Konwersatorium dla dziennikarzy - estetyzacja w kulturze WT-DKS-P-KE
I. Estetyka jako namysł nad pięknem
1. Podstawowe definicje
2. Historia estetyki
3. Estetyka teologiczna
4. Sztuka jako inwencja artystyczna
5. Sztuka jako doświadczenie religijne
6. Potęga i niebezpieczeństwo obrazu
II. Czym jest piękno?
1. Istota piękna
2. Piękno i dobro
3. Piękno i prawda
4. Piękno i miłość
5. Perswazyjność piękna
6. Piękno jako kategoria pedagogiczna
III. Estetyka Michała Anioła
IV. Estetyka Rafaela
V. Estetyka Caravaggia
VI. Estetyka Berniniego
VII. Estetyka Fra Angelico
VIII. Estetyka Piero della Francesca
IX. Estetyka Leonarda da Vinci
X. Estetyka Igora Mitoraja
XI. Estetyka w twórczości kobiet - Tamara Łempicka, Artemizja Gentileschi
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza (DL_W05, DL_W08, DL_W16):
- Student opisuje i definiuje zjawiska estetyzacji w kulturze i sztuce odwołując się do historii i współczesności.
- Student posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych tendencji w obszarze estetyzacji w kulturze i sztuce zwłaszcza malarskiej;
- Student zna terminologię opisu estetyzacji w historii sztuki.
Umiejętności (DL_U04, DL_U16):
- Student potrafi objaśniać podstawowe zależności między estetyzacją, kulturą i komunikacją;
- Student potrafi identyfikować i interpretować zasadnicze kwestie estetyczno- kulturowe reprezentowane w komunikacji sztuki;
- Student potrafi samodzielnie zanalizować nowe zjawiska estetyzacji w kulturze, sztuce i komunikacji wizualnej;
- Student umie ocenić przydatność podejść badawczych i metod stosowanych we własnej pracy analitycznej i krytycznej;
Kompetencje społeczne:
- Student jest świadomy nieustannego rozwoju technik medialnych i konieczności stałego samokształcenia w obszarze refleksji nad współczesną komunikacją wizualną i kulturą wizualną;
- Student posiada stałą potrzebę kontaktu z aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i artystycznymi w kontekście komunikacji społecznej i wizualnej.
- Student potrafi ocenić obraz artystyczny w kontekście estetycznym i kulturowym
- Student prawidłowo odczytuje w przekazie medialnym (np. reklamie wizualnej) przejawy estetyzacji kultury i sztuki.
Nakład pracy studenta (opis ECTS)
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
- konsultacje z prowadzącym
– przygotowanie do zajęć bieżących
- przygotowanie do kolokwium
30 godz. - razem 2 - ECTS
Kryteria oceniania
Student realizując wskazane wyżej efekty uczenia się podlega ocenianiu końcowemu (semestralnemu) na podstawie pracy pisemnej.
W ocenianiu brane są pod uwagę następujące parametry: 1) jakość i nakład pracy (ilość wykonanych zadań), 2) systematyczność pracy, 3) obecność na zajęciach (tj. bonus za pełną frekwencję).
Usprawiedliwia się nieobecność na podstawie zwolnienia lekarskiego (tryb stacjonarny) lub karty informacyjnej ze szpitala (tryb on line).
Praktyki zawodowe
KOD DO PRZEDMIOTU:
LINK DO PRZEDMIOTU:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aP23MW3UcHmX6oNdD-BLxJZGme71U_PXUY9nbNsQbCaU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8099535a-b6ac-43cd-88cd-e45856cb0997&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Literatura
M. Gołaszewska, Kultura estetyczna, Warszawa 1989
M. Gołaszewska, Zarys estetyki, Warszawa 1986
W. Kawecki, Teologia piękna, Poznań 2013
W. Kawecki, Rzym moje miasto. Najpiękniejszy przewodnik, Kielce 2022
W. Kawecki, Tajemnice Caravaggia, Kielce 2019
W. Kawecki, Toskania jakiej nie znacie. Przewodnik artystyczny, Kielce 2021
W. Tatarkiewicz, Historia estetyki, Warszawa 1985
Umberto Eco, Historia piękna, tłum. A. Kuciak, Poznań 2006
K. Wilkoszewska (red.), Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki w Polsce, Kraków 2007
David Hockney i Martin Gayford, Historia obrazów. Od ściany jaskini do ekranu komputera, tłum. E. Hornowska, Poznań 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: