje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, ale analiza jest powierzchowna.
Zna podstawowe metody badania komunikacji i potrafi je wstępnie zastosować.
Projektuje proste badanie, ale jego realizacja i wnioski są ograniczone.
Ocena 4,0 (db) – Student:
Jasno definiuje podstawowe terminy teorii komunikowania masowego i trafnie wskazuje ich zastosowania.
Porównuje główne teorie komunikowania, wskazując ich kluczowe podobieństwa i różnice.
Analizuje związki między teoriami komunikowania a technologiami medialnymi, odwołując się do przykładów.
Wyjaśnia metody badania komunikacji i potrafi je zastosować w prostych analizach.
Projektuje i realizuje badanie, ale wnioski mogą być niepełne lub wymagają doprecyzowania.
Ocena 4,5 (db+) – Student:
Precyzyjnie definiuje terminy teorii komunikowania masowego i podaje trafne, pogłębione przykłady ich zastosowań.
Dogłębnie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich kontekst i wpływ na praktykę medialną.
Kompleksowo analizuje związki między teoriami komunikowania a rozwojem technologii medialnych.
Swobodnie posługuje się metodami badania komunikacji, stosując je w analizach.
Samodzielnie projektuje i realizuje badanie, formułując poprawne wnioski, choć mogą występować drobne usterki metodologiczne.
Ocena 5,0 (bdb) – Student:
Znakomicie definiuje i interpretuje terminy teorii komunikowania masowego, wskazując ich zaawansowane zastosowania.
Krytycznie porównuje główne teorie komunikowania, uwzględniając ich mocne i słabe strony oraz współczesne implikacje.
Głęboko analizuje i ocenia wpływ technologii medialnych na teorie komunikowania, odwołując się do aktualnych trendów.
Biegle stosuje metody badania komunikacji, przeprowadzając samodzielne, pogłębione analizy.
Profesjonalnie projektuje, realizuje i prezentuje badanie, formułując wnioski wykraczające poza podstawowe założenia.
Uwagi:
Ocenie podlega zarówno wiedza teoretyczna, jak i umiejętność jej praktycznego zastosowania.
Aktywność na zajęciach, jakość dyskusji oraz kreatywność w projektowaniu badań mogą wpływać na podwyższenie oceny.
W przypadku oceny 5,0 wymagana jest samodzielność i oryginalność w analizach.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., *Komunikacja między ludźmi*, PWN, Warszawa 2021.
2. Grzesiuk L. (red.), *Kompetencje społeczne. Jak się uczyć, jak nauczać*, PWN, Warszawa 2015.
Uzupłęniająca:
3. Kobylarek A. (red.), *Komunikacja interpersonalna*, Difin, Warszawa 2013.
4. J. Stewart, Mosty zamiast murów, wydanie VI, Warszawa 2014.
W cyklu 2022/23_L:
S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Barge, Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa, 2021. |
W cyklu 2023/24_L:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: