Kompetencje kulturowe i artystyczne dla dziennikarzy WT-DKS-P-KAC
Wprowadzeniem do zajęć jest określenie elementów misji zawodu dziennikarskiego oraz przedstawienie podstawowych cech profesjonalnego warsztatu dziennikarza kulturowego. Zrąb ćwiczeń stanowi indywidualna i zespołowa praca nad kluczowymi tekstami kultury z perspektywy dziennikarstwa kulturowego. Poprzez analizę konkretnego materiału medialnego zostają w sposób praktyczny podjęte węzłowe zagadnienia z następujących obszarów tematycznych: Dopełnieniem zajęć jest typologizacja gatunków dziennikarskich - informacyjnych i publicystycznych pod kątem wykorzystywania w dziennikarstwie kulturowym. Zdobycie umiejętności zbierania i przygotowywania materiałów dziennikarskich w zakresie dziennikarstwa kulturowego.
I. Istota komunikacji
1. Czym jest komunikacja
2. Dwie koncepcje komunikacji
3. Fałszywa komunikacja - Fake news
4. Komunikacja jako kultura uczestnictwa
5. Komunikacja jako dialog
II. Nowe media i nowa kultura medialna
1. Media kształtujące kulturę
2. Internet jako forma komunikacji i miejsce uczenia się
3. Nowe media – media społecznościowe
4. „Grzechy” mediów społecznościowych
III. Komunikacja kulturowa
1. Kultura jako podstawa w komunikowaniu
2. Stan współczesnej kultury wpływający na komunikowanie społeczne
3. Komunikowanie pop kulturowe
4. Komunikowanie kultury wysokiej
IV. Komunikacja wizualna
1. Wizualność
2. Obraz i jego historia
3. Zwrot obrazowy
4. Kultura wizualna
5. Powstanie komunikacji wizualnej
V. Komunikacja wartości we współczesnym świecie
1. Kultura jako zespół wartości komunikowanych
2. Trzy filary wartości kultury europejskiej
3. Jaka kulturowa alternatywa: Dżihad kontra McŚwiat?
VI. Komunikacja poprzez sztukę
1 Rola i funkcja sztuki w procesie komunikacji kulturowej
2. Komunikacja poprzez znaki i symbole
3. Sztuka multimediów
4. Komunikacja audiowizualna
VII. Kompetencje medialne i kulturowe
1. Edukacja kulturowo-medialna
2. Kompetencje kulturowe
3. Kompetencje medialne
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia prowadzone w formie problemowo-konwersatoryjnej połączonej z aktywnym uczestnictwem studentów (referat w postaci prezentacji, dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki na podstawie wskazanej literatury przedmiotowej). Zakres tematyczny: |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Kim jest dziennikarz kulturowy i kulturalny? |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1 ECTS = 30 godz. aktywnego udziału w ćwiczeniach, praca indywidualna i zespołowa | W cyklu 2022/23_Z: 25 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
5 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących
30 godz. = 1 ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
A) W zakresie wiedzy:
- DL_W09, DL_W14: Student ma wiedzę na temat podstawowych gatunków dziennikarskich wykorzystywanych w dziennikarstwie kulturowym (prasa, radio, TV, blogosfera); rozpoznaje wszystkie pola i dziedziny dziienikarstwa kulturowego i komunikacji społecznej. Student zna sposoby pozyskiwania wiedzy o mechanizmach funkcjonowania komunikacji społecznej oraz strukturach medialnych, umie pozyskać dane do przeprowadzania analizy konkretnych procesów i zjawisk kulturowych dokonujących się na poziomie podmiotu, a także w makroskali; wykorzystuje posiadaną wiedzę do opisu problemów.
B) W zakresie umiejętności:
- DL_U08, DL_U09, DL_U18: Student potrafi posługiwać się w praktyce gatunkami dziennikasrtwa wykorzytywanego w artykułach i programach kulturowych. Student potrafi poprawnie interpretować zależności między zjawiskami kulturowymi, społecznymi i komunikacyjnymi; prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu komunikacji medialno-kulturowej. Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu komunikacji medialnej do rozstrzygania problemów z rzeczywistości kulturowej i artystycznej.
C) W zakresie kompetencji społecznych:
- Student ma świadomość potrzeby ciągłego uczenia się i pozyskiwania informacji w obliczu dużej zmienności procesów komunikacyjnych, społecznych i kulturowych Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz potrafi wyrażać swoje opinie i sądy; potrafi myśleć i działać w sposób twórczy.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w ćwiczeniach i samodzielna praca: 30 godz.- 1 ECTS
Kryteria oceniania
Student podlega STAŁEMU ocenianiu na podstawie prac pisemnych zamieszczanych na platformie Moodle (METODY: opracowanie projektu indywidualnego i zespołowego, analiza tekstu, analiza przypadku, praca indywidualna oraz praca w grupach, gra decyzyjna, prezentacja przypadku).
W ocenianiu brane są pod uwagę następujące parametry: 1) jakość i nakład pracy (ilość wykonanych zadań), 2) systematyczność pracy, 3) obecność na zajęciach (tj. bonus za pełną frekwencję).
Nakład pracy i systematyczność (terminowość zadań) są oceniane na podstawie prac umieszczonych na Moodle'u.
Student aby osiągnąć pożądane efekty kształcenia potrafi efektywnie zaprezentować wyniki swoich prac w wymaganym zakresie:
- na ocenę 2 (nast..): nie wykonuje zadanych prac albo nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich prac;
- na ocenę 3 (dst.): częściowo wykonuje zadane prace, poprawnie prezentuje „suche” wyniki bez umiejętności ich analizy;
- na ocenę 4 (db.): wykonuje wszystkie zadane prace, efektywnie prezentuje wyniki, dokonuje ich analizy, potrafi prowadzić dyskusje osiągniętych wyników;
- na ocenę 5 (bdb.): wykonuje wszystkie zadane prace,, potrafi efektywnie prezentować, analizować i uzasadnić osiągnięte wyniki
Literatura
1. W. Kawecki, Komunikacja medialno-kulturowa, Warszawa 2021 (podręcznik akademicki)
2. W. Kawecki, Ocalić człowieka -ocalić kulturę, Warszawa 2006
3. W. Kawecki , Sztuka polska a Kościół dzisiaj, Warszawa 2016
4. Andrzej Kaliszewski , Wojciech Furman, Kazimierz Wolny-Zmorzyński,
Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język (okładka - miękka), Warszawa 2009 (wyd. 2) - podręcznik akademicki
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
1. W. Kawecki, Komunikacja medialno-kulturowa, Warszawa 2021 (podręcznik akademicki) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: